Social Media11.07.2009

Moonfruit : Twitterlesje voor marketeers


moonfruit-twitterlesje-voor-marketeers.jpg
moonfruit-twitterlesje-voor-marketeers.jpg

Los van de vraag die velen stellen “hoe je met Twitter geld kunt verdienen” zijn het vooral marketeers die zich afvragen hoe je Twitter kunt inzetten voor commerciële doeleinden.

De marketingafdeling van het Britse Moonfruit, een bedrijf dat gratis tools aanbiedt voor het bouwen van websites, stelde zich ook die vraag en bedacht een campagne op Twitter waarbij er tien gratis MacBook Pros waren te winnen.

Twitter-gebruikers moesten daarvoor de hashtag #moonfruit in hun tweets plaatsen om in aanmerking te kunnen komen voor een van de Macbooks, daarbij was het natuurlijk ook de bedoeling om het bedrijf op Twitter te gaan volgen (@moontweet). De actie was een mega succes (beëindigd 7 juli) en haalde op het hoogtepunt de 250 tweets per/minuut waarmee ze Michael Jackson, Iran en Wimbledon op basis van populariteit wisten te verslaan.

Daarmee was de campagne van Moonfruit goed voor bijna 2.5% van alle tweets op het web en stond deze bij Twitter trends op plaats 1. Echter na een aantal dagen verwijderde Twitter de campagne uit de trend statitieken. (check #hashtag). Twitter wilde zelf niet reageren op de verwijdering.

Iedereen mag zelf bepalen of dit nu een slimme actie was en dat dit typisch een voorbeeld is van hoe je een marketing campagne op Twitter kunt opzetten. Daarnaast blijft het de vraag of Twitter terecht de actie uit de statistieken verwijderde. Sommige zullen zeker hun vinger opsteken en zeggen dat het pure spam is. Maar Twitter is een open systeem en biedt juist volop mogelijkheden voor dit soort virale campagnes.

Moonfruit zelf heeft z’n eigen visie over de verwijdering van Twiiter: “the campaign sets a dangerous precedent and could have implications for how Twitter is used and abused by marketers . . . it’s certainly their right to protect their network and technology investment“. En natuurlijk hadden ze deze conclusie liever van Twitter zelf vernomen.

Het complete en zeer leerzame Moonfruit Twitter Marketing Campaign Report kun je terug lezen op Social-Bug.com. Campagne resultaten:

Launched Tuesday June 30 2009 : 444 followers
Ended Tuesday July 7 2009 : 44,113 followers
Traffic to Moonfruit.com : Increased 600%
Sign Ups : Increased 100%

Afbeelding (Twitpic) gemaakt door Anne Taylor voor de actie (PicFog) van Moonfruit.


Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Twitter

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Je hoeft je Instagram maar te openen of je ziet hem: All eyes on Rafah. Hoe zit het met deze post, die door zoveel mensen wordt opgepakt?

Social Media29.05.2024

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming

We kunnen weer door met onze wekelijkse rubriek Deze week viral. Hierin delen we diverse social media-posts en video's die om een verscheidenheid aan redenen viraal gingen.

Social Media25.05.2024

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming