Zo realiseer je innovatie in 4 stappen

Zo realiseer je innovatie in 4 stappen

Vorig artikel Volgend artikel

Innovatie is cruciaal om de continuïteit en het succes van de business te garanderen. Zonder innovatie geen nieuwe producten en geen vernieuwingen die bijvoorbeeld het productieproces versnellen. Toch zitten talloze bedrijven nog vast aan oude technologie of een verouderde manier van denken. Hoe doorbreken organisaties deze moeizame wijze van innoveren?

Bij de meer traditionele bedrijven, die veelal primair zijn gericht op de producten of diensten die ze al jaren leveren, is innovatie nog steeds een ingewikkeld proces. Want hoe gaat het in de praktijk? Vaak proberen ze innovatie op nogal knullige wijze te forceren.

Creatief proces

Zo versturen medewerkers nog al te vaak een mail met het verzoek om ‘gekke, nieuwe ideeën’ te bedenken. Zelden wordt daarmee het gewenste resultaat bereikt. Afhankelijk van de bedrijfscultuur blijft het stil of verzuipt de mailserver juist doordat iedereen de ‘reply all’-knop gretig weet te vinden.

Op het moment dat een mail niet werkt, plannen talloze managers een brainstormsessie in met een beperkte groep medewerkers. Voordat ze het weten, duurt het maanden tot ze de eerste concrete stappen hebben gezet op het innovatiepad.

Bovendien benutten organisaties hun innovatiekracht op deze manier niet optimaal. Iedere werknemer, ongeacht functie of ervaring, kan immers met een goed idee komen. Niet alleen de selecte groep die een uitnodiging krijgt voor de brainstormsessie. En voor elk goed resultaat zijn minimaal driehonderd ideeën nodig.

Boost voor innovatie

Nieuwe, effectieve instrumenten om het innovatieproces aan te zwengelen, zijn dus zeer welkom. In veel gevallen gaat het proces moeizaam door een gebrek aan mogelijkheden om met een groot aantal medewerkers flexibel samen te werken aan innovatie. Maar hoe bereik je deze zo nodige flexibiliteit en schaalbaarheid?

Om innovatie echt kansrijk te maken, hebben wij het innovatieplatform Accept Mission geïntroduceerd. Hierbij zijn de volgende randvoorwaarden cruciaal:

1. Anonimiteit

Bij het bedenken van nieuwe ideeën is het van belang dat hiërarchische verhoudingen geen rol kunnen spelen. Daarom zetten wij voor opdrachtgevers zoals Facilicom, FACET en CGI ‘geheime missies’ op. Tijdens zo’n missie worden de ‘agents’ constant uitgedaagd om met vernieuwende, creatieve ideeën te komen. Zij werken bovendien undercover; hun echte identiteit blijft geheim. Een voordeel hiervan is dat ook de gekkere ideeën de vrije loop krijgen.

2. Beperkt tijdsbestek

We kiezen er bewust voor om het creatieve proces van de agents in een kort tijdsbestek plaats te laten vinden. Dat heeft twee redenen. Ten eerste moet innovatie altijd snel plaatsvinden, en dus moet de mindset van een organisatie hier ook op worden ingesteld. Ten tweede hebben organisaties vaak niet de mankracht om innovatie continu hoog op de agenda te plaatsen.

3. Zet gamification in

Het bedenken van ideeën is alleen zinvol als medewerkers er aan gaan samenwerken en hun beste concepten met elkaar delen. Reden voor ons om gamification in te zetten, zodat medewerkers en klanten elkaar motiveren om innovatie door te zetten.

Hoe ziet dat eruit in de praktijk? We geven de agents opdrachten die bijdragen aan het innovatieproces. De agents kunnen bijvoorbeeld punten verdienen door dagelijks een aantal vragen te beantwoorden of door collega’s te helpen die er even niet uitkomen. Deze benadering van innovatie is onder andere gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar teamdynamica en de werking van het brein.

4. Flexibel platform

Onze klanten variëren van kleinere bedