Metal Gear Solid V: Ground Zeroes schiet tekort

Heb je het nog niet gehoord? Kojima heeft Konami zover gekregen dat hij een demo van de échte Metal Gear Solid 5 (MGS5: The Phantom Pain) mocht gaan verkopen voor €30. Bizar toch? Een game die je binnen een uurtje hebt uitgespeeld! Nog niet eens! Het echte verhaal is iets genuanceerder, moet ik toegeven. Maar wees gewaarschuwd: als je geen fanatieke Metal Gear-junkie bent is Ground Zeroes je geld niet waard. Simpel. Maar het is net zo simpel om uit te leggen waarom deze game wél goede hoop geeft voor wat we volgend jaar van Kojima & co. kunnen verwachten, want ondanks dat er te weinig inzit, is het gebodene wel grotendeels goed.

Laten we maar met de 'grootte' van het spel beginnen. Ground Zeroes speelt zich af op één afgesloten militair complex, dat al met al niet zo heel groot is. Er zijn wat kooien met gevangenen, wat random tenten die opgesteld staan in de modder en één gebouw waar je een klein gedeelte van kunt belopen. Niet alleen de missie met het verhaal speelt zich hier af, ook de vijf extra missies maken gebruik van hetzelfde gebied. Het verschil is dat Ground Zeroes zich afspeelt in een donkere nacht, maar de andere missies andere weertypes en tijden van de dag gebruiken. Het geeft je een goed idee van wat de nieuwe Fox Engine die Konami ontwikkeld heeft voor deze game allemaal kan, en dat is niet misselijk. Wat je ook vindt van Ground Zeroes, deze Metal Gear laat wel zien wat je met de volgende generatie consoles allemaal kunt.

metal-gear-solid-v-ground-zeroes-3

Maar terwijl je zou denken dat het kleine oppervlak je weinig ruimte tot ontdekking laat is het tegengestelde waar: het hele gebied, van buiten tot binnen, zit vol met kleine details die in de ene missie niets uit lijken te maken maar in een andere juist heel belangrijk blijken te zijn of die je domweg niet opgevallen waren. Nieuwe routes, nieuwe manieren om de bewakers onschadelijk te maken zonder het te laten uitlopen op een vuurgevecht, en zelfs nieuwe wapens zijn overal te vinden, als je maar goed genoeg oplet. En dat kan in dit deel beter dan in de eerdere Metal Gear Solids, want de veranderingen aan de besturing van Snake zijn allemaal ten goede: hij beweegt makkelijker, het is duidelijker wat je na het overmeesteren van een bewaker met hem kunt en zelfs als het loosgaat en er geschoten moet worden ben je als speler beter uitgerust om iemand te raken. Een andere leuke touch is dat er bij elk moment dat je hot bent gespot een slow-motion moment komt waarin je nog een aantal seconden hebt om de bewuste soldaat alsnog in het hoofd te schieten, of dat nu met een échte of met een ZZZ-kogel is.

Het maakt de stealth-gameplay wat makkelijker te behappen, want waar je vroeger vaak de Sjaak was als het op een echt gevecht aankwam bij MGS-games kun je nu makkelijker met wat goed geplaatste schoten genoeg ruimte creëren om weg te komen, hoewel je niet sterk genoeg bent om iedereen direct te kunnen aanpakken. Er moet ook beter opgelet worden om geen alarm te krijgen, want bepaalde dingen die vroeger konden werken nu niet meer: zo moet je een gesprek tussen een soldaat en diegene aan de andere kant van de walkie-talkie niet onderbreken voordat aan jouw kant de OK gegeven is, want dan wordt dat onderzocht. Ook het spotten van vijanden (met je verrekijker) is een fijne touch die het mogelijk maakt dat je de game zonder enige radar kunt spelen en toch een idee hebt van waar je ongezien heen kunt. Niet alleen dat, maar inzoomen levert vaak nuttige informatie op doordat je de soldaten dan kunt horen, net zoals je ze stilletjes kunt overmeesteren om info te krijgen over de locatie van items, wapens en andere dingen die je zelf niet zo snel zou vinden. Het maakt het rondsluipen leuker en als je eenmaal een paar missies erin zit ken je de weg ook op je duimpje en is de voldoening des te groter.

la_05

Dat klinkt natuurlijk allemaal heel positief, en dat is ook het gedeelte van de game waar ik als fan van de serie heel happy mee ben. De 'open' wereld geeft je de vrijheid en doordat Snake beter luistert dan in eerdere games kun je daar ook goed gebruik van maken. Maar hoewel ik het wel kon waarderen dat ik goeddeels dezelfde missie (het bevrijden van gevangenen) kon herhalen met verschillende variabelen is dat niet voor iedereen genoeg. De extra missies zijn zo mogelijk nog sneller te halen dan de Ground Zeroes missie, al is de extra speciale missie, die je alleen krijgt als je een aantal XOF-patches die over het eiland verspreid zijn kunt vinden, wel echt leuk voor Metal Gear-veteranen. Voor het verhaal hoef je het ook niet te doen: er zitten precies twee cutscenes in, een korte aan het begin en een lange (en wat mij betreft overmatig gruwelijke, zelfs voor Kojima-begrippen) aan het einde. Het verhaal, dat doorgaat waar Peace Walker ophoudt, is iets dat je in één flashback van vijf minuten kunt vertellen, dus het zal niet nodig zijn om dit deel te spelen voordat je aan The Phantom Pain begint.

Zie het zo: veel games hebben allerlei extraatjes in zich verborgen of aan het einde geplaatst die je kunt doen als je écht niet genoeg kunt krijgen. Alles verzamelen, proberen de hoogste rang te krijgen, een speciale skin vrijspelen voor je karakter, je kent het wel. Ground Zeroes is precies dát gedeelte van een game, maar dan zonder vlees op de botten. Als demo voor The Phantom Pain is het subliem en als Konami zo verstandig was geweest om Ground Zeroes als een pre-order bonus of iets dergelijks aan de man te brengen zou iedereen er heel tevreden mee zijn geweest. Door het ding gewoon voor de -te- hoge prijs te verkopen gaat iedereen zich alleen maar focusen op wat je krijgt voor je geld. En dat is -als je geen Metal Gear fan bent- gewoonweg niet zo veel. En mag ik dan als fan nog één ding zeggen? Mag ik David Hayter alsjeblieft terug als de stem van Snake? Ik kan maar niet wennen aan Kiefer Sutherland, hoe goed hij het ook doet.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, ontwikkeld door Kojima Productions voor de PS3/4(getest) en Xbox 360/One en uitgebracht door Konami op 20 maart 2014