Social Media02.04.2009

Social media zorgt voor productieve medewerkers


social-media-zorgt-voor-productieve-mede.jpg
social-media-zorgt-voor-productieve-mede.jpg

Caught Twittering or on Facebook at work? It’ll make you a better employee“.

Werkgevers hoeven zich voortaan geen zorgen meer te maken als ze een medewerker betrappen op het bezoek aan sites als Facebook, MySpace en YouTube. Dat is de conclusie van een onderzoek gedaan door de University of Melbourne.

Werknemers die uit amusement dergelijke sites bezoeken blijken volgens de onderzoekers hun productiviteit op te drijven. Onderzoeksleider Brent Coker stelt dat de productiviteit van deze medewerkers 9% hoger ligt dan bij collega’s die zich ver weghouden van deze sociale netwerksites. Hetgeen volgens Coker te danken is aan het feit dat ‘workplace internet leisure browsing‘ de concentratie van de betrokkenen helpt aanscherpen.

Mensen moeten even afstand kunnen nemen om hun concentratie terug te kunnen winnen. Korte en onschuldige onderbrekingen die niet obstructief zijn, zoals een kort bezoek aan het internet, zorgen ervoor dat de betrokkene zijn hersenen de kans geeft even uit te rusten, wat uiteindelijk leidt tot een grotere nettoconcentratie over de hele dag en daarmee ook tot een grotere productiviteit.”

Volgens de onderzoekers gaat zo’n 70% van alle medewerkers die op de werkvloer gebruik maken van internet, ook voor dergelijke ontspannende activiteiten online.

Bedrijven investeren miljoenen dollars aan software om hun medewerkers te beletten om op het internet video’s te bekijken, sociale netwerksites te bezoeken of te shoppen,” aldus Coker. “Ze voeren daarbij aan dat die praktijken miljoenen dollars kosten aan verloren productiviteit. Maar dat is duidelijk niet altijd het geval.”

Met name bedrijven die gericht zijn op verkoop, zouden toleranter staan tegenover het gebruik van het internet door medewerkers, omdat die daardoor op een moderne manier in contact komen met een nieuwe generatie klanten. Via Reuters & Express