Social Media21.01.2010

Voorwaarden om Digital Natives aan boord te krijgen en te houden


voorwaarden-om-digital-natives-aan-boord.jpg
voorwaarden-om-digital-natives-aan-boord.jpg

Grote organisaties krijgen steeds meer moeite om de zogenoemde Digital Natives te werven, te binden en te behouden. De Digital Natives zijn opgegroeid in een wereld waar het logisch is dat je altijd connected bent. Waar boodschappen worden beoordeeld op authenticiteit en relevantie.  Men gewend is aan delen, aanvullen en publiceren. Zij hebben veel connecties en onderhouden die veelal digitaal. Altijd en overal en op momenten dat zij tegelijkertijd andere kanalen gebruiken. Zij hechten waarde aan reputatie in plaats van rangorde. Zo kijken ze ook naar hun leidinggevenden en daarbij voelen zij zich vaak onbegrepen. Dit stelt Menno Lanting, die ik al eerder interviewde over zijn boek Connect!. Daarin gaf hij aan dat: ‘Verandering door sociale netwerken vraagt om ander leiderschap en een andere organisatie’. En dat geldt in het bijzonder voor de verhouding tot Digital Natives.

Geven ipv nemen. Toegevoegde waarde ipv aanwezigheid

Over Digital Natives is al veel geschreven. Onder andere door Don Tapscott. Menno gaat in een van de hoofdstukken uit zijn boek specifiek in op de gevolgen voor organisaties en leiderschap van deze ‘nieuwe generatie’. Menno: ‘Digital Natives zijn veelal geboren na 1980 en leven een ‘connected’ leven. Hoewel niet geheel aan leeftijd gebonden, zijn het vooral de jonge mensen die niet anders weten dan dat je een online identiteit hebt, altijd en overal met iedereen kunt communiceren en dus connected bent. Of je nu over straat loopt, aan het gamen bent of naar televisie kijkt. Bovenal weten ze dat wanneer je veel geeft, er ook interessante dingen terugkomen. Zij vinden het niet erg om hun priveleven open te stellen, of om werk en prive door elkaar te laten lopen. Zij hechten waarde aan mensen die veel delen en een bepaalde authority hebben onder een publiek. Maar het feit dat iemand een manager is, heeft minder waarde.’

Dit geeft problemen. Zeker in grotere organisaties:

  • Zij verwachten dat zij op eenzelfde manier kunnen communiceren, organiseren en kennis delen zoals ze dat in hun privéleven ook doen., Terwijl dit vaak niet wordt toegestaan of mogelijk wordt gemaakt
  • Zij botsen met mensen die zich senior achten op basis van de hierarchie
  • Zij zijn moeilijk te rekruteren via de huidige doorzichtige wervingsboodschappen
Aanpassen communicatieplatform organisatie
Vooral wat betreft het eerste punt hebben veel organisaties een uitdaging aldus Menno. Zij zullen moeten inzien dat email en vergaderingen, zeker voor deze generatie, niet meer de belangrijkste communicatiemiddelen zijn, maar  dat die rol door social media over wordt genomen. Ook zal een bedrijf veel meer authentiek en en toegankelijk moeten worden. Naar de buitenwereld, maar vooral ook voor de mensen intern. Die verwachten dat zij hun sociale netwerken kunnen bijhouden vanuit hun werkplek. Zij zien geen verschil tussen privé- en professionele contacten in hun netwerk en zijn het meest productief wanneer zij beide kunnen inzetten op elk gewenst moment. Dat betekent niet alleen dat iedereen tools als Facebook en Twitter kan gebruiken, maar ook dat er daardoor ongecontroleerd informatie vanuit de organisatie naar buiten gecommuniceerd kan worden. En dat is voor veel bedrijven erg eng. Zie een vorige post.
Vergeet leasewagens, geef toegang tot nieuwe communicatiemiddelen
Menno quote daarbij Gusta Timmermans van het ING HR expertise- en innovatiecentre: “als we jonge, toekomstige medewerkers spreken dan willen ze weten of ze op hun werkplek toegang hebben tot hun online sociale netwerken. Als ze horen dat dat bij ons maar beperkt kan, geven ze aan dat dat een reden zou kunnen zijn om dan vaak maar niet voor de ING te kiezen”. Uit een onderzoek van Accenture uit 2008 dat wordt genoemd in het boek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde digital natives aangeeft dat het de mate waarin ze voorzien worden in bovengenoemde middelen een belangrijke afweging vormt in de keuze voor een  werkgever.
Kennis wel binnen de poorten houden
Als je dan vele communicatiekanalen toelaat om te communiceren, organiseren en kennis te delen zoals Menno voorstelt, hoe zorg je ervoor dat die kennis en informatie zo goed mogelijk wordt verspreid intern en zo goed mogelijk blijft behouden? Dat betekent dat je goed moet nadenken over een platform die de kanalen met elkaar verbindt en doorzoekbaar maakt. Mijns inziens kan dat bijvoorbeeld goed met SharePoint Server, zie ook dit concept. In zijn boek haalt Menno verder cijfers aan die stellen dat: ‘75% van de digital natives download zelf via gratis websites communicatie en samenwerkingsoftware omdat de werkgever daar niet in voorziet of de beschikbare bedrijfssoftware in hun ogen niet voldoet.’ Het zou toch zonde zijn als al die informatie niet meer toegankelijk of terug te vinden is. Dat gebeurt wel als je die tools niet toelaat op je eigen platform.
Open en transparant durven te worden
Voor veel grote organisaties is er dus werk aan de winkel. Om Digital Natives te werven, productief te laten zijn en te behouden. In Connect! geeft Menno een aantal suggesties hiertoe, zonder de ambitie een hapklaar handboek te zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat bedrijven hun IT-platform zodanig inrichten met gebruik van online tools zodat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot hun contacten, kunnen communiceren, delen, publiceren, aanvullen, feedback geven, etc Dit houdt dus ook in dat informatie niet vanzelfsprekend binnen de muren van de organisatie blijft. Het belangrijkste is volgens mij echter dat managers en leiders organisaties meer open en transparant maken en aanzien meer laten afhangen van prestaties en netwerk, dan van jaren ervaring.

