Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media


facebook-pr-op-voet-van-oorlog-met-media.jpg
facebook-pr-op-voet-van-oorlog-met-media.jpg

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: “Can’t live with them, can’t live without them”. In Nederland is die gespannen situatie onlangs nog beschreven in het rapport”Gevaarlijk Spel”. Afgelopen week werd nog een knuppel in het Nederlandse hoenderhok gegooid, met een discussie in het FD en op sites als Communicatie-online en Logeion.nl (de vereniging voor communicatie). De teneur van de discussie: PR heeft een imago van boeven en belmeisjes, en kan wel wat eigen PR gebruiken. Waarop de gevestigde orde roept: “niets aan de hand, dat beeld bestaat helemaal niet meer, we doen’t het hartstikke goed.”

(Wel, de pixels waren nog niet droog of in Nederland werd één van de meer omstreden communicatieprofessionals, Jack de Vries, benoemd in de top van Communicatiemultinational Hill & Knowlton. Alwaar hij direct kan gaan werken op een klant waar hij ook als staatssecretaris al het nodige voor deed, de JSF. Terwijl Logeion het nog heeft over “(de roep om)…bestuurders die die intern en extern het vertrouwen weten te winnen…” spreekt NRC Next in een redactioneel commentaar meteen van “schadelijk voor het imago van politiek én lobbysector” Hoezo “niks aan de hand”…)

Techcrunch verklaart oorlog aan PR
Maar alles is relatief. Wat hier gebeurt is niks vergeleken bij de opstekende storm tussen PR en journalistiek/bloggers in de VS. Drie weken geleden was er al een grote rel over de wat minder ethische handelswijze van het PR-bureau van Facebook ten opzichte van Google. Nu haalt Techcrunch ongenadig uit naar PR in het algemeen en die van Facebook in het bijzonder.

Onder het motto: Facebook PR: Tonight we dine in Hell!, wordt al in de eerste alinea vastgesteld: “We (journalists, bloggers, etc) are at war with the PR industry.”

Oorlogsverklaring via Twitter
Nou moet voor de goede orde wél worden aangetekend dat het niet de eerste keer is dat Techcrunch zo’n oorlogsverklaring doet. In november 2008 werd PR de oorlog ook al verklaard, via Twitter.
En het blog nagelt overigens wel vaker PR-bureaus aan de schandpaal.

Facebook
Techcrunch vervolgt met: “Now, I don’t mean to suggest that all PR people are evil or have the wrong intentions… …But increasingly what they do is nothing more than attempt to spin or grossly misrepresent what it is we do. For many of them, helping journalists/bloggers/writers get access to accurate information is secondary. It’s all about controlling a narrative — by any means necessary. And that has to stop.

While I like many of Facebook’s PR team on an individual basis, as a whole, they are probably the worst in the industry when it comes to manipulation, double-speak, and all around slimeballishness. And while the Burson-Marsteller debacle (you know, the failed smear campaign against Googleshowcased this fact to the world, things had been bad long before that. And they’re still bad.”

Project Spartan
Om te lezen wat er precies aan de hand is, verwijs ik graag naar het hele verhaal. Maar het komt erop neer dat Techcrunch een kritisch verhaal had geschreven over de mobiele plannen van Facebook, om onder de codenaam Project Spartan met platform én toepassingen een aanval te doen op zowel Google’s Android als Apple. Facebook was niet blij met het verhaal en zette zijn – volgens Techcrunch – ‘highly manipulative’ PR-machine’ in actie om journalisten iets anders te laten doen geloven. De manier waarop en de intensiteit daarvan schoot volledig in het verkeerde keelgat bij Techcrunch. Volledig doen alsof het Techcrunch-verhaal niets voorstelde (terwijl intern in alle haast de projectmedewerkers een spreekverbod kregen) om vervolgens zonder op het verhaal in te gaan, enorm veel lawaai te maken over verwante onderwerpen en achtergronden die de aandacht afleiden.

Meestal werkt dat prima, en zoals Techcrunch laat zien, heeft het ook nu al een paar publicaties opgeleverd die in Facebook’s straatje passen, maar nu bijt Techcrunch dus van zich af op de eigen site. En verklaart en passant maar weer de oorlog aan de PR. Met gedetailleerde informatie over hoe Facebook PR journalisten benadert:
“You guys should remind people that there’s not much new in tonight’s TC story,” began one message. “You guys should” — three words that should never come out of a PR person’s mouth. Ever.”

Duke Nukem: één Tweet fataal
En dat ben ik met ‘m eens. Net zo goed als dat een PR-bureau ook niet ongestraft via Twitter journalisten mag dreigen dat ze nooit meer iets te reviewen krijgen als ze niet positief genoeg schrijven over een product. The Redner Group deed dat voor Duke Nukem. En werd per omgaande door de klant ontslagen. Je kunt blijkbaar dus toch te ver gaan…

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderda...

Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen...

Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google