Social Media10.12.2009

Het begin van Facebook’s privacy fiasco


het-begin-van-facebook-s-privacy-fiasco.jpg
het-begin-van-facebook-s-privacy-fiasco.jpg

Gisteren is Facebook begonnen met het uitrollen van een nieuwe reeks privacy instellingen. Deze tools, waar al maanden aan wordt gewerkt, zijn ontworpen om de verwarrende privacy opties op de website te vereenvoudigen. Maar daarnaast komt Facebook ook met de ‘Transition Tool‘ die de updates van iedereen in de nieuwe standaard promoot.

Met andere woorden, Facebook geeft haar reputatie, als ‘privé’ sociaal netwerk, op. Het was tot nu toe de standaard om toegang tot informatie van gebruikers op de website te beperken. De nieuwe toepassingen zouden dus wel eens een ramp kunnen betekenen.

Facebook brengt het nieuws tot nu toe als winst voor gebruikers. Ze zouden meer controle krijgen over alles dat ze delen en het zou makkelijk in gebruik zijn. Maar dat is eigenlijk niet het echte verhaal. Volgens sommigen is dit Facebook’s move om gebruikers te pushen informatie te delen met het publiek.

Voor de mensen die de opbouw naar de nieuwe toevoegingen de afgelopen maanden niet hebben gevolgd: Afgelopen juni kwam Facebook met een nieuwe functie, de ‘everyone’ update. Kort gezegd, dit is een antwoord van Facebook op Twitter. Hiermee werden de updates ‘everyone’ toegangelijk voor het web in het algemeen. Deze functie is beschikbaar op de website bij Privacy Settings sinds afgelopen zomer. Maar tot nu toe werd de functie nog niet veel gebruikt. In deze nieuwe lancering staat de optie als standaard voor veel gebruikers.

De meeste pers schrijft over de nieuwe toepassingen alsof gebruikers meer controle krijgen dan ooit. Met berichten als deze: “Setting a new standard in user control… calling on its more than 350 million users to review and update their privacy setting… As users move through the Transition Tool, they’ll be presented with an opportunity to Learn More. Through this link, they’ll reach Facebook’s new Privacy Center, a comprehensive guide that helps users understand and control how they share information.

Dat klinkt geweldig. Maar voor alle duidelijkheid, eigenlijk dwingt Facebook gebruikers zelf keuzes te maken in de privacy opties en daarmee de everyone update te promoten, waarmee Facebook zichzelf buiten schot houdt. Als het inderdaad negatief uitpakt, hebben de gebruikers tenslotte zelf de keuzes gemaakt. Daarom staan er ook overal noties over wat de privacy functies precies doen. En dat is waarom er nu een Privacy Center is. Een grote groep gebruikers zullen de nieuwe toepassingen gewoon negeren, net als ze bij de eerste aankondigingen hebben gedaan. Maar Facebook kan nog steeds zeggen dat ze gebruikers meer controle hebben gegeven dan ooit.

De Electronic Frontier Foundation is het ermee eens: “Deze nieuwe privacy veranderingen zijn duidelijk bedoeld om Facebook gebruikers te pushen om meer informatie publiekelijk te delen“.

Facebook kondigde in juli veel van deze veranderingen aan. In de maanden daarna is Facebook benaderd met vragen hierover. De reactie van Facebook was dat ze het goed wilden doen. Waardoor velen dachten dat Facebook de nieuwe toevoegingen in zou trekken. Maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Dus wat gaat er nu gebeuren? Waarschijnlijk volgen er komende maanden wat berichten over gebruikers die per ongeluk teveel informatie hebben gedeeld in updates. Maar dit soort meldingen zijn er wel vaker geweest dus zullen niet echt shocking zijn. De echte problemen beginnen pas als Facebook dit soort gegevens gaat delen met zoekmachines en andere derde partijen. Bing krijgt bijvoorbeeld al toegang tot de Everyone Updates, begin 2010. Google heeft voorlopig alleen nog maar toegang tot de Fan Pages, maar het zou mij niet verrassen als ook zij wat geld ophoesten voor toegang tot dezelfde updates. Beide sites cashen data en je kunt er zeker van zijn dat meer sites en applicaties hiervan gebruik zullen maken.

Tot nu toe had alleen Facebook de controle over de meeste inhoud die is geupload naar de website. Haal iets weg op Facebook en het is meestal ook echt verdwenen, tenminste voor het zicht van een vreemde. Dit kun je met de nieuwe updates nog steeds doen, maar dan is het alleen weg van Facebook, je hebt geen controle over waar het verder nog is achtergebleven.

Met andere woorden, als gebruikers meer delen op Facebook dan eigenlijk de bedoeling was, kan Facebook niet veel doen om de schade te herstellen. Of dit werkelijk een grote impact zal hebben op de populairiteit van het netwerk, betwijfel ik. Maar het mag in ieder geval niet meer gezien worden als een ‘privé’ netwerk, wat de website in de eerste instantie wel bekend heeft gemaakt. Via Techrunch.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?