Gaming21.10.2011

Er zijn niet genoeg superlatieven voor Batman Arkham City

De donkere ridder, vleermuisman of gewoon Batman. Als superheld is het stripfiguur uit de stal van DC Comics uitgegroeid tot popculture. Door de jaren heen verschenen er boeken, speelgoed, films en ja ook games, veel games. Voordat we beginnen over Batman Arkham City, een korte geschiedenisles. Tussen 1986 en 2008 verschenen er twintig games waar de superheld een hoofdrol in speelde. Van de originele GameBoy tot PlayStation 3, iedere generatie had zijn eigen Batman. En dat was altijd niet echt goed nieuws voor de fans. De gepixelleerde versie van de stoere superheld kwam nimmer echt goed uit de verf. Daar kwam in 2009 verandering in met de release van Batman: Arkham Asylum. De game gebruikte de zeventigjarige geschiedenis van The Dark Knight als ingredient voor een meeslepend spel waar graphics en gameplay op een bijna perfecte manier samensmolten. Het had even mogen duren, maar Batman was nu ook een videogameheld die er toe deed. Fast forward twee jaar en daar is Batman Arkham City. Een snelle cash in of een waardige opvolger?

Afbeelding 123

Batman: Arkham City gaat nu al de geschiedenis in als de verrassing van 2011. Ontwikkelaar Rocksteady heeft het voor elkaar gekregen om een tot in de puntjes goed uitgewerkte sequel te maken. Een vervolg dat fris, spannend en bij vlagen zelfs origineel is. En dat kan niet elke genummerde game zeggen die dit jaar verscheen. De hoogste ogen worden gegooid op het grafische gebied. Het duistere Arkham City ziet er adembenemend uit en voelt door ambiancegeluiden en een overvloed aan bad guys en opdrachten als een levende stad. Ook Batman zelf ziet er indrukwekkend uit. De stoere superheld begint met een puntgaaf kostuum en gaandeweg verandert deze in een gescheurd en bebloed symbool van do not fuck with me.

Niet alleen de vuisten en de schorre stem van de superheld zijn intimiderend, zijn pakje is minstens zo angstoproepend. Het via een batline slingeren van gebouw tot gebouw is vloeiend, maar het is de combat die Arkham City het scherpe randje geeft. Snelle, vloeiende combinaties van trappen, stoten, ontwijken, ontwapenen en afstraffen zorgen ervoor dat ieder gevecht voelt als een dodelijk ballet. Daarnaast heeft Bats de nodige gadgets tot zijn beschikking die het knokken nog spectaculairder maakt. Terwijl de bad guys Batman gebruiken als schietschijf dropt de superheld een rookbom en schakelt over op infrarood zicht. Geruisloos straft hij de aanvallers af met een stealth take down. Door de rook is de donkere ridder niet te zien en dat creëert verwarring bij de tegenstander.

De opdrachten en spelmogelijkheden zijn talrijk en zelfs na een uitspeelpoging had ik (nog maar) 44 procent van het spel gedaan. Naast het hoofdverhaal zijn er zijstapjes te maken, waarin Batman oude vrienden en vijanden moet helpen. Het mooie is dat je niets mist als je dit niet doet. Daarnaast biedt de game uren aan speel- en herspeelwaarde. Naast het verhaal is Arham City een groot zoekspektakel van beeldjes, raadsels en nog meer opdrachtjes. Koop je de game nieuw dan word je beloond met een code waarmee Catwoman te downloaden is, wat weer voor een aparte verhaallijn en nog meer speluren zorgt. De verwachtingen voor Batman Arkham City waren hoog en Rocksteady maakt deze op ieder front waar.

Afbeelding 132

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Zitten er slechte dingen in Batman Arkham City? Vast wel, maar ik heb ze niet gezien. Na lang nadenken, heb ik er toch een. Wellicht leunt de game iets te veel op de comicgeschiedenis van Batman. Een grote hoeveelheid aan karakters duikt op zonder uitleg wie ze zijn of waarom ze belangrijk zijn in het universum van de donkere ridder. Ieder personage in Arkham City heeft een (strip)geschiedenis. Als je niet bekend bent met de langlopende Batman-series dan mis je een beetje, maar gelukkig breekt dat niet in bij de complete belevenis van het spel.

Het is flauw om te zeggen: “niets”. Toch is dat zo. Het enige dat jammer is, positievo’s onder ons zullen het omschrijven als een uitdaging, is dat Batman Arkham City verschijnt in het drukke najaar en de concurrentie moet aangaan met bewezen namen als FIFA, Battlefield en Call Of Duty. Ik hoop voor de spelers dat ook deze game massaal een kans wordt gegeven. Arkham City is dat dubbel en dwars waard.

Ieder denkbaar superlatief is toepasselijk voor Batman Arkham City. Het gebeurt niet vaak dat ik na het uitspelen van ‘de grote verhaallijn’ keer op keer terugkeer om net dat ene raadseltje op te lossen of net dat ene beeldje te vinden. Bij BAC dus wel. En dat is een extra compliment omdat de nieuwe games van Spider-Man, Forza, Dead Rising 2 en Rage ook naar mij lonken.

Batman: Arkham City, ontwikkeld door Rocksteady voor de Xbox 360 (getest), PS3 en PC en uitgebracht door Warner Interactive Entertainment op 21 oktober 2011