EVE Online krijgt een nieuw gezicht

Vorig artikel Volgend artikel
EVE Online krijgt een nieuw gezicht

Nee, dit is niet de protagonist van de nieuwe EVE Online uitbreiding, maar een karakter dat is gemaakt in de nieuwe character creation tool die wat karakter moet gaan geven aan de interacties die je binnenkort op de verschillende ruimtestations met andere spelers kunt hebben.

Het is eigenlijk gek dat een in principe minimaal onderdeel van een game die eigenlijk over grootschalige ruimtegevechten gaat zo ver voor de concurrentie uit kan gaan lopen, alsof Nintendo opeens een fantastische manier vindt om gesprekken speelbaar te maken in RPG's. Maar als je ziet hoe goed je karakters er kunnen uitzien in deze game heb je weinig geduld meer voor het geklungel van alle andere ontwikkelaars.

Kijk naar de video en zie hoe de toekomst van gamekarakters er gaat uitzien. Want geloof me: dit gaat gepikt worden door andere ontwikkelaars, althans als ze weten wat goed voor ze is. Als een Bioware, Bethesda of EA dit soort technologie kan krijgen voor de FIFA's, Mass Effecten en Elder Scrolls van deze wereld wordt het misschien niet zo'n plastic poppenparade als we tot nu toe gewend waren.

Het lijkt een pietluttig detail dat voor de meeste gamers niet zo interessant is, maar de overbrugging van de uncanny valley is een verdomd belangrijk iets. We zitten in deze generatie precies op dat punt waar die begint, met karakters die het net niet zijn en daardoor nog minder overtuigend zijn of als complete karikaturen uit de bus komen. Veel daarvan heeft te maken met pure rekenkracht, en vaak kun je in de editor zelf wel veel detail toevoegen maar zie je daar al spelend niet meer veel van.

Dat is bij de CCP game anders: zoals je het karakter nu ziet is hoe je er mee rondloopt, wat we dan ook vermoedelijk als standaard terug gaan zien in de volgende generatie consoles, wanneer die ook gaan komen. De PC hoeft daar gelukkig niet op te wachten, dus ik weet vrij zeker dat ik binnenkort een berg virtuele beroemdheden zal gaan tegenkomen in EVE Online die ik aan jullie kan laten zien. Wat je ook van de game vindt op het mechanische vlak, ze weten wel hoe ze iets mooi moeten laten uitzien bij CCP.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies