Social Media24.01.2005

Medialandschap zal de komende vijf jaar drastisch veranderen


Nu de eerste maand van 2005 er op zit is het een mooi moment om eens vooruit te kijken naar de wonderlijke ontwikkelingen die we de komende jaren mogen gaan verwachten. Het Y2K herstel verloopt vooralsnog voorspoedig en in Sillicon Valley wordt hard gewerkt aan nieuwe webdiensten die nieuwe mogelijkheden voor consumenten en adverteerders zullen gaan bieden. Een vooruitblik:

Eerder deze maand spraken wij onder meer met de jonge Chad Hurley, tot voor kort werkzaam bij betaaldienst Paypal. Hij kondigde aan volgende maand een nieuwe videosite te lanceren, waar consumenten hun eigen videomateriaal kunnen oploaden. De videodienst, die ‘YouTube’ zal gaan heten, converteert alle 77 bestaande soorten videobestandsformaten naar flash video, en maakt het mogelijk deze content door te sturen naar vrienden en te incorpereren op een website of weblog.

Volgens Hurley biedt de dienst ook grote mogelijkheden voor adverteerders en mediabedrijven: ‘Consumenten zullen hun eigen spoofs van videoclips en commercials gaan maken, als erken hier slim op in haken, kan onze site wel eens een bakermat van nieuwe creativiteit worden’.

2005 zal dus het jaar worden waarin mensen hun video’s gaan delen, maar waarom niet ook hun muzikale voorkeur, fotoalbums, softwaregebruik, huidige locatie of gemoedstoestand? Het is wat ons betreft slechts een kwestie van geduld tot het internet een complete dagboekfunctie gaat vervullen waarin mensen 24/7 delen wat ze aan het doen zijn. De ontwikkeling van mobiel internet zal hier een belangrijke rol in gaan spelen.

De ontwikkeling van deze zogenaamde ‘Sociale Media’ diensten gaan ondertussen hand in hand met de ontwikkeling van ‘Sociale Netwerken’. Het Nederlandse Hyves is daar een goed voorbeeld van, op de website is het mogelijk een soort van digitaal vriendenboek te maken, en direct berichten met deze mensen uit te wisselen.

Ook dat biedt overigens tal van nieuwe mogelijkheden voor adverteerders: Die zijn in de toekomst in staat hun doelgroepen nauwkeurig af te bakenen op basis van locatie, hobbies, voorkeuren, vrienden, leeftijd, geslacht etc. Bovendien zullen campagnes veel interactiever worden in de vorm van bijvoorbeeld games en prijsvragen.

Merken die de boot de komende 5 jaar niet willen missen doen er dan ook goed aan op tijd hun merknamen te registreren bij de nieuwe webdiensten die momenteel als paddestoelen uit de grond schieten en vast na te denken over hoe zij de dialoog met hun klanten aan willen gaan. Na kranten, magazines, outdoor, tv, radio, film en telefonie zou sociale media immers wel eens het tot nu toe ontbrekende stukje van de marketing- en mediamix kunnen gaan worden. 

...