Search24.10.2017

SearchLove 2017: Wat Google-gebruikers zoeken


SearchLove is een van de top-congressen in de UK als het gaat om SEO. Vanuit Searchresult zijn we daar beide dagen aanwezig geweest om de nieuwste SEO-trends en learnings te krijgen. Een daarvan lichten we graag voor je uit!

Dit gaat om de presentatie van Rob Bucci (@statrob) van STAT. Hij vertelde ons wat we kunnen leren van het type resultaat dat wordt gegeven voor een zoekopdracht. En welke content moet jij vervolgens gaan maken om relevant te zijn voor je doelgroep. Oftewel: hoe kun je op het juiste moment relevant zijn met de juiste content?

Instant gratificatie

Wanneer je op zoek bent naar een specifiek product of informatie wil je tegenwoordig meteen het juiste antwoord of product krijgen. Instant gratificatie. Dat is wat je verwacht omdat Google je sneller dan ooit van relevante informatie kan voorzien.

Google doet heel veel research over welke informatie een Google-gebruiker te zien moet krijgen naar aanleiding van een zoekopdracht. Tot al die research hebben we helaas geen toegang. Door de SERPS te bestuderen kunnen we echter wel de learnings die Google heeft achterhalen en inzetten in onze eigen SEO-strategie.

Worden er bijvoorbeeld naast de organische en betaalde resultaten ook video’s vertoond of afbeeldingen? Of wordt er voor een zoekopdracht veel nieuws vertoond? Allemaal inzichten waar jij je strategie op aan kunt passen.

Zoekintentie

Om dit verder te onderzoeken is als eerste de zoekintentie van een consument van belang. Is de consument op zoek naar informatie, commerciële content of wil deze zelfs een aankoop doen? Iedere stap in de funnel heeft een andere intentie. Je zou kunnen zeggen zoekintentie is nu waar we eerst naar demografie keken.

Fases in het koopproces

Zoals eerder aangehaald zijn er verschillende fases waar een zoekopdracht in kan vallen. Interessant is voor jouw website of merk te gaan onderzoeken welk type resultaten er worden vertoond per fase.

  • Informationele intentie
  • Commerciële intentie
  • Transactionele intentie
  • Lokale intentie
<i>Bron: <a href=\
Bron:

Ga eens per fase een lijst met zoektermen samenstellen om te onderzoeken wat voor type zoekresultaten er worden vertoond. Commerciële intentie wordt bijvoorbeeld aangegeven voor toevoeging van ‘beste’ aan een product of ‘vergelijken’. Transactionele zoektermen zijn bijvoorbeeld een productnaam in combinatie met ‘kopen’, ‘goedkope’ of ‘prijs’. Lokale intentie wordt uiteraard gegeven door het toevoegen van een plaatsnaam of ‘in de buurt’.

Onderzoek en ontdek

Wanneer je een per intentie een aantal groepen zoektermen hebt verzameld kan het onderzoeken beginnen. Gebruik een tool om per groep zoektermen met andere intentie te zien welk type resultaat het meest voorkomt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Featured snippets
  • Video
  • App downloads
  • Afbeeldingen
  • Twitter cards
  • Nieuws
  • Shopping
google-2
google-2

De verwachting is dat je per groep zoektermen gaat ontdekken welk type content en resultaten relevant voor jou is. Worden er veel review video’s vertoond? Ga video maken. Veel shopping resultaten? Zorg dat je shopping in gaat kopen.

Uitkomsten onderzoek UK

Uiteraard kun je het beste onderzoeken hoe iets werkt voor jouw merk in de Nederlandse markt. Toch is het interessant om wat learnings te delen van uit het onderzoek gedaan door STAT dat zij deden met zoektermen binnen de retail branche. In het onderzoek wordt gekeken naar welk type resultaten er wordt vertoond naast de standaard organische en betaalde resultaten.

Informationeel

Zoals verwacht worden er binnen de retail branche voor informationele intentie met name shopping en afbeeldingen vertoond. Opvallend was echter dat er regelmatig ook nieuws wordt vertoond.

Commercieel

Zodra Google-gebruikers verder afdalen binnen de funnel en meer in de commerciële intentie komen geeft Google ze meer kans om tot een transactie te komen. Hierdoor zien we het aandeel shopping groeien met 10%. Daarnaast is een groei te zien in (review)video resultaten. Dit laat ons zien dat Google vindt dat video net als afbeeldingen een belangrijk onderdeel is in het koopproces.

Transactioneel

Wanneer je onderin de funnel beland met zoekterm die een transactionele intentie hebben groeit het aandeel shopping resultaten nog verder.

Conclusie

Wanneer je verder wilt kijken dan alleen het standaard organische resultaat is het van groot belang naar zoekintentie te kijken. Welke type resultaten worden nog meer vertoond? Ben je daar ook al aanwezig? Zo niet ligt daar een mooie kans om je organische zichtbaarheid verder te vergroten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over SEO

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!