Echte mannen spelen niet met LEGO. Maar met LEGO Batman 2?

Het is leuk om een review te schrijven over iets waar iedereen mee gespeeld heeft. Ik doel natuurlijk op LEGO, het kinderspeelgoed waar hele generaties mee groot zijn geworden. Maar het is niet alleen meer een kwestie van plastic steentjes en bouwdozen. Nee, LEGO is multimediaal, digitaal en hip! Er zijn al diverse games in deze stijl uitgekomen, om precies te zijn 15 stuks en de nieuwste blokjesbuster is Lego Batman 2: DC Super Heroes. Natuurlijk de opvolger van LEGO Batman (met 11 miljoen verkochte exemplaren de best verkopende Lego game, wat je misschien niet zou verwachten.)

In dit spel moet je, zoals altijd, Gotham redden. Je hebt trouwens niet alleen maar de keuze tussen deze twee superhelden, maar veel helden uit de stal van DC Comics is aanwezig zoals Superman, Wonder Woman en Greenlantern. De schurken zijn Lex Luthor en de Joker, aartsvijanden van het dynamische duo. Je speelt als Batman en/of Robin, met de mogelijkheid om een tweede controller aan te haken en tegelijkertijd met een vriend te spelen. Het karakter waar je niet mee speelt, staat er maar een beetje bij.

Voor het eerst is het ook mogelijk om Gotham City met bijvoorbeeld de Batwing of Batmobiel te doorkruisen, naast natuurlijk de meer plaatsgebonden levels. Je moet regelmatig van karakter wisselen omdat, zoals iedereen weet, niet alle superhelden dezelfde krachten hebben, zo kan Batman wel tegen gebouwen oplopen (met het juiste pak). Niet alle superhelden zijn vanaf het begin beschikbaar maar pas naarmate het spel vordert, zoals je gewend bent van de LEGO games.

Lopen, vliegen en rijden, het kan allemaal. En omdat Gotham een open omgeving is kan je naar hartelust rondrijden en vliegen. Voor fans is het ook goed nieuws dat de karakters nu ook spreken, voor niet fans zal dit waarschijnlijk weinig toevoegen.

Wat erg vervelend is, is de cameravoering in het spel. In sommige gevallen kan je wel van alle kanten naar het spel kijken maar in veel gevallen verdwijnt of Batman of Robin uit het beeld. Het is geen showstopper maar wel vervelend. Het hele spel ben je eigenlijk met het zelfde bezig, alles kapot slaan en schoppen wat je tegen komt en hier en daar een tegenstander doden. Als je dood gaat, ach dan kom je gelijk weer terug. Van mensen die eerdere spellen uit de LEGO reeks hebben gespeeld hoor ik dat het eigenlijk meer van hetzelfde is met wel nieuwe elementen zoals de open omgeving van Gotham City maar weinig echt nieuwe dingen.

wonderwoman string

Toen ik begon met spelen had ik werkelijk geen idee was ik moest doen. Dit kan natuurlijk aan mij liggen, dit is de eerste keer dat ik een van de LEGO spellen speel. De game gaat over ontdekken en verzamelen en dat moet je echt liggen. Als je dat niet weet of leuk vindt is het een tegenvaller. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat dit deel van de puzzel is.

Vooral level 1 was voor mij een uitdaging. Wat moet ik hier doen? Ik begon alles maar een beetje in elkaar te slaan en schoppen want ik was niet instaat om op het podium te komen. Gelukkig huppelen stenen waarvan je iets in elkaar moet zetten een beetje zodat je weet dat je daar iets mee moet doen. Zo kwam ik ook op het podium en kon ik het spel voortzetten. Met name ook de X-ray vision was een uitdaging. Het is gek dat je in een game die toch ook een jongere doelgroep moet aanspreken dit allemaal niet zo duidelijk wordt aangegeven.

Het spel is voor LEGO liefhebbers denk ik wel een welkome aanvulling op de reeks bestaande games. Daarnaast zal het ook liefhebbers van DC Comics en de Justice League of America aanspreken. Ben je fan van beide dan zit dit helemaal in je straatje.

Jammer is wel dat je heel snel het spel uit speelt, ondanks de 15 levels in het spel. Julian (zie hieronder) was in staat om in ongeveer 8 uur het spel af te ronden. Zeer tot mijn verbazing (“heb je hem nu al uit?”). Maar het klopte wel. Echter had hij maar 20% van het spel en de collectibles gevonden. De essentie van LEGO games is verzamelen en ontdekken, als je hem zo snel uit speelt dan ga je waarschijnlijk na het afronden het spel opnieuw starten en de rest van de collectibles ook nog te verzamelen of gewoon door Gotham te vliegen.

Let wel op als je het spel koopt dat je zeker weet dat het LEGO concept je aanspreekt. Mijns inziens is het, zo als de Engelsen zeggen, een ‘acquired taste’, je moet er van houden. Heb je meer LEGO games gespeeld en vond je ze leuk? Dan is dat ook vast wat voor jou. Kan de Justice League jou gestolen worden en zijn de bouwsteentjes leuk maar meer iets voor kinderen? Sla dan Batman 2 DC Superheroes over. Echte mannen spelen wel met LEGO, maar alleen als ze het leuk vinden.

in de batcave

Het leek me leuk om ook eens te vragen aan een jongere speler wat hij er van vond. Deze speler is Julian, 10 jaar. Wat was zijn mening over deze game?

Goed
Alles lijkt op LEGO en een level kan heel veel te bieden hebben. Zelfs toen ik het verhaal klaar had bleek ik nog maar 20,8% te hadden voltooid. Voor mensen die niet goed opletten is het misschien lastig, maar ook voor die mensen kan het leuk zijn.

Slecht
Het probleem van Batman 2 is dat het uren duurt voordat je eindelijk weet wat je moet slopen, en dan moet je ook nog is goed kijken of je er iets anders er van moet bouwen. Zodra je 0 muntjes hebt kan je ook nog eens eeuwig dood gaan omdat het dood gaan muntjes kost.

Het is een leuk maar ook lastig spel met veel uitdaging waar je in principe zelf de moeilijkheid kan bepalen en je soms pas als je andere karakters met andere krachten hebt alles kan halen. Het maar net aan welke kant je het bekijkt (letterlijk).

LEGO Batman 2: DC Super Heroes, ontwikkeld door Traveller's Tales voor Xbox 360 (getest), PS3, PS Vita, Wii, Nintendo 3DS en PC en uitgebracht door Warner Bros. Interactive op 22 juni 2012

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...