Social Media07.01.2008

10 Succesfactoren voor blogs en social bookmarking sites: `just be a Dutch Cowboy`


-242.jpg
-242.jpg

Ze zijn logisch. Ze zijn doorzichtig. Het is net als de marketing zelf; het is vooral logisch maar je moet wel de juiste en originele manier van denken hebben. In de VS hebben ze het al heel lang door. Bloggen = selfmarketing. En in Nederland is selfmarketing soms.. een beetje ‘vies’. De 10 succesfactoren voor blogs en social bookmarking sites:

1 Heb kritiek op de website zelf ———————————— Let goed op met dit soort berichten. Het kan je online reputatie helemaal verkeerd doen. Dat kritiek hebben voor aandacht zorgt dat is zeker. Probeer in je berichten altijd opbouwende kritiek te leveren. Ga de website niet botweg afkraken, dan gaat het artikel zeker weten de vuilnisbak in. Blogs kunnen ‘persoonlijke’ sites zijn van de aanbieder. Kritiek ligt dan gevoelig.

2 Schoppen tegen de gevestigde orde en grote ondernemingen —————————————————– Artikelen waarin kritiek geleverd wordt op ondernemingen zoals Apple of Microsoft -met daarbij een flinke statement in de titel- scoren hoog. Geenstijl.nl is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.

3 Onderwerpen met getallen in de titel, zoals dit artikel zelf. ————————————————————— Pakkende titels met daarin bijvoorbeeld de `10 Beste…` of `10 Tips voor…` en `50 Online trends die succes hebben` scoren verdacht hoog. Nederland is een lijstjes en top 10-landje!

4 Meten=weten: wat is goede content? ——————————————- Al deze tips zijn waardeloos als de content zelf nergens op slaat. Je moet als blogger wel iets te melden hebben aan de wereld. Zorg voor een inhoudelijk goed artikel met hoge discussiewaarde. Meet welke artikelen het goed doen. Elke standaard blog-oplossing kent gratis tellers die de views van de losse artikelen lezen. Jij bepaalt niet wat een goed artikel is, dat doen je lezers.

5 Timing! ———– Er wordt veel gesurfd onder werktijd. Het is algemeen bekend, dat surfers in de ochtend voor hun werk, tijdens het mailchecken en rond het avondeten de social bookmark-websites bekijken. Ook de lunchpauze is een topper: tijdens de ‘lunchfeed’ jouw feeds doornemen!

5 Succesfactoren? En de rest?…. KLIK HIER VOOR ALLE 10 DE SUCCESFACTOREN!

Kortom: be an original, neem jezelf niet al te serieus, don’t be about the money be about the reader en vooral: just be a Dutch Cowboy!

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.