Media16.11.2007

Viral is dood. Below the belt is in!


-181.jpg
-181.jpg

Viral marketing is zooooooo 2006. Hierbij is namelijk vaak nog de afzender voor de hand liggend. Of is het in ieder geval bekend om welk merk het gaat. De opvolger van Viral Marketing is pas écht een sneaky bastard.

Stealth Marketing is zo ontwikkeld dat het volledig onopgemerkt het ‘advertising schild’ van de consument penetreert. De bedoeling is dus dat het volledig authentiek lijkt, terwijl het eigenlijk geregisseerd en geproduceerd is.

Er zijn natuurlijk een aantal voorbeelden uit Amerika. Aanschouw de trailer van de nieuwe film van director Michael Mann en acteur Benicio Del Toro “Lucky Star”, waarin Del Toro rondrijdt in een glimmende SL. De film blijkt verder niet te bestaan. In New York is er een bedrijf genaamd PASS (Interscope Records) dat merken koppelt aan Hip Hop muziek. Zo wordt Jay-Z betaald om de naam Motorola te noemen in een van z’n nummers. Maar dit zijn nog een soort van geavanceerde product-placement voorbeelden (Als Unilevers ‘Life and Cooking’). De getrainde Stealth marketeer kijkt echter verder dan z’n neus lang is. Het bedrijf Freedom Tabaco betaalt actrices (‘leaners’) en bekende rokers om hun sigaretten op te steken in barren en nachtclubs in Manhatten. Onder andere Red Bull betaalde bloggers om het over hun nieuwe product te hebben.

merkbeleving Momenteel is er een discussie gaande omtrent de ethische kanttekeningen bij deze manier van marketen. Kun je het als merk wel maken om mensen als het ware te bespelen? Een terugkomende vraag binnen dit kader is: Hoe zichtbaar is het bedrijf achter de campagne en hoe transparant zijn de bedoelingen? Er zijn tegenstanders (als altijd) die dit zien als het bedriegen van mensen en een verbod eisen. Maar het hele idee van ‘stealth marketing’ is natuurlijk juist om de juiste groep mensen over je product te laten praten. zonder dat je zelf als afzender wordt gezien.

Ik vind dit wel een slimme manier van marketen, maar ook een hele gevaarlijke. Doordat de boodschap niet wordt ervaren als een commerciële, kan de acceptatie bij iemand erg hoog zijn. Als het slim gebeurt werkt het goed, maar zorg ervoor dat mensen zich achteraf nooit bedrogen kunnen voelen.

Verder lezen over Music

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Vinyl doet het in Nederland al een tijdje beter dan de compact disc, de CD, maar in de Verenigde Staten is dat pas twee jaar het geval. Vorig jaar werd er zelfs dubbel zoveel dollars gespendeerd aan platen versus cd’tj...

Gadgets26.03.2024

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Lekker analoog
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

De Eras-tour van Taylor Swift staat nu op Disney+ en dat is een bijzonder concert. Niet zozeer omdat Swift nou zo bijzonder is, want deze Person of the Year is vooral een popzangeres, maar wel eentje die veel mensen raak...

Entertainment15.03.2024

Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Ticketmaster heeft het de laatste tijd geen enorm prettige ervaring gemaakt om concertkaartjes te kopen. Je komt in een wachtrij te staan, maar je hebt geen idee wat daarbij nou precies de regels zijn. En dan is er ook n...

Online01.03.2024

​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Tips tegen ticketstress
​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Niet iedereen geniet van concerten: de drukte, de muziek die ineens een stuk rauwer klinkt en dan ook nog de dure tickets… Aan de andere kant zijn er ook mensen die het juist een feestje vinden: de energie, de gezellig...

Nieuws29.02.2024

​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's

Verder lezen over Viral

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week is de variëteit in video's die viral gingen weer groot. En er waren slachtoffers, bijvoorbeeld de baby die van Messi een bal tegen d'r aankreeg. Oeps.. Maar ook leuk nieuws voor gamers. Dubbel zelfs! Messi sc...

Social Media10.03.2024

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

Het was een heerlijke week qua viral content, hoewel hij wel werd gedomineerd door een bepaalde chocoladefabriekeigenaar. Geen zorgen, er waren nog veel meer toffe video's die viral gingen. Geniet mee. Broccoli uitverko...

Social Media03.03.2024

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels