Tiger Woods PGA Tour 13 zit te ver boven par

Zoals we van EA Sports gewend zijn verschijnt er ieder jaar een nieuwe versie van de bekende franchises als NHL, FIFA, NBA en natuurlijk Tiger Woods...jaargang 13. Heel logisch, want we leven tenslotte nog maar net in 2012. Nieuw in deze versie (naast de gebruikelijke updates als extra spelers en banen) zijn de ondersteuning van Kinect voor de Xbox 360-verise en de zogenaamde Tiger Legacy Challenge, waar je via verschillende challenges het leven van Tiger in vogelvlucht doormaakt. Is dat genoeg? Tja.

swingggg

Een volle agenda en uitgebreide carrieremodus zorgen ervoor dat je uren kwijt bent met het spelen van de kleine en grote toernooien. Schitterende courses uit de hele wereld zorgen voor een mooi stukje natuur en een levensgetrouwe weergave. Erg goed is het effect van de wind op het spel, en zeker bij de grotere toernooien als Augusta waar je meerdere rondes speelt zul je merken dat de verschillende speeldagen ook effect hebben op de strafheid van de wind. Daarmee is ook direct geen enkel potje hetzelfde en dat zorgt natuurlijk voor een lange houdbaarheid.

Daarnaast komt dan ook nog voor de diehards de Country Club, de multiplayer modus waarin je net als in Forza 4 je eigen club kunt samenstellen en tegen elkaar het kunt opnemen. Maar nog leuker, ook tegen andere clubs kan je hele toenooien afwerken. Dat alleen al geeft het voor de enthousiaste golfer een levensduur die -zolang de ietwat stille servers bevolkt blijven- in principe oneindig is. Of in ieder geval tot volgend jaar, als EA de servers afsluit.

Voor nieuwkomers in het genre is het even wennen aan de controls (inzoomen op waar de bal terecht gaat komen, de positie van de voeten, welke club te kiezen), maar dat gaat vrij snel. Gelukkig heb je altijd de hulp van je caddy die je advies geeft over de te gebruiken club, de afstand, de afwijking als gevolg van de wind etc. en daardoor kun je binnen de korste keren mee met de grote jongens als je niet te beroerd bent om te luisteren naar de tips.

kinect tiger

De vele mogelijkheden zijn mooi, maar in het menu raak je zo maar verdwaald. Dit komt natuurlijk door de hoeveelheid aan informatie, maar hier is voor versie 14 nog een mooie slag te behalen. Waar EA een paar jaar geleden nog goede sier maakte met haar strakke menu's die deden denken aan de betere sportuitzendingen zijn ze nu veel te druk en te onoverzichtelijk geworden. Als je zoveel meer te kiezen hebt moet je structuur op een gegeven moment wel ook meegroeien, anders heb je een flitsend doolhof.

Ook de Kinect ondersteuning laat te wensen over. Er zit veel vertraging in het vertalen van je slag en dan moet je ook nog maar hopen dat de sensor je beweging goed waarneemt. Wil je het toch proberen dan raad ik je aan om in ieder geval iets vast te houden zoals een stok of een Wii controller ;-). Dat zorgt voor evenwicht en bovendien voorkomt het dat je een extreem ludieke slag maakt. Als het dan lukt is het natuurlijk wel genieten, maar het lukt bij lange na niet vaak genoeg om echt prettig te spelen.

De Tiger Legacy Challenge dan is niet veel meer dan een set van mini-games, zoals een balletje in het zwembadje schieten in de achtertuin als kleine Tiger en het halen van dezelfde resultaten als Tiger tijdens zijn gloriedagen. Het ziet er allemaal grappig uit, maar heeft weinig met een simulatiegame te maken en voor de liefhebbers van golf als sport is het dus onnodig. Wellicht is het bedoeld als vermaak voor de kleintjes die met papa mee willen spelen, maar die ontwikkeltijd hda beter ergens anders in kunnen gaan zitten.

jonge tiger

Tiger Woods PGA Tour 13 slaat volkomen door in het toepassen van DLC. Voor werkelijk alles is het mogelijk om extra content te downloaden, of het nu kleren zijn, stokken, special skills (gold bag pins) of volledige banen, je kunt je creditcard te voorschijn halen. Of...je moet heel, heel lang spelen zodat je ze met de punten die je verzameld tijdens het spelen van wedstrijden en challenges kunt bemachtigen. Het is één ding om ongeduldige spelers een uitweg te bieden, maar je kunt ook te ver gaan. De meeste games die dit soort opties hebben om materiaal te kopen hebben tenminste het fatsoen om vooraf gratis te zijn, zullen we maar zeggen.

Haal je de niet al bijster interessante Tiger Legacy Challenge en de Kinect ondersteuning weg, dan blijft er weinig vernieuwends over aan Tiger Woods PGA Tour 13. Ben je geen echte fan van Tiger zelf, dan kan je rustig deze jaargang overslaan en versie 12 uit de budgetbakken graaien. Dan heb je wel iets minder goede controls, maar ach, het blijft hetzelfde spelletje voor de helft van het geld. Dat zal ze leren bij EA, dit soort gemakkelijke updates uibrengen voor het volle pond.

Tiger Woods PGA Tour 13, ontwikkeld door EA Tiburon en uitgebracht door EA op 30 maart 2012

Steven Kraal