3 redenen om volgend jaar ook naar SXSW te gaan

Vorig artikel Volgend artikel
3 redenen om volgend jaar ook naar SXSW te gaan

Erwin Blom van The Crowds was de afgelopen week op het SXSW festival in Austin Texas en zet terugblikkend op rij waarom hij volgend jaar zeker weer van de partij is.

1. SXSW is informatie

De voorhoede van de Amerikaanse internetwereld (aangevuld door een jaar na jaar groter wordend Europees contingent) klontert ieder jaar samen in Austin, Texas voor het South By South West festival. Van Google tot Yahoo, van ReadWriteWeb tot Techcrunch, van Flickr tot Zappos, iedereen is daar. Om verhalen te vertellen, kennis te delen, de discussie aan te gaan. Je hoort nieuwe dingen, wordt bevestigd in meningen die je hebt en doet verse inzichten op. Het is een jaarlijks moment om de vinger aan de pols van de ontwikkelingen te houden.

Klant en krant waren dit jaar twee trefwoorden die bleven hangen. De rol van social media wordt  almaar groter en wie de gebruiker, de klant, de abonnee, de kijker niet centraal stelt heeft het moeilijk op internet. De voorman van succesverhaal  Zappos vertelde dan ook dat zijn onderneming geen online schoenenzaak is maar een specialist in 'customer service', voormalig Forrester medewerkster Charlene Li liet een organogram van een bedrijf zien met de klant aan de top van de pyramide. Of je nu harde waar te verkopen hebt of een online service start: kijk wat de gebruiker doet en wil en doe daar je voordeel mee. Internet is communicatie, internet is conversatie, geef je publiek een goed verhaal om verder te vertellen. Ooit bleven slechte ervaringen binnen kleine kring, internet maakt de cirkel snel groot. 'User centric', het klinkt voor de hand liggend, en het zal ook honderd jaar geleden al in de boeken hebben gestaan, maar is dat in de praktijk niet, zal niet alleen mijn ervaring zijn.

En misschien zit daar wel een probleem van het andere trefwoord: de krant. Van oudsher zijn de media gewend de waarheid nog één keer uit te leggen. Zenden ipv gesprek. Dankzij internet is het monopolie op verhalenvertellen via de gedrukte media (maar hetzelfde geldt voor radio en tv) komen te vervallen. Iedereen kan zijn verhaal kwijt. De media moeten zich opnieuw uitvinden, moeten hun onderscheidende waarde opnieuw bepalen en moeten de kracht van het nieuwe met het oude zien te combineren. En dat valt niet mee. In Amerika valt de ene na de andere krant om en dat is slechts het begin is de heersende mening. Niet alleen onder de voorhoede van de SXSW-gangers, ook een vooraanstaand investeerder als Marc Andreessen is die mening toegedaan. Dat de krant verdwijnt is geen probleem, zo zeggen velen, maar als die vrije val de hele journalistiek meesleept dreigen we een waarde te verliezen die niet zomaar terugkomt. Dus naast het positivisme dat een SXSW kenmerkt ook een zorg. Maar schrijver Steven Johnson ziet het niet somber in. Als de journalistiek maar wil veranderen. Meer aggregeren, meer linken, meer inzet van user generated content, een krachtiger spin in het web en spil van een community. Als ze dat goed doen, blijven ze belangrijk voor hun publiek en ruimte om de toegevoegde waarde van de beroepsgroep (bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek en oorlogsverslaggeving) te blijven beoefenen.


2. SXSW is inspiratie

Je kan zeggen:  informatie opdoen kan ook via internet. Helemaal eens. Maar toch. Het is anders om om over opwinding te lezen dan om opwinding te voelen. Het is anders om Chris Anderson te horen spreken in een tot aan de nok toe gevulde zaal, dan de video te zien. Het is anders om de ambitie, de gedrevenheid, de vindingrijkheid, de visie van al die 'entrepeneurs' aan te horen en aan te kijken, dan dat van mij te moeten geloven ;-) SXSW geeft je stof tot een half jaar nadenken, zei mijn kamergenoot Michiel Berger (Nedstat) terecht en tegelijk geeft SXSW je handvaten om onmiddelijk mee aan de slag te gaan. Grootse plannen opdelen in kleine hapbare stukken, bijprojecten omtoveren in hoofdprojecten om in korte tijd de potentie uit te testen, de werkende voorbeelden van anderen die je op SXSW hoort langskomen, zetten je op een spoor. En de kracht van SXSW is ook dat het meerdaags is. Geen dagje Picnic en weer om zes uur naar huis, maar een week Amerika met gelijkgestemden. Een ideetje krijgt een vervolg. Een discussie is een rode draad van dagen. Meer dagen levert in dit geval meer diepgang. Een week SXSW is inspiratie voor een jaar.

3. SXSW is lol

Dagen van tien tot zes bij panels, lezingen en discussies is intensief. Mooi van SXSW is dat inhoud overgaat in feest. Of het nu Google of Mashable of Seesmic is, iedereen die wat voorstelt of iets wil voorstellen geeft een borrel, een barbeque of een feest. Het is een sport om binnen te komen bij exclusieve feestjes, het is mooi om ook in die andere setting maar dan met bier weer over nieuwe media en technologie verder te bomen. En als je dat even zat bent, is SXSW ook nog eens een muziekhoofdstad. In vrijwelke elke zaal en kroeg op 6th Street spelen bands. Van oud en ouderwets tot jong en modern. De bruisende dag gaat over in een stomende nacht op SXSW. Zoals gezegd: ik ben volgend jaar weer van de partij.

(PS South By South West is nog bezig! Na nieuwe media is het nu de beurt aan de muziek. Op het blog waar eerst de 'techies' hun indrukken weergaven, zijn het nu de muziekindrukken die overheersen. Leest hier !

The Crowds

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies