De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Bedrijven in de Amsterdamse AEX-index monitoren nog nauwelijks Twitter. Het wordt door de bedrijven met name gebruikt om berichten te versturen, terwijl het juist een ideale tool is om sentimenten te beluisteren van klanten en de dialoog met hen aan te gaan. Tot die conclusie komt Lewis PR na een onderzoek onder AEX-bedrijven.
Gedurende twee weken plaatste het bureau via Twitter meerdere vragen over en gericht aan verschillende bedrijven. De uitkomst is opvallend. Van de 25 bedrijven die genoteerd zijn aan de AEX gaf alleen verzekeraar Aegon een inhoudelijke reactie op een tweet. Voor een handvol andere bedrijven waren de vragen reden om de vraagsteller te gaan volgen, maar niet om te reageren.
Een aantal van de benaderde bedrijven heeft wel een Twitter-profiel, maar gebruikt dit enkel om nieuws over bijvoorbeeld de aandelenkoers te communiceren. Van interactie met andere Twitteraars is geen sprake. En dat terwijl de zich meer moeten verdiepen in deze nieuwe vorm van communicatie. Bedrijven moeten in het geval van Twitter een duidelijke strategie bedenken, verantwoordelijkheden toewijzen, taken verdelen en zich hier aan houden. “Het aantal Twitter-profielen is hoopgevend, maar het gebrek aan interactie boort die hoop meteen de grond in“, aldus Yvonne van Bokhoven, VP bij Lewis PR.
“Ons onderzoek laat zien dat grote bedrijven niet goed weten hoe ze social media zoals Twitter het beste kunnen inzetten. Twitter is meer dan een ‘spam tool’. Door actief de dialoog aan te gaan, kun je veel winnen op communicatiegebied. Klanten worden graag persoonlijk benaderd en reactie op een tweet kan wonderen doen voor de merkbeleving.”
Verder lezen over Bedrijven
Startups10.12.2024
5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen
DC Business09.12.2024
Het belang van teambuilding voor een sterk team
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Verder lezen over Communicatie
Online30.10.2024
Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Nieuws19.12.2023
Woord van het jaar 2023: Graaiflatie
Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaidOnline17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022