De massale komst van digitale TV heeft de komst van een interactief kastje in de huiskamer ingeluidt. Deze -veelal op IP-techniek gebaseerde- kastjes hebben een aantrekkelijke eigenschap. TV kijken wordt namelijk beleven, participeren en vooral reageren op TV-uitzendingen. Interactieve TeleVisie, iTV, heeft een boost gekregen door de wereldwijde lancering van de eerste interactieve videoclip door TMF.
In het vraagstuk: ‘Gaan we TV kijken via het web of gaan we internetten via de TV’ is iTV een interessant instrument.
TV 2.0?
Met traditionele TV koop je bereik. Doe je het goed, dan komt een term als ‘branding’ hierbij om de hoek kijken. Branding maakt je gewild en zo bindt je de kijker aan je uiting.
Alleen.. wat als de kijker wil reageren of als je als contentaanbieder reacties van de kijkers wilt generen? Een WWW-tje noemen? De kijker laten bellen? SMS? MMS? Of.. een druk op een rode button die al aanwezig is op je afstandsbediening. Engage, convert en support. Dat zou weleens het echte TV 2.0 kunnen zijn.
RAECS-model via Richard van den Boogaard.
Bron artikel Interactieve videoclip TMF: Marjolijn Kamphuis