Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Mag je als PR-bureau enthousiast zijn over de producten van je klanten? Tuurlijk. Maakt het werk alleen maar leuker. Hoef je tenminste niet iets te promoten waar je niet 100% achter staat. (En geloof me, ook dat komt voor… ;-))
Maar wat kun je verder met dat enthousiasme? Zodra je je als PR-mens enthousiast mengt in een discussie over je klant, slaat deze meteen dood. Gediskwalificeerd. Jammer, maar logisch, lijkt me. Vermenging van belangen. Binnen de PR-wereld, en de aanpalende marketinggebieden woedt dan ook al langer de discussie: “Kunnen we niet gewoon onder een andere naam posten? Anoniem?
Of mensen daarvoor inhuren? Heel verleidelijk, en het gebeurt ook op redelijk grote schaal, vrees ik. “Vrees ik”? Ja, want hoe meer het gebeurt, hoe minder ik op individuele bijdrages kan vertrouwen. Natuurlijk, elke positieve of negatieve review wil ik minimaal drie of vier keer op geheel andere plaatsen en liefst in andere landen bevestigd zien. Maar dan nog, wat weet ik dan?
Als PR bureau hebben wij de verleiding nog steeds kunnen weerstaan. Daarbij spelen ethische bezwaren net zo’n grote rol als de risico’s die ermee gemoeid zijn. PR heeft te maken met relaties, met vertrouwen, met geloofwaardigheid. En die kun je in één klap voor heel, heel lang kwijt zijn.
Zojuist las ik een vernietigend stuk op Techcrunch over het PR-bureau Reverb Communications dat stagiaires opdracht geeft systematisch geweldige reviews te schrijven voor (game)applicaties in de Apps Store. Techcrunch heeft helemaal uitgezocht hoe het zit, en het betoog leest als een spannend jongensboek. En wat is de betrokkenheid van Apple hierbij?
De discussie die nu ontstaat is fel en alle meningen zijn vertegenwoordigd. Lees en huiver!
Verder lezen over Apps
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017