Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Google weet echt te veel van ons allemaal. Dat weet Google zelf ook wel, dus hebben we vanaf nu de mogelijkheid om advertenties te muten, oftewel te blokkeren, op basis van wat een advertentie van ons weet. Als je ook een soort Big Brother-gevoel hebt als je seconden na het opzoeken van iets een advertentie over dat onderwerp krijgt is dit de ideale knop om te gebruiken.
Google zelf zegt dat ze de feedback gebruiken om te zorgen dat je ook niet de hele tijd dezelfde advertentie voor de kiezen krijgt op alle apparaten waar je onder je Google-account bent ingelogd. Dat gezegd hebbende is het eigenlijk eng dat deze knop überhaupt bestaat. Je krijgt hem trouwens te zien door bij een advertentie op het kruisje te klikken en dan ‘deze advertentie melden’ te kiezen.
Google heeft een ijzeren greep op online advertenties: het is verantwoordelijk voor meer dan 40 procent van alle online uitingen. De display ads, waar deze knop bij gebruikt kan worden, maken daar een groot onderdeel van uit. Die halen hun tracking uit je browserhistorie, wat Google denkt te weten over je interesses, je persoonlijke account-informatie en al het andere dat de algoritmes van de grote G hebben weten te bedenken.
Aanpassingsvermogen
Je hebt daar als webgebruiker wel iets van controle over, trouwens: in je account settings van je Google account kun je onder het kopje ‘privacy’ wel de advertentie-settings aanpassen en in elk geval aangeven wat je wel of niet leuk vindt. Als je dan toch gevolgd wordt, dan toch in elk geval met dingen die je ook interesseren.
Je kunt zelfs specifieke advertenties en adverteerders blokkeren, dus de mogelijkheden zijn er, als je even de moeite neemt. Je kunt ook alles blokkeren en alleen maar anoniem surfen, natuurlijk, maar als je de contentmakers van het web toch een beetje wil steunen is het wel handig om even te kijken naar je settings, en alles dat te dichtbij komt te muten.
[Afbeeldingen © valerybrozhinsky – Adobe Stock]
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024