Street Fighter IV Arcade Edition is het toefje op de taart die je al had

Toen ik nog niet wist wat shoryuken betekende, toen ik geen idee had dat er mensen waren die elke beweging van elk karakter tot op de frame uit hun hoofd kenden, speelde ik al Street Fighter II. Met vrienden avonden lang tegen elkaar spelen, elkaars zwakke plekken uitbuiten, nieuwe moves leren en gewoon lekker competitief bezig zijn. Nu is dat heel anders en weet ik eigenlijk veel meer dan nodig is over Street Fighter. Maar ergens zit er nog een groep gasten die veel samen hangen en graag iets te spelen willen hebben zodat ze kunnen bepalen wie die dag de langste heeft. En die gasten zouden zichzelf een groot plezier doen met Super Street Fighter IV: Arcade Edition. Zo lang ze maar niet online gaan, tenminste.

Ik ga niet meer uitleggen wat Street Fighter is, trouwens, kijk maar gewoon naar deze video van 's werelds beste speler Daigo Umehara die laat zien waarom hij 'the beast' genoemd wordt tijdens het ReveLAtions toernooi dat onlangs gehouden werd en waar hij liet zien waarom nieuweling Yun een nieuwe angstgegner kan worden in serieuze Street Fighter omgevingen:

Alles wat al goed was aan Super Street Fighter IV is nu nog beter geworden: de nieuwe karakters maken de keus bijvoorbeeld enorm uitgebreid en voegen gek genoeg toch nog iets toe. Fireball/Dragon Punch/Hurricane Kick (oftewel Shoto)-varianten Evil Ryu en Oni niet zozeer, al kan de laatste met zijn schijnbewegingen toch iets nieuws brengen. De winst zit hem vooral in Yun en Yang, die (ondanks dat ik ze nog steeds niet uit elkaar kan houden) zowel qua stijl als qua gevaar veel toevoegen. Het zijn beide karakters die enorm veel druk kunnen leggen, dus daar gaan toernooispelers veel last van hebben.

Het andere sterke punt is de online modus en ook die is nog verder verbeterd. Je kunt -erg fijn- nog steeds als 'gewone' SSFIV-speler spelen met spelers die de overstap nog niet gemaakt hebben (wat zorgt voor meer goede matches) en daarnaast heb je nu ook de mogelijkheid om player match-lobby's te labelen, zodat je kunt zien of er geoefend wordt met aparte spelers, de lobby bedoeld is voor beginners of dat er alleen maar superspelers van een bepaald niveau gewenst zijn. Dat voegt wat duidelijkheid vooraf toe en dat is erg fijn. Ook kun je een vijftal andere spelers direct volgen in replays en als je wilt kun je zelfs naar een kanaal kijken waarin alleen maar replays van spelers van hoog niveau te bekijken zijn. Als je verder wilt komen is dat erg prettig.

En ja, zoals ik al zei, de kracht zit 'm in het feit dat er voor elke move een counter is, dat er voor elke situatie een uitweg bestaat en dat je die met genoeg oefening kunt bereiken. Arcade Edition is nogmaals gecheckt voor overmatig sterke karakters en waar nodig is er een tweak aan gegeven. Dat merk je niet altijd als beginnende speler, maar het is nu zo ver dat of je nu net speelt, begint te snappen hoe het zit of helemaal in de top zit, er is een mate van balans die de meeste vechtspellen gewoon niet hebben.

Screen shot 2011-07-06 at 22.19.37

Ik vind het toch verdomde raar om vier nieuwe karakters in een game te stoppen, waarvan er twee toch weer heel anders spelen dan je gewend bent, en dan niet de oh zo fijne Challenge Mode te hebben die je door middel van de gebruikelijke special move- en combo-oefeningen laat zien wat zo'n karakter in goede handen allemaal kan doen. Het zorgt ervoor dat alleen de meest geharde freaks zich gaan verdiepen in de 'new challengers!' want de meeste spelers zullen de broertjes en het boze duo alleen nog maar voor de grap in de arena zetten. Het doet deze sterke karakters tekort.

De online spelers worden trouwens ook tekort gedaan, want in deze uitgave had Capcom de mogelijkheid om alle extra kostuums in elk geval zichtbaar te maken voor spelers die ze niet hadden, maar daar moet je nog steeds extra voor lappen. Dat geldt natuurlijk ook voor de uitbreiding op zich, want je betaalt als DLC-downloader die Super ook al gekocht heeft toch €15 voor een paar nieuwe karakters (zonder franje) en een balansverandering. Nieuwe kopers hebben het op dat punt wel beter, dus als je alleen maar de gewone Street Fighter IV had is deze laatste update wel het moment om een versie verder te stappen.

Online spelen is terdege veranderd met deze versie. Het simpele feit is dat er als je online gaat weinig mensen meer zijn die 'gewoon' een potje willen spelen. Je krijgt als beginneling echt veel slaag dus als je nu pas begint moet je wel eerst een cursus omgaan met teleurstellingen volgen. Alle ranked matches zitten vol met mensen die fijn al hun Specials FADC'en naar Ultra's en die kara throws afwisselen met untechable knockdowns. Als je niet weet wat dat betekent, dan weet je denk ik wel wat dat betekent. De player matches zijn wat milder maar ook daar zitten dezelfde jongens, maar dan met hun mindere karakters. Het is een gevolg van de steeds verder gaande versplintering in versies, waarbij de nieuwste versie automatisch volzit met de mensen die het spelletje ernstig serieus nemen, die je door het kleinere aantal spelers ook nog sneller tegenkomt.

Screen shot 2011-07-06 at 22.19.22

Als los produkt bekeken is SSFIV Arcade Edition een waanzinnig goede deal: een intens gefinetuned vechtspel met een berg aan elkaar gewaagde karakters, diepgaande systemen en een fantastische online modus zorgen ervoor dat je dit alles voor €40 alleen maar kunt betitelen als 'must-have' voor iedereen die er ook maar aan denkt om een vechtspel aan te schaffen. Maar de realiteit is dat het voor een redelijke groep mensen misschien wel een tweede keer is dat ze Street Fighter IV kopen. Een derde keer zal het niet zijn, want iedereen met SSFIV haalt gewoon de DLC-uitbreiding voor €15 en dan is het ook een prima deal (want dan word je als fanaat niet heel erg gestraft.) En is het dan nog zo'n fantastische deal?

Dat hangt er vooral vanaf hoe graag je nieuw bloed in de game wilt hebben. Wil je dat en speel je de game thuis met anderen? Ook dan zeg ik: zeker doen. Speel je vooral online maar begint het nogal leeg te lopen? Bedenk dan of je ervoor wilt gaan. Want als je meer wilt dan tegen de computer of je vrienden spelen, moet je er Karate Kid-style voor gaan werken. Trials oefenen. Even shoppen voor een arcadestick. Het helpt, trust me.

Super Street Fighter IV: Arcade Edition, ontwikkeld en uitgegeven door Capcom voor de Xbox 360, PS3 en PC op 24 juni 2011