Search24.10.2017

SearchLove 2017: Wat Google-gebruikers zoeken


SearchLove is een van de top-congressen in de UK als het gaat om SEO. Vanuit Searchresult zijn we daar beide dagen aanwezig geweest om de nieuwste SEO-trends en learnings te krijgen. Een daarvan lichten we graag voor je uit!

Dit gaat om de presentatie van Rob Bucci (@statrob) van STAT. Hij vertelde ons wat we kunnen leren van het type resultaat dat wordt gegeven voor een zoekopdracht. En welke content moet jij vervolgens gaan maken om relevant te zijn voor je doelgroep. Oftewel: hoe kun je op het juiste moment relevant zijn met de juiste content?

Instant gratificatie

Wanneer je op zoek bent naar een specifiek product of informatie wil je tegenwoordig meteen het juiste antwoord of product krijgen. Instant gratificatie. Dat is wat je verwacht omdat Google je sneller dan ooit van relevante informatie kan voorzien.

Google doet heel veel research over welke informatie een Google-gebruiker te zien moet krijgen naar aanleiding van een zoekopdracht. Tot al die research hebben we helaas geen toegang. Door de SERPS te bestuderen kunnen we echter wel de learnings die Google heeft achterhalen en inzetten in onze eigen SEO-strategie.

Worden er bijvoorbeeld naast de organische en betaalde resultaten ook video’s vertoond of afbeeldingen? Of wordt er voor een zoekopdracht veel nieuws vertoond? Allemaal inzichten waar jij je strategie op aan kunt passen.

Zoekintentie

Om dit verder te onderzoeken is als eerste de zoekintentie van een consument van belang. Is de consument op zoek naar informatie, commerciële content of wil deze zelfs een aankoop doen? Iedere stap in de funnel heeft een andere intentie. Je zou kunnen zeggen zoekintentie is nu waar we eerst naar demografie keken.

Fases in het koopproces

Zoals eerder aangehaald zijn er verschillende fases waar een zoekopdracht in kan vallen. Interessant is voor jouw website of merk te gaan onderzoeken welk type resultaten er worden vertoond per fase.

  • Informationele intentie
  • Commerciële intentie
  • Transactionele intentie
  • Lokale intentie
<i>Bron: <a href=\
Bron:

Ga eens per fase een lijst met zoektermen samenstellen om te onderzoeken wat voor type zoekresultaten er worden vertoond. Commerciële intentie wordt bijvoorbeeld aangegeven voor toevoeging van ‘beste’ aan een product of ‘vergelijken’. Transactionele zoektermen zijn bijvoorbeeld een productnaam in combinatie met ‘kopen’, ‘goedkope’ of ‘prijs’. Lokale intentie wordt uiteraard gegeven door het toevoegen van een plaatsnaam of ‘in de buurt’.

Onderzoek en ontdek

Wanneer je een per intentie een aantal groepen zoektermen hebt verzameld kan het onderzoeken beginnen. Gebruik een tool om per groep zoektermen met andere intentie te zien welk type resultaat het meest voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Featured snippets
  • Video
  • App downloads
  • Afbeeldingen
  • Twitter cards
  • Nieuws
  • Shopping
google-2
google-2

De verwachting is dat je per groep zoektermen gaat ontdekken welk type content en resultaten relevant voor jou is. Worden er veel review video’s vertoond? Ga video maken. Veel shopping resultaten? Zorg dat je shopping in gaat kopen.

Uitkomsten onderzoek UK

Uiteraard kun je het beste onderzoeken hoe iets werkt voor jouw merk in de Nederlandse markt. Toch is het interessant om wat learnings te delen van uit het onderzoek gedaan door STAT dat zij deden met zoektermen binnen de retail branche. In het onderzoek wordt gekeken naar welk type resultaten er wordt vertoond naast de standaard organische en betaalde resultaten.

Informationeel

Zoals verwacht worden er binnen de retail branche voor informationele intentie met name shopping en afbeeldingen vertoond. Opvallend was echter dat er regelmatig ook nieuws wordt vertoond.

Commercieel

Zodra Google-gebruikers verder afdalen binnen de funnel en meer in de commerciële intentie komen geeft Google ze meer kans om tot een transactie te komen. Hierdoor zien we het aandeel shopping groeien met 10%. Daarnaast is een groei te zien in (review)video resultaten. Dit laat ons zien dat Google vindt dat video net als afbeeldingen een belangrijk onderdeel is in het koopproces.

Transactioneel

Wanneer je onderin de funnel beland met zoekterm die een transactionele intentie hebben groeit het aandeel shopping resultaten nog verder.

Conclusie

Wanneer je verder wilt kijken dan alleen het standaard organische resultaat is het van groot belang naar zoekintentie te kijken. Welke type resultaten worden nog meer vertoond? Ben je daar ook al aanwezig? Zo niet ligt daar een mooie kans om je organische zichtbaarheid verder te vergroten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid