Als je een sociale netwerksite zou zijn, maar geen Twitter of Facebook, zou je het in 2009 niet makkelijk hebben gehad overeind te blijven. Aldus Cnet. De Amerikanen die even Hyves en LinkedIn over het hoofd zien.
Sommige voorheen grote namen in social networks probeerden te vernieuwen of herstellen. MySpace huurde voormalig Facebook executive Owen van Natta in om de website, opgevreten door Facebook, weer op de kaart te krijgen, maar aan het einde van dit jaar blijkt de site nog steeds slechts vindbaar als vooraanstaande muziek en pop cultuur grootheid. Friendster was al een tijdje niet zo populair meer in Amerika dus nam het van de Aziatische markt en verkocht zichzelf aan een Maleisisch bedrijf in December. AOL onder toezicht van CEO Tim Armstrong ging in zee met sociale site Bebo en kwam met de nieuwe divisie genaamd AOL Ventures.
Facebook ging in ieder geval Sky High. Begin dit jaar plaatste CEO Mark Zuckerberg, nog geen 25 jaar oud, een bericht op het blog waarin hij aankondigde dat de sociale netwerksite een mijlpaal had bereikt van 150 miljoen gebruikers. Begin december was dit aantal meer dan verdubbeld met 350 miljoen gebruikers.
Wat was de reden van deze razendsnelle groei voor een site die begon als een soort studenten website van elite universiteiten? Dit had veel te maken met de baanbrekende innovaties van Facebook. In 2007/2008 was de ontwikkelaars trend voor Facebook’s platform die gebruikers konden installeren en delen met vrienden. In 2009 ging het allemaal om Facebook connect en derde partijen. Eind 2009 gebruikten meer dan 80.000 sites het.
Ook bleven bepaalde applicaties van het Facebook platform bloeien, namelijk spelletjes. Bedrijven als Zynga en Playdom ontwikkelden de ene sociale game na de andere voor Facebook.
En dan natuurlijk Twitter
Twitter dat in 2007 eigenlijk startte als buzz voor de serieuze industry is eigenlijk niet echt een sociale netwerksite, het is meer een communicatie tool. Maar Twitter presenteert genoeg potentie om een plek te veroveren in de sociale media.
De media hype rondom 2009 over Twitter hield niet op. Zo werden de up-to-minute updates zelfs essentieel in de verkiezingen in 2008. En het werd nog prominenter met nieuwsberichten als de dood van Michael Jackson, de Iraanse verkiezingen, bekendheden als Oprah Winfrey die dit jaar stopte en ga zo maar door.
En natuurlijk kwamen de grote zoekmachine bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft’s Bing einde dit jaar met aankondigingen van deals voor de integratie van de real-time data van Twitter in hun zoekresultaten.
De verwachting is dat we in 2010 heel wat meer van deze websites kunnen verwachten en dan met name op gebied van mobiele telefoons en sociale netwerksites.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024