Social Media30.11.2009

Het is niet makkelijk om bekend te zijn op Facebook


het-is-niet-makkelijk-om-bekend-te-zijn-.jpg
het-is-niet-makkelijk-om-bekend-te-zijn-.jpg

In dit stadium van Internet bekendheid,  kan iedereen wel even beroemd zijn. Maar wat betekent bekendheid werkelijk wanneer iedereen een Facebook fan page aan kan maken?!

Nou bekend zijn is niet zo makkelijk als het lijkt. Zeker 77% van de Facebook fan pagina’s hebben minder dan 1000 fans. Dat blijkt uit een raport van Sysomos, een social media monitoring en analytics bedrijf. Wanneer je een fan pagina hebt opgezet kan iedereen op Facebook je fan worden, wat hetzelfde is als wanneer iemand je op Twitter volgt. Sysomos heeft onderzocht dat er zo’n 600.000 fan pages op Facebook zijn. Het grootste gedeelte hiervan heeft tussen de 10 en 1000 fans, slechts 4% heeft meer dan 10.000 fans en minder dan 1/20 van een procent heeft meer dan een miljoen fans.

Uit onderzoek blijkt het alsvolgt:

    * 95% van de pagina’s hebben meer dan 10 fans
    * 65% van de pagina’s hebben meer 100 fans
    * 23% van de pagina’s hebben meer 1,000 fans
    * 4% van de pagina’s hebben meer 10,000 fans
    * 0.76% van de pagina’s hebben meer 100,000 fans
    * 0.047% van de pagina’s hebben meer (297 in totaal).

De categorieën van de Facebook Fan pagina kun je verdelen onder: Bekendheden, producten, winkels, restaurants, barretjes en clubs, websites, muziek, organisaties en non-profits.

De ‘So-called’ bekendheden is slechts 7% van alle fan pagina’s. Natuurlijk zijn er ook wat echte bekendheden (zowel levende als dode) die aanmerkelijk veel volgers trekken op hun Facebook fan pagina. Oké, het zijn er maar 297. Bijvoorbeeld : Michael Jackson, de grootste fan pagina met 10,4 miljoen fans en daarbij wordt niet eens de overlappende fan pagina R.I.P. Michael Jackson (We Miss You) mee geteld. De actie filmster Vin Diesel heeft er 7 miljoen, dit zijn er meer dan Barack Obama met 6,9 miljoen fans of Megan Fox met 5 miljoen.

De grootste producten pagina is die van Facebook zelf met 5,8 miljoen fans, gevolgd door Starbucks met 5.1 miljoen.

Het is eigenlijk allemaal een beetje zoals in de echte wereld. Dan kans dat je meer dan een miljoen fans hebt is groot als je een ster of acteur bent.

En anders dan op Twitter, waar de populairiteit ook gerelateerd is aan de hoeveelheid dat je Twittert, de Facebook Fan pagina’s worden ongeveer maar 1 maal per 16 dagen ge-update. En dat is dan ook echt het grote verschil tussen Facebook fans en Twitter volgers. Op Twitter volg je iemand omdat je wilt horen (lezen) wat de persoon te zeggen (schrijven) heeft. Op Facebook ben je fan gewoon om je support te tonen. Vaak is dit verspilde moeite, maar ja, roem is vergankelijk.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!