Social Media11.11.2009

Branded trenchcoat platform Burberry


In september kopte ik ‘Burberry komt met eigen social network’. Op www.artofthetrench.com was destijds een teaser te zien waaruit duidelijk werd dat het modemerk binnenkort een social platform zou lanceren. Het onderwerp: de trenchcoat. Hoe hier precies invulling aan zou worden gegeven was toen niet meteen duidelijk. Nu de site live is is het concept helder en laat Burberry een sterk staaltje branding en crossmedia zien.

Online lookbook

De website ziet er fantastisch uit en voelt als een ouderwetse lookbook vol inspiratie. Op de foto’s showen stijlvolle dames en heren hun unieke trenchcombo. De foto’s kunnen worden gefiltert op populariteit, kleur en het weer waarbij ze zijn geschoten. Bezoekers van de website kunnen op de foto’s reageren, de foto’s diggen en doorsturen via email, Delicious, Twitter en Facebook.

Facebook Connect

Burberry had al een populaire fanpage op Facebook en werkt op de nieuwe site slim samen met zijn Facebook-vrienden. Op hun fanpage weten zij ruim 700 000 merkfans te boeien met onder andere interviews, online catwalks en sneakpreviews van nieuwe collecties. De nieuwe website werkt samen met Facebook door je de mogelijkheid te bieden met je Facebook-profiel in 2 stappen een profiel aan te maken voor Art of the Trench. Daarna kun je direct je eigen trenchlook uploaden. Slim!

Invloedrijke modeblogger

Maar, waar komen die fijne foto’s van die kekke types vandaan? Burberry werkt daarvoor samen met The Satorialist, een zeer invloedrijke modeblogger. Scott Schuman was een van de eerste mode- stijlfotograven die zijn werk op een blog publiceerde en dat sloeg direct aan. Zijn weblog trekt dagelijks miljoenen modefreaks en hij werkt nu als fotograaf en trendspotter voor grote merken als Vogue en Saks.

Nieuwe impuls

Social media marketing? Crosscommunitymarketing? Roept u maar. De sociale netwerksites suizen je in deze case om de oren. Maar laten we deze campagne vooral niet een label opplakken. Burberry heeft haar merkwaarden (inspiratie, stijl en trendsettend) niet uit het oog verloren en heeft technologie enkel nuttig en slim ingezet. Met Art of the Trench inspireert Burberry modefans en faciliteren zij conversatie door slim gebruik te maken van technologie.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven