Hundreds: iOS gaming in zijn puurste vorm

Puzzelspellen. Er zijn er letterlijk duizenden verschillende, waarvan het gros variaties op bestaande thema's. Het komt maar zelden voor dat je nog eens iets echt nieuws ziet en als dat gebeurt is dat meestal omdat er een andere vorm van besturing is zonder welke dat specifieke spel niet mogelijk was. Dat geldt in ieder geval voor hundreds, want deze game is gemaakt voor multitouch-apparaten en niets anders. Sterker nog: ik vind dit een iPad game. Ja, hij doet het ook op de iPhone, maar dat is niet de ervaring die je moet hebben. Op de iPad echter? Die ervaring moet je wel degelijk hebben.

Hundreds werkt zo goed omdat het net als de beste puzzelspellen een heel simpel concept heeft dat aan de basis van elk level ligt: je moet naar honderd. In elk level zitten cirkels, die gaan groeien als je ze aanraakt. Daarbij loopt er in elke cirkel een cijfer dat meegroeit met de cirkel. Als alle cijfers samen 100 zijn is het level voltooid. Het enige probeem is dat de cirkels ook kunnen bewegen; geen probleem als je er niets mee doet, dan stuiteren ze van elkaar af, maar als je een cirkel groter aan het maken bent en hij raakt een andere is het level voorbij. Maar Dat is niet alles: er zijn ook cirkels met minpunten, zaagbladen die aangeraakte cirkels tot 0 terugbrengen, ijskristallen die alles (inclusief de groei) bevriezen, cirkels die aan elkaar gelinkt zijn, en zo maar door.

Er zijn dus steeds wisselende variabelen die niet alleen steeds weer om een nieuwe denkmethode vragen maar ook de makers hebben uitgedaagd om creatief te zijn, te zien aan de duivelse levels die er tussen zitten. De manier waarop de meeste levels uitgezet zijn geven je genoeg flexibiliteit om er een zooitje van te maken (meestal) of ineens door te hebben hoe je het moet doen (heel af en toe) maar het leuke is dat de afwisseling 'm ook zit in weten hoe het moet aan de ene kant en pure uitvoering aan de andere kant. Alles is altijd duidelijk door het uiterst minimale stijltje en zo heb je alleen maar jezelf te bedanken als je weer opnieuw het level ingaat. Zoals dat hoort bij een goed puzzelspel.

Het is op zich knap dat de game het klaarkrijgt om de systemen die er toe doen uit te leggen zonder enige vorm van schreeuwerige 'tutorial' die je bij het handje neemt en je altijd laat zien wat dingen doen. Je leert meteen wat dingen doen doordat het eerste level met een nieuw element je altijd dwingt om er iets mee te doen. Dat gezegd hebbende kan ik me wel voorstellen dat niet iedereen the silent treatment kan waarderen en dat sommigen liever een echte tutorial hebben. Ook zal het niet naar ieders smaak zijn dat je nogal vreselijk kunt falen omdat je reactievermogen en vingervlugheid (want die heb je echt nodig) niet toereikend zijn. Zoals ik al zei, weten wat je moet doen is maar de helft en als je alleen je brein wil testen zou je je wel eens kunnen ergeren.

Er zullen genoeg mensen zijn die Hundreds zullen laten liggen omdat de makers het gore lef hebben gehad de app meer dan 89 cent te laten kosten. Jawel, Hundreds kost het hele bedrag van €4,49, een bedrag waar je meer dan een kop koffie voor kan kopen! Hoe durven ze! Maar laat het daar niet van afhangen. Niet alles is gratis, en geloof me als ik zeg dat een game als Hundreds laat zien dat goede games best een paar euro mogen opbrengen, ook op iOS waar dat niet zo gewoon is. We kunnen wel allemaal zeggen dat er ook best heel veel leuke spelletjes zijn die niks kosten, maar die zijn niet half zo ingenieus en interessant als Hundreds en ik zou graag meer goede spellen zien in de toekomst, in plaats van karrevrachten middelmatige meuk.

Screen Shot 2013-01-14 at 20.57.41

Hundreds is zo'n game die je lekker even tussendoor kunt doen en waarbij je vervolgens keer op keer met kramp aan je poten van de WC af komt omdat dat ene level met ijs en zaagbladen de hele tijd net niet lukte. Het vraagt constant om meer van je, maar geeft er ook constant nieuwe en frisse uitdagingen voor terug. Daarbij is het een game die perfecte synergie heeft met het platform waar hij op is gemaakt en van dat kaliber iOS games komen er niet veel langs. Je zou gek zijn het te laten liggen, voor welke prijs dan ook.

Hundreds, ontwikkeld door Semi-secret Games voor iOS apparaten en uitgebracht op 3 januari 2012