Social Media08.05.2009

Amersfoortse bedrijven motor achter social communities


amersfoortse-bedrijven-motor-achter-soci.jpg
amersfoortse-bedrijven-motor-achter-soci.jpg

Social communities spelen een belangrijke rol bij het onderhouden van contacten en het uitwisselen van informatie. Ook in zakelijke omgevingen wordt steeds vaker gewerkt met het community model om de betrokkenheid met de verschillende stakeholders te vergroten.  Maar dat niet alleen, ook de visie om juist vernieuwend vanuit een community te ontmoeten en creeeren is gedeeld gedachtengoed. Veel van de onderliggende technieken en systemen blijken te zijn ontwikkeld door Amersfoortse bedrijven. Wat is de voedingsbodem voor het communitydenken in Amersfoort?

Verbinden van creatief/innovatieve communities
Social communities spelen een belangrijke rol bij het onderhouden van contacten en het uitwisselen van informatie. Ook in zakelijke omgevingen wordt steeds vaker gewerkt met het community model om de betrokkenheid met de verschillende stakeholders te vergroten.  Maar dat niet alleen, ook de visie om juist vernieuwend vanuit een community te ontmoeten en creeeren is gedeeld gedachtengoed.

Ook Amersfoort Creatieve Stad heeft zich tot doel gesteld om de creatieve ondernemers in de stad via haar website met elkaar te verbinden en zichtbaar te maken. Om een bredere impact te kunnen realiseren, werken we vanuit Amersfoort Creatieve Stad samen met onder meer CCAA en andere creatief/innovatieve netwerken. Zo moeten profielinformatie, artikelen en agenda items eenvoudig over meerder netwerken gepubliceerd en gedeeld kunnen worden. Standaarden voor informatieuitwisseling en het afhandelen van transacties zijn daarbij essentieel. Probleem is echter dat deze er nog niet zijn, danwel nog niet worden gebruikt. Naar aanleiding van een meeting bij CCAA over ‘hoe de verschillende netwerken te koppelen’ heb ik wat onderzoek gedaan naar hoe de verschillende communities technisch in elkaar steken, welke technieken er worden gebruikt en welke bedrijven daar bij betrokken zijn.

Amersfoortse bedrijven motor achter social communities en interactie
Het leidde tot een verrassende ontdekking: Veel van de community georienteerde sites in Nederland zijn ontwikkeld door Amersfoortse bedrijven! Zo blijken Admium, 4worx, Onstuimig en Drecomm verantwoordelijk voor concept en techniek van onder meer sites als AD mijnsportwereld, Ziggo, BNO, Wegener’s De Weekkrant, Eneco, Centraal Beheer, Ilse, MijnZoo, Kroegenweb, Xspot, OVontmoetingen, Adformatie, Marketingfacts, Acutezorg, T-Mobile, NovAA, Nuon en alle sites van Yourscene (waaronder Partyscene en Girlscene). Hoewel vaak totaal verschillende van karakter en doelstelling worden al deze sites gekenmerkt door vergaande mogelijkheid tot interactie en integratie met social media services. Wat is de voedingsbodem voor het communitydenken in Amersfoort?

Greco Steenmetz, directeur Drecomm – Internet Intelligence – Amersfoort: we zien een sterk toenemende vraag naar, wat wij noemen, ‘social functionality’ waarmee onze klanten hun medewerkers onderling en met anderen willen verbinden. Kennisuitwisseling, samenwerking, promotie en innovatie zijn hierbij de belangrijkste drijfveren. Deze initiatieven beginnen meestal intern gericht maar al snel groeit de behoefte om ook met (reeds bestaande) externe communities te koppelen, maar wel op een gecontroleerde wijze. Eenvoud in identificatie/authenticatie en het delen van content zijn de sleutel maar de technologie hiervoor staat nog in de kinderschoenen en is, zoals eerder genoemd, sterk afhankelijk van het gebruikte CMS. Ik denk dat we alleen door het gebruik van open standaarden en de open source gedachte hierin zullen slagen. En waarom Amersfoort: misschien is de historische verbindende rol die Amersfoort heeft als ‘middelpunt’ van Nederland wel van invloed op onze denkwijze?

Stevijn de Jong, Creatief directeur bij 4Worx Software innovators: “Het is een kwestie van mentaliteit. In Amsterdam gaan ze meer voor een mooi design. Wij zijn wat praktischer ingesteld en gaan voor een goede functionaliteit en samenhang. We zijn op zoek naar de plussen voor zowel klant als gebruikers. Samenwerking, het bundelen van kennis en kunde en dit inzichtelijk en bereikbaar maken op een voor de gebruiker eenvoudige manier. Wat voor ons daar ook bij meespeelt is dat we veel gebruik maken van Open Source platformen en ook actief deelnemen in verschillende technisch/creatieve netwerken. Het delen van kennis, samen applicaties ontwikkelen is daarin een basisvoorwaarde. En laten we wel wezen: Ondanks de sociale aspecten; het is big business”

Jan-Henk Bouman binnen Admium verantwoordelijk voor concept & creatie: “Het vertrekpunt is anders. Zoals Stevijn zegt gaan we uit van functionaliteit, van gebruikswaarde en toepassingsmogelijkheden.  Als ik kijk naar ons eigen bedrijf: We zijn nieuwsgierig, leergierig en zoeken constant naar vernieuwing vanuit een trial en error principe. Proberen de techniek van morgen vandaag praktisch toepasbaar te maken. Dat er veel Amersfoortse bedrijven zich bezig houden met sociale netwerken is op zich toeval maar het blijkt dan toch dat we een echte creatieve stad zijn en daar kunnen andere steden nog een puntje aanzuigen. Binnenkort steken we op initiatief van Paul de koppen bij elkaar om diverse samenwerkingen te onderzoeken. Door samen te werken krijg je veel meer feedback, zit je boven op de ontwikkelingen. En kunnen we ons gezamenlijk positioneren met onze community platformen en interactiemodellen

Werkgroep OpenCI / Open Social
Ondanks dat er op verschillende fronten wordt samengewerkt blijkt het toch moeilijk om de verschillende communities en sites functioneel met elkaar te koppelen. Voor de sites wordt gebruik gemaakt van verschillende contentmanagement of publicatiesystemen. Deze zijn weliswaar steeds vaker gebaseerd op Open Source applicaties, maar ook die komen in verschillende smaken. Meer uniformiteit en standaardisering in de verschillende webapplicaties en widgets zou vanuit verschillende perspectief nuttig en wenselijk zijn. Uitwisselingsprotocollen als OpenCI en Open Social kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Wat begon als een informele belronde langs enkele Amersfoortse bureau’s heeft inmiddels geleid tot een werkgroep ‘Open CI / Open Social’. De eerste bijeenkomst wordt binnenkort in Amersfoort gehouden. Wil je zelf ook meedenken, meewerken? Neem dan even contact op met mij (paul.van.heel [at] amersfoortcreatievestad.nl)

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven