Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Google staat bekend om haar terughoudendheid bij het informeren over de totstandbrenging van de zoekresultaten. Scott Huffman, ‘Engineering Director’ bij Google en verantwoordelijk voor de evaluatie van zoekresultaten deed hier afgelopen week een boekje over open.
Uit analyse van de log gegevens van meer dan 1.000 websites blijkt volgens de zoekmachine specialisten van Indenty dat handmatige controles van de resultaten steeds vaker voorkomen.
Dat Google handmatige controles uitvoert om de zoekresultaten bij te stellen is niet nieuw. Met de meest recente informatie vanuit Google wordt ook duidelijker hoe dit precies gebeurt. Het technische team achter Google is continu bezig om de resultaten van de zoekmachine te verbeteren.
Google meldde dat er in 2007 meer dan 450 verbeteringen zijn doorgevoerd. Het gaat hierbij om nieuwe methoden om spam te weren, kleine veranderingen in de grafische interface of aanpassingen in de volgorde van de zoekresultaten.
Sinds in maart dit jaar de confidentiële richtlijnen van Google voor zogenoemde Quality raters zijn uitgelekt is bekend hoe Google negatieve resultaten wil weren. Voornamelijk sites die misleidende technieken gebruiken om de resultaten te manipuleren worden hierbij uit de zoekresultaten verwijderd. De evaluatie van zoekresultaten blijkt echter veel verder te gaan en gebeurd op twee manieren:
1. Menselijke beoordelaars in dienst van Google beoordelen de resultaten. Dit zijn de zogenaamde “human evaluators”. Zij bekijken handmatig de resultaten en beoordelen de websites die daarop een positie behalen.
2. Real time experimenteren. Dit betekent dat Google voor kleine groepen zoektermen bepaalde wijzigingen doorvoert en op basis van het zoekgedrag evalueert of de wijziging een positieve of negatieve uitwerking heeft.
Marissa Mayer, ‘Vice president of Search Products’ bij Google, gaf in 2007 aan dat Google wereldwijd een groep van meer dan 10.000 testers in dienst heeft die handmatig de kwaliteit van de zoekresultaten beoordelen. Zij schatten in of de resultaten het doel van de zoeker bereiken. Wanneer een zoeker zoekt met de term “vacatures Amsterdam”, dan wil hij of zij vacatures zien van openstaande functies in Amsterdam. Resultaten die slechts algemeen informerend van aard zijn, of vacatures in andere regio’s tonen, zijn niet relevant. Een menselijke beoordelaar zal in dat geval het specifieke resultaat handmatig uit de top 10 verwijderen. Google beoordeelt dagelijks duizenden resultaten op deze wijze.
Websites die gevonden worden op bepaalde zoektermen, maar daarop niet datgene bieden wat de zoeker verwacht zijn dus gewaarschuwd.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024