FIFA 14 is ideaal voor beginners

Het blijft een lastige wedstrijd: voetbalspellen recenseren. Deels omdat de mensen die graag voetbalspellen spelen vaak al weten wat ze willen voordat er ook maar één virtuele bal over de grasmat is gegaan, maar ook omdat het moeilijk is om over iets anders te praten dan wat dit spel doet versus het deel van dezelfde serie van vorig jaar. Dan nog even de vergelijking met dat andere voetbalspel en we zijn weer klaar voor een jaar. Maar voor die mensen die niet zo vaak dit soort games spelen is er altijd een drempel: zonder al die bagage is het moeilijk kiezen en wil zo'n recensie ook weinig zeggen. Maar ik heb de oplossing: nauwelijks voetbalfan speelt FIFA en vertelt wat hij ervan vindt, niet gehinderd door al te veel voorkennis. Ben je dus een regelmatig speler van deze games: even ergens anders kijken, want dit is niet voor jullie.

FIFA 14 is ideaal voor beginners

FIFA 14 voor beginners

Het is niet helemaal waar dat ik nooit voetbalgames speel, maar het bleef altijd beperkt tot een aantal potjes tegen vrienden en alle extra modes liet ik links liggen. Het probleem is misschien herkenbaar: je wilt wel spelen, maar nadat je het verschil tussen passen en schieten en tackelen en duwen hebt gevonden zijn je tactische opties op. Dat is een ding dat FIFA 14 op briljante wijze oplost, namelijk met de technische oefeningen, oftewel de skill games. Dat klinkt saai, maar het zijn allemaal leuk opgezette minigames die je stukje bij beetje laten zien wat er allemaal mogelijk is op het veld. Belangrijk daarin: het gaat van voren af aan en dus leer je hoe je steekpassjes maakt, op welke manier je wel een penalty erin kunt krijgen, hoe je een bal afschermt en allemaal andere nuttige zaken die ervoor zorgen dat je ontzettend wordt afgedroogd als je tegen je voetballende vrienden speelt. Zelfs voor hen kan deze modus leuk zijn, want er zijn leaderboards voor elk onderdeel en bij elk onderdeel is er een soort eindspel dat dusdanig veel van je skills vergt dat je er als FIFA-fanaat ook wat aan hebt. Nu moet ik er bij zeggen dat dit niet helemaal nieuw is voor FIFA 14, want vorig jaar zaten ze er ook in, maar voor een beginnend speler is dit fantastisch en de nieuwe menustructuur van FIFA 14 ten opzichte van het vorige deel maakt het wel zo overzichtelijk.

fifa-14-gamescom-image04

Ultimate training montage

De Ultimate Team-modus (al een tijdje de populairste modus binnen FIFA, zo heb ik begrepen) is uitermate geschikt om je stukje bij beetje een stap verder te krijgen in je voetbalkennis. Het is even ingewikkeld in eerste instantie omdat je team bij elkaar gespaard moet worden via pakjes kaarten met spelers erop, die je dan zelf op ongeveer de juiste positie moet zetten, rekening houdend met hun club, de league waarin ze spelen en het land waar ze vandaan komen. Beetje veel in eerste instantie, maar gelukkig is het systeem redelijk overzichtelijk en worden de onderlinge verhoudingen van de spelers en hoe blij ze zijn met hun positie goed aangegeven met gekleurde bolletejs en lijntjes. Hoe dichter bij groen, hoe beter ze het doen, zullen we maar zeggen. Maar deze modus zet je ook langzaam maar zeker tegenover steeds beter presterende clubs, terwijl je door je ervaring (wat je ook speelt binnen FIFA 14) meer muntjes verzamelt om nieuwe spelers mee te kopen.

Die spelers die je niet gebruikt kun je dan zelfs ruilen op een transfermarkt tegen meer muntjes waarmee je ook specifieke spelers van andere mensen kunt kopen als je niet wilt gokken op het zoveelste pakje random spelers. Je hebt dan wel nog te maken met loyaliteit ten opzichte van het team, wat weer iets moeilijker is met van andere mensen gekochte spelers. Leuk is dat je dit randgebeuren ook via je PC of telefoon kunt doen, dus als je per sé een belangrijke speler wilt hebben kun je dat ook in de bus regelen zodat je thuis met hem aan de slag kunt. Fijn is dat van alle spelers helder is wat ze kunnen en je dus makkelijk kunt vergelijken. En tegen de tijd dat je het helemaal snapt en weet wat je wil ben je klaar om wereldwijd tegen andere mensen te kunnen gaan spelen, of dat nu een enkele wedstrijd is of een competitie.

fifa14-fut14-galleryimage2

Online, offline

En als je online eenmaal aan de slag bent dan kun je je ook gaan bewijzen in de andere online arena's. Weet wel dat de mensen die FIFA online spelen nogal fanatiek zijn en dat je vaak dezelfde tactieken zult zien (die nu na een patch van EA's kant wel aan het kenteren zijn, trouwens) met als trap na dat als je eens een goede wedstrijd hebt dat het stelletje hufters ook nog eens vaak de stekker eruit trekt op de console uitzet zodat je de zoete overwinning alleen achteraf kunt proeven, als je de punten toch pakt. Dat laat onverlet dat de winst pakken tegen een echte speler aan de andere kant toch lekkerder is dan tegen de AI van de game, die trouwens toch best een heel redelijk potje kan spelen intussen. De enige modus die me eigenlijk niet kon bekoren was de standaard carrière, voornamelijk omdat die me in plaats van het leuke systeem met de ruilkaartjes laat hannesen op de "echte" transfermarkt, met het uitsturen van scouts, wachten op antwoorden, niet weten wat spelers kunnen voordat dat allemaal gebeurd is en andere management-zaken die deels ook wel in Ultimate Team zitten maar daar wel te harden zijn op de een of andere manier.

Als ik nu dan kijk naar de 'echte' recensies van FIFA 14 dan zie ik vooral dat dit een iets verbeterde versie is van FIFA 13 die niet de wowfactor heeft die iedereen naar de winkel moet doen rennen. Daar zou je uit kunnen opmaken dat het misschien verstandig is om de versie van vorig jaar te halen voor een prikkie en die te gaan spelen. Ik zeg: niet doen, beginner! Je bent beter af met de nieuwe versie, mensen die al een jaar aan het spelen zijn wil je niet tegen je hebben online. Daarnaast zijn de skill games en Ultimate Team de interessantste delen van het spel (het eenmalige potje dat je tegen vrienden naast je op de bank speelt daargelaten, maar dat zit in elk voetbalspel dus dat zit wel snor) en juist die zijn helemaal uitgekristalliseerd in dit deel. Er zit intussen zo godvergeten veel content in FIFA games dat je toch niet alles uitgebreid kunt gaan spelen voordat het volgende deel er aan komt, maar een ding is me nu wel duidelijk: dit is een heel goed moment om te beginnen met FIFA. Welkom aan boord!

FIFA 14, ontwikkeld en uitgebracht door EA Sports voor de Xbox 360 (getest), PS3, PC, Wii, 3DS, Vita (en elk ander mogelijk platform op aarde) op 27 september 2013