De kracht van Facebook en de brains van Twitter

Vorig artikel Volgend artikel
De kracht van Facebook en de brains van Twitter

Als je een sociale netwerksite zou zijn, maar geen Twitter of Facebook, zou je het in 2009 niet makkelijk hebben gehad overeind te blijven. Aldus Cnet. De Amerikanen die even Hyves en LinkedIn over het hoofd zien.

Sommige voorheen grote namen in social networks probeerden te vernieuwen of herstellen. MySpace huurde voormalig Facebook executive Owen van Natta in om de website, opgevreten door Facebook, weer op de kaart te krijgen, maar aan het einde van dit jaar blijkt de site nog steeds slechts vindbaar als vooraanstaande muziek en pop cultuur grootheid. Friendster was al een tijdje niet zo populair meer in Amerika dus nam het van de Aziatische markt en verkocht zichzelf aan een Maleisisch bedrijf in December. AOL onder toezicht van CEO Tim Armstrong ging in zee met sociale site Bebo en kwam met de nieuwe divisie genaamd AOL Ventures.

Facebook ging in ieder geval Sky High. Begin dit jaar plaatste CEO Mark Zuckerberg, nog geen 25 jaar oud, een bericht op het blog waarin hij aankondigde dat de sociale netwerksite een mijlpaal had bereikt van 150 miljoen gebruikers. Begin december was dit aantal meer dan verdubbeld met 350 miljoen gebruikers.

Wat was de reden van deze razendsnelle groei voor een site die begon als een soort studenten website van elite universiteiten? Dit had veel te maken met de baanbrekende innovaties van Facebook. In 2007/2008 was de ontwikkelaars trend voor Facebook’s platform die gebruikers konden installeren en delen met vrienden. In 2009 ging het allemaal om Facebook connect en derde partijen. Eind 2009 gebruikten meer dan 80.000 sites het.

Ook bleven bepaalde applicaties van het Facebook platform bloeien, namelijk spelletjes. Bedrijven als Zynga en Playdom ontwikkelden de ene sociale game na de andere voor Facebook.
 
En dan natuurlijk Twitter

Twitter dat in 2007 eigenlijk startte als buzz voor de serieuze industry is eigenlijk niet echt een sociale netwerksite, het is meer een communicatie tool. Maar Twitter presenteert genoeg potentie om een plek te veroveren in de sociale media.

De media hype rondom 2009 over Twitter hield niet op. Zo werden de up-to-minute updates zelfs essentieel in de verkiezingen in 2008. En het werd nog prominenter met nieuwsberichten als de dood van Michael Jackson, de Iraanse verkiezingen, bekendheden als Oprah Winfrey die dit jaar stopte en ga zo maar door.

En natuurlijk kwamen de grote zoekmachine bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft’s Bing einde dit jaar met aankondigingen van deals voor de integratie van de real-time data van Twitter in hun zoekresultaten.

De verwachting is dat we in 2010 heel wat meer van deze websites kunnen verwachten en dan met name op gebied van mobiele telefoons en sociale netwerksites.

Babette Soffer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies