In het kader van zijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam heeft Eduard een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd naar de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007.
Belangrijkste conclusies: – De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
– Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
– Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.
– Er zijn gaten in de markt voor wat betreft de specialismen, omdat de zoekmachine marketing bureaus op dit moment een duidelijk ‘DNA’ missen.
– De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.
– De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.
– Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.
– Er zal meer differentiatie en een meer duidelijke marktverdeling komen, waarbij overnames en fusies van zoekmachine marketing bureaus door andere mediabedrijven waarschijnlijk zijn.
Lees het hele onderzoek op Edwords.nl (PDF)
Verder lezen over Chat
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Social Media28.06.2024
Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje
Gaming12.03.2024
Discord wordt nog meer een gameplatform
Online11.01.2024
Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies
Welkom in de GPT StoreGaming02.01.2024
5 tips om meer uit je Discord-account te halen
Online20.11.2023
Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet
Chat G-Piet strooit met gedichtjesOnline06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Verder lezen over Mac
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024