De vervolgvraag is dan: hoe doe je dat? Welke organisatieveranderingsexperts willen een duit in dit zakje doen?

Menno Lanting is Director of Education bij De Baak en is op Twitter te volgen via @mlanting
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Sharepoint

Vernieuwde toepassingen in Office 365

Op de SharePoint Conference 2014 in Las Vegas toonde Microsoft vandaag nieuwe verbeteringen en toepassingen van Office 365 voor gebruikers en ontwikkelaars en innovaties gebaseerd op de kracht van de cloud, zakelijke soc...

Technology04.03.2014

Vernieuwde toepassingen in Office 365

Bill Clinton keynote speaker SharePoint Conference

Over een kleine maand is het weer zover, de SharePoint Conference in Hotel and resort The Venetian in Las Vegas. Dit wereldwijde evenement wordt georganiseerd door Microsoft. De eerste SharePoint Conference vond plaats i...

Technology05.02.2014

Bill Clinton keynote speaker SharePoint Conference

Verbeter SharePoint adoptie; It’s about people!

SharePoint implementatie vs. adoptieWaar SharePoint implementaties over het algemeen goed gaan, lopen SharePoint adopties vaak een stuk moeizamer. Hoe komt dat toch? Hoewel het lastig is om dit onderwerp in een blog te d...

Technology12.11.2013

Verbeter SharePoint adoptie; It’s about people!

De nieuwe SharePoint Online

Microsoft heeft onlangs de nieuwe Office 365 gepresenteerd. Onderdeel daarvan is SharePoint Online, de cloud versie van SharePoint 2013. Microsoft is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer. Klanten nemen SharePoin...

Technology13.03.2013

De nieuwe SharePoint Online

Office 365, wat is dat nu eigenlijk?

Onder de productnaam Office 365 biedt Microsoft een online dienst aan waar de Microsoft Office producten onder vallen en de daarbij behorende serversystemen Exchange, SharePoint en Lync. In plaats van deze producten aan...

Technology21.02.2013

Office 365, wat is dat nu eigenlijk?

8 grootste verbeteringen in SharePoint 2013

In een overvolle zaal in Las Vegas met meer dan 10.000 mensen uit 200 verschillende landen is de SharePoint Conference van start gegaan. Tijdens de openingspresentatie die verzorgd werd door een groot aantal verschillend...

Technology13.11.2012

8 grootste verbeteringen in SharePoint 2013

10.000 SharePoint groupies in Fabulous Las Vegas

Meer dan 10.000 klanten, partners en medewerkers van Microsoft verzamelen zich deze week in Las Vegas om daar alles te weten te komen over SharePoint. Tijdens de SharePoint Conference 2013 zal Microsoft alles uit de doek...

Technology12.11.2012

10.000 SharePoint groupies in Fabulous Las Vegas

Hoe Social wordt SharePoint 2013? [Infographic]

Vorige week publiceerde Microsoft officieel de preview van de volgende versie van SharePoint. SharePoint is het meest geïnstalleerde samenwerkingsplatform en intranetoplossing, maar wordt soms bekritiseerd op gebied van...

Technology28.07.2012

Hoe Social wordt SharePoint 2013? [Infographic]

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag