Hitman Sniper Challenge is een lekker zoethoudertje

Je hebt een sluipschutter geweer, een mooi uitkijkpunt op een ander dak en een machtsfiguur als doelwit op dat dak. Je krijgt slechts een kwartier de tijd om je doelwit uit te schakelen. Hoe ga je dat aanpakken? In de Hitman Sniper Challenge staat die vraag centraal. Als je deze game, of beter gezegd mini-game, in de winkel wilt gaan zoeken dan helaas, want het is alleen toegankelijk voor mensen die Hitman: Absolution gereserveerd hebben. Hitman: Absolution zal pas op 20 november uitkomen, maar Square Enix wil de fans toch iets tegen het lange wachten geven. Daarom dit presentje voor iedereen die Hitman: Absolution gereserveerd hebben. Dat is toch aardig van ze? Of hebben ze snel een tussendoortje in mekaar gezet om mensen te misleiden tot het reserveren van hun game?

Ik ben nog nooit met een sluipschutter geweer op een dak gaan zitten om een machtsfiguur uit te schakelen, maar als het me ooit gevraagd zou worden, dan zou mijn ervaring waarschijnlijk vrij gelijk zijn aan die van de Sniper Challenge. Je kunt de mini-game in 2 minuutjes uit gespeeld hebben. Zodra het hoofd van het doelwit in je vizier verschijnt gewoon direct de trekker overhalen en je bent klaar, mini-game uitgespeeld. Daar is natuurlijk weinig lol aan, dus hebben de ontwikkelaars er allemaal factoren in verwerkt waar je op moet letten voordat je iemand een kogel door zijn kop knalt. Je moet proberen zo onopvallend mogelijk te werk te gaan, schiet alleen als niemand anders het kan zien. Zorg dat lichamen niet ontdekt worden. Leid mensen af door een lamp kapot te schieten. Tactiek speelt een zeer grote rol.Daarom voelt het ook zo realistisch aan.

Je kunt het spel vaak opnieuw spelen met een andere tactiek, om te kijken of je score dan beter is. Aan het einde van het spel wordt namelijk berekend hoe goed je het gedaan hebt (heb je headshots uitgedeeld? Heb je onschuldige mensen neergeschoten?) Het is dus leuk om te proberen je persoonlijke high-score te verbeteren. Daarnaast kun je ook de high-scores van je vrienden proberen te verbeteren, aangezien die ook op je scorebord kunnen komen te staan. Ook nog een leuke extra zijn de vele easter eggs die in het spel verwerkt zitten, zo zit er bijvoorbeeld een heuse ninja in het spel verborgen.

Hitman_SC_A2

Wat misschien een probleem is aan de Sniper Challenge is dat het echt alleen maar sluipschutten is. Voor degene die dat leuk vind is dat natuurlijk geen probleem, maar is dat wat de Hitman fans willen? Degene die het spel pre-orderen zijn natuurlijk Hitman fans. Echter, de Hitman serie bevat veel meer dan alleen maar sluipschutten. Daarom zal de gemiddelde Hitman fan het spel misschien niet leuk vinden, aangezien hij iets anders verwachtte, iets wat meer lijkt op de standaard Hitman gameplay waarbij je juist heel veel verschillende manieren hebt om iemand van kant te maken. En degene die juist houdt van sluipschutten loopt dan deze mini-game die perfect voor hem zou zijn mis, omdat hij helemaal geen Hitman fan is. Maar in feite is dit gewoon een gegeven paard in de bek kijken, aangezien Square Enix ons ook helemaal niks had kunnen geven voor het reserveren, niemand heeft ze er toe verplicht. [Aan de andere kant worden wij ook niet verplicht om te reserveren, het is niet alsof er een tekort is aan Hitmans als 'ie in de winkel ligt - Patrick]

Normaal als je een spel reserveert krijg je altijd wel een kleine extra, zoals een nieuwe gun of een nieuwe skin. Is dat überhaupt de moeite van het reserveren wel waard? Hitman geeft tenminste een echt leuke extra! Het maakt de vaak laffe 'bonus' die je bij andere games krijgt meteen des te onaantrekkelijker. Tuurlijk is het deels ook slim, aangezien mensen nu eerder geneigd zijn Hitman te reserveren, maar een mooi gebaar blijft het. Er zit toch wel wat werk achter, en het geeft je toch iets om het lange wachten makkelijker te maken. Ze hadden ook iets lulligs voor het reserveren kunnen doen, zoals Agent 47 een andere kleur stropdas kunnen geven… wow. Het is gewoon een win-win situatie. Ontwikkelaars zijn blij omdat meer mensen hun spel reserveren, dus meer geld in de pocket, en klanten zijn blij omdat ze een mini-game krijgen die het spelen wel waard is. Van mij mogen meer bedrijven dit doen, voor hunzelf en voor de klanten!

Hitman_SC_2

Ik ben zeer positief over deze mini-game, ook al duurt hij maximaal een kwartiertje. Dat is best knap, zeker omdat ik het wel een paar keer opnieuw gespeeld heb. Ik heb nooit iets met Hitman gehad, nooit gespeeld. Door een simpele mini-game ga ik me afvragen of ik niet iets gemist heb. Ik heb nog nooit door een demo te spelen de neiging gekregen het spel te kopen, en menig demo is langer dan deze challenge, maar toch weet deze me bijna te overtuigen. Dat moet toch eigenlijk wel iets zeggen? Is de game het waard te reserveren puur voor deze extra? Nou, als je geïnteresseerd bent in Hitman: Absolution dan ja, het is een te leuke extra om zomaar te laten liggen.

Marin van Mensvoort