Search24.10.2017

SearchLove 2017: Wat Google-gebruikers zoeken


SearchLove is een van de top-congressen in de UK als het gaat om SEO. Vanuit Searchresult zijn we daar beide dagen aanwezig geweest om de nieuwste SEO-trends en learnings te krijgen. Een daarvan lichten we graag voor je uit!

Dit gaat om de presentatie van Rob Bucci (@statrob) van STAT. Hij vertelde ons wat we kunnen leren van het type resultaat dat wordt gegeven voor een zoekopdracht. En welke content moet jij vervolgens gaan maken om relevant te zijn voor je doelgroep. Oftewel: hoe kun je op het juiste moment relevant zijn met de juiste content?

Instant gratificatie

Wanneer je op zoek bent naar een specifiek product of informatie wil je tegenwoordig meteen het juiste antwoord of product krijgen. Instant gratificatie. Dat is wat je verwacht omdat Google je sneller dan ooit van relevante informatie kan voorzien.

Google doet heel veel research over welke informatie een Google-gebruiker te zien moet krijgen naar aanleiding van een zoekopdracht. Tot al die research hebben we helaas geen toegang. Door de SERPS te bestuderen kunnen we echter wel de learnings die Google heeft achterhalen en inzetten in onze eigen SEO-strategie.

Worden er bijvoorbeeld naast de organische en betaalde resultaten ook video’s vertoond of afbeeldingen? Of wordt er voor een zoekopdracht veel nieuws vertoond? Allemaal inzichten waar jij je strategie op aan kunt passen.

Zoekintentie

Om dit verder te onderzoeken is als eerste de zoekintentie van een consument van belang. Is de consument op zoek naar informatie, commerciële content of wil deze zelfs een aankoop doen? Iedere stap in de funnel heeft een andere intentie. Je zou kunnen zeggen zoekintentie is nu waar we eerst naar demografie keken.

Fases in het koopproces

Zoals eerder aangehaald zijn er verschillende fases waar een zoekopdracht in kan vallen. Interessant is voor jouw website of merk te gaan onderzoeken welk type resultaten er worden vertoond per fase.

  • Informationele intentie
  • Commerciële intentie
  • Transactionele intentie
  • Lokale intentie
<i>Bron: <a href=\
Bron:

Ga eens per fase een lijst met zoektermen samenstellen om te onderzoeken wat voor type zoekresultaten er worden vertoond. Commerciële intentie wordt bijvoorbeeld aangegeven voor toevoeging van ‘beste’ aan een product of ‘vergelijken’. Transactionele zoektermen zijn bijvoorbeeld een productnaam in combinatie met ‘kopen’, ‘goedkope’ of ‘prijs’. Lokale intentie wordt uiteraard gegeven door het toevoegen van een plaatsnaam of ‘in de buurt’.

Onderzoek en ontdek

Wanneer je een per intentie een aantal groepen zoektermen hebt verzameld kan het onderzoeken beginnen. Gebruik een tool om per groep zoektermen met andere intentie te zien welk type resultaat het meest voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Featured snippets
  • Video
  • App downloads
  • Afbeeldingen
  • Twitter cards
  • Nieuws
  • Shopping
google-2
google-2

De verwachting is dat je per groep zoektermen gaat ontdekken welk type content en resultaten relevant voor jou is. Worden er veel review video’s vertoond? Ga video maken. Veel shopping resultaten? Zorg dat je shopping in gaat kopen.

Uitkomsten onderzoek UK

Uiteraard kun je het beste onderzoeken hoe iets werkt voor jouw merk in de Nederlandse markt. Toch is het interessant om wat learnings te delen van uit het onderzoek gedaan door STAT dat zij deden met zoektermen binnen de retail branche. In het onderzoek wordt gekeken naar welk type resultaten er wordt vertoond naast de standaard organische en betaalde resultaten.

Informationeel

Zoals verwacht worden er binnen de retail branche voor informationele intentie met name shopping en afbeeldingen vertoond. Opvallend was echter dat er regelmatig ook nieuws wordt vertoond.

Commercieel

Zodra Google-gebruikers verder afdalen binnen de funnel en meer in de commerciële intentie komen geeft Google ze meer kans om tot een transactie te komen. Hierdoor zien we het aandeel shopping groeien met 10%. Daarnaast is een groei te zien in (review)video resultaten. Dit laat ons zien dat Google vindt dat video net als afbeeldingen een belangrijk onderdeel is in het koopproces.

Transactioneel

Wanneer je onderin de funnel beland met zoekterm die een transactionele intentie hebben groeit het aandeel shopping resultaten nog verder.

Conclusie

Wanneer je verder wilt kijken dan alleen het standaard organische resultaat is het van groot belang naar zoekintentie te kijken. Welke type resultaten worden nog meer vertoond? Ben je daar ook al aanwezig? Zo niet ligt daar een mooie kans om je organische zichtbaarheid verder te vergroten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent