De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt is al jaren een wetenschap op zich. Het heeft met zoveel factoren te maken en de macht van Google zorgt ervoor dat we onze (SEO) strategieën regelmatig moeten herzien. En het wordt nu misschien wel nog lastiger en duurder om verkeer naar je website te krijgen. Subtiele aanpassingen in Google Search hebben er in de loop der jaren voor gezorgd dat het steeds moeilijker wordt om gevonden te worden.
Advertenties staan bovenaan
Dat het steeds lastiger wordt om in de zoekresultaten te verschijnen komt onder andere door de advertenties die boven de resultaten komen te staan. Wie op zijn smartphone een zoekopdracht invoert weet dat de eerste resultaten gedomineerd worden door advertenties. Dat is al sinds 2015 het geval trouwens. In 2016 voerde Google nog een subtiele wijziging door. Na veel zoekopdrachten verscheen er ineens bovenaan een vak met informatie, waardoor zoekers niet snel meer naar beneden scrollen om de rest van de resultaten te bekijken. Kleine veranderingen die door consumenten misschien niet eens worden opgemerkt en waardoor we zelfs meer gebruiksgemak ervaren. Google zegt dat ze deze aanpassingen hebben gedaan om de wereld van online informatie beter te organiseren en toegankelijker te maken.
Moeilijker en duurder om klanten te bereiken
Voor veel bedrijven die deels afhankelijk zijn van Google voor hun klantenwerving is het in een paar jaar tijd veel lastiger en duurder geworden om klanten te bereiken. Het debat over de invloed van Google neemt toe naarmate de Amerikaanse toezichthouders een antitrustzaak tegen het bedrijf voorbereiden in wat een van de grootste juridische botsingen tussen de regering en een bedrijf zal zijn sinds de V.S. Microsoft in1998 aanklaagden.
Alleen al in de V.S. domineert Google als zoekmachine met een marktaandeel van ongeveer 85 procent. Bedrijven die bovenaan de zoekresultaten willen komen, worden min of meer gedwongen om meer te betalen. Wie een website lanceert, verbouwt of onderhoudt, moet met heel veel factoren rekening houden. Het algoritme van Google is lastig te kraken en we weten nog steeds niet alle details ervan. SEO-specialisten hebben veel kennis over de zoekmachine, maar het vereist nu ook vaak een combinatie met adverteren om op de eerste pagina’s met zoekresultaten te verschijnen.
Kwaliteitsinformatie
In de beginjaren van Google was de belofte van de zoekmachine dat je door kwaliteitsinformatie te produceren verkeer naar je website kreeg. Natuurlijk is er heel veel veranderd in de loop der jaren, maar het bedrijf staat nu wel heel ver af van de belofte die de oprichters in 2004 deden:
“Onze zoekresultaten zijn de beste die we weten te produceren. Ze zijn onbevooroordeeld en objectief”, schreven Page en mede-oprichter Sergey Brin toen het bedrijf in 2004 naar de beurs ging. Er zouden maar weinig advertenties zijn en deze mochten niet opvallen, zeiden ze.
Deze belofte verandert echter langzaam. Een keerpunt kwam in juni 2019. Dat was toen meer dan de helft van de zoekopdrachten gebruikers op de site van Google zelf hield, in plaats van mensen naar andere sites te sturen via een gratis weblink of een advertentie, volgens gegevens van digitaal marketingbedrijf Jumpshot.
Gratis voor gebruikers
Als de zoekmachine eenvoudige antwoorden kan geven en gebruikers een klik kan besparen, zal Google dat doen. Sommige sites hebben dit omarmd als een nieuwe manier om verkeer te genereren, aldus Danny Sullivan, openbare contactpersoon voor het zoekteam van Google. Het bedrijf maakt ook duidelijk dat advertenties ervoor zorgen dat de zoekservice gratis blijft voor gebruikers. En natuurlijk verschijnen niet in alle gevallen advertenties in onze zoekresultaten.
In uitzonderlijke gevallen betaalt Google zelfs om de inhoud van andere bedrijven samen te vatten. Sportscores zijn een voorbeeld hiervan, volgens een blogbericht van 20 mei. Het bedrijf is ook van plan om later dit jaar bepaalde mediakanalen te betalen voor een nieuwsdienst.
Verder lezen over Google
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Online25.11.2024
Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome
Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijdVerder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Verder lezen over Zoekmachine
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024