De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens Google wordt het naleven van Europa’s “right to be forgotten” regel steeds ingewikkelder. In een antwoord op vragen van enkele Europese data toezichthouders, zegt de zoekgigant dat het vaak ontbreekt aan voldoende informatie om te beslissen of ze links naar bepaalde pagina’s moeten verwijderen.
Google heeft laten weten dat het vaak alleen moet vertrouwen op informatie van degene die het verzoek ingediend heeft, en dat het moeite heeft om te beslissen of deze verzoeken voldoen aan Europese wetgeving.
“Sommige verzoeken blijken met valse en onjuiste informatie te zijn gemaakt,” aldus Google in het statement dat donderdag naar buiten is gebracht. “We moeten over het algemeen de informatie van de aanvrager vertrouwen, zonder zekerheid over de juistheid ervan.”
Het antwoord van Google volgt op een vraag over hoe ze de eerdere uitspraak van het Europese Hof uitvoeren. Google’s aanpak “zal na verloop van tijd veranderen als data bescherming en rechterlijke instanties meer begeleiding bieden,” aldus Peter Fleischer, privacy raadsman van de zoekmachine, in een brief aan de Europese data toezichthouders. “We weten ook een aantal zware debatten nog in het verschiet liggen.”
Sinds de uitspraak in mei heeft Google tot aan 18 juli meer dan 91.000 verzoeken gehad voor het verwijderen van links naar informatie, dat ging over 328.000 url’s. In totaal is aan 53% van deze verzoeken voldaan, 15% van alle gevallen is er gevraagd naar meer info, en 32% van deze aanvragen werden geweigerd.
In het document is te lezen dat er in Nederland zo’n 5.500 requests zijn geweest die betrekking hebben op zo’n 21.000 url’s.
[Afbeelding © Fotolia]
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024