Social Media10.02.2009

Moeten ‘Social Media Experts’ gestopt worden?


moeten-social-media-experts-gestopt-word.jpg
moeten-social-media-experts-gestopt-word.jpg

Sinds een tijdje ben ik me steeds meer aan het verdiepen in wat Social Media voor ons betekent, hoe mensen het gebruiken en wat organisaties er mee kunnen… Ik ben duidelijk niet de enige en op weg naar mijn doel een heuse expert in nieuwe media te worden, kom ik veel mensen tegen die zichzelf eveneens nieuwe media- of ‘social media expert’ noemen. De laatste tijd lijkt dit aantal zelfs explosief toe te nemen en naar mijn mening neigen we inmiddels met z’n allen naar een modeterm die steeds nietszeggender wordt. In dat kader las ik vandeweek op aanraden van een collega met veel genoegen een artikel op Fanboy.com met de nogal pittige titel “Social Media “Experts” are the Cancer of Twitter (and Must Be Stopped)”.

Het mooiste aan de sociale revolutie die het internet inmiddels onherroepelijk veranderd heeft vind ik dat eenieder te allen tijde zijn mening wereldkundig kan maken. Wanneer een nieuwsfeit of ontwikkeling zich voordoet en je je daar onwillekeurig een mening over vormt is een tegenovergesteld argument altijd binnen een paar klikken beschikbaar. Er is altijd wel iemand die het niet met je eens is. Persoonlijk ben ik er zelfs van overtuigd dat dit gegeven ervoor kan zorgen dat komende generaties, die opgroeien met nieuwe media hier voordeel van hebben en wellicht meer open staan voor elkaars mening en argumenten, simpelweg omdat ze meer gewend zijn deze tegen te komen. Jongeren krijgen sneller twee kanten van een verhaal mee en zullen daardoor vanzelf bewuster hun eigen mening vormen. Dat hoop ik tenminste.

In het eerdergenoemde artikel schrijft auteur Michael Pinto zijn frustraties over zelfbenoemde “Social Media Gurus” op Twitter van zich af. Hij lijkt zich vooral te storen aan de mensen die hem volgens hem stalken via Twitter met als doel hun eigen aantal followers te vergroten. Hij maakt een interessante en -hoewel overdreven- treffende vergelijking met zombies die trachten zo veel mogelijk levenden aan te steken en onderwijl alle menselijke (communicatieve) kenmerken verloren zijn.

Ik zal hier niet het hele artikel vertalen, maar nog even een paar vermakelijke quotes vermelden als; “By finding enough folks who don’t have auto-follow turned off they artificially inflate their number of followers which inflates their “expertise” in the field. Most start out by doing this to each other, but before long they need to prey on the flesh of the living.” En; “On a related note there’s also a related clan of zombies which are the SEO “experts” — these creatures are a blue collar variation of the social media experts and usually have the term “web master” in their bio. Sometimes the social media and SEO zombies can mate to produce a marketing strategy monster.”

Behalve dat ik het hele artikel dus erg vermakelijk vond (bedankt Ed, voor de tip!), vond ik vooral de passage; “The first symptom of this disease was what I call “social media deafness”, a state that occurs when a person’s social graph exceeds 500+ virtual friends. The result is that the person is a mile wide, but an inch deep. Suddenly the friend you use to know develops amnesia like symptoms and starts ignoring your direct messages — what was first simple Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder becomes full blown zombie like state.” Erg interessant. Vooral omdat me al langer opvalt dat mensen die heel veel ‘vrienden’ hebben op allerlei netwerken eigenlijk nauwelijks nog echt contact lijken te hebben met hun contacten.

Omdat interactie volgens mij niet alleen door mij het aantrekkelijkste aspect van Social Media wordt gevonden verwacht ik eigenlijk dat mensen steeds minder vrienden zullen gaan maken via sociale netwerken en langzaamaan terug gaan naar mensen waarmee ze echt een connectie hebben. Wat denken jullie? Misschien een zelfbenoemd ‘Social Media Expert’ die hier meer inzicht in kan geven? 🙂

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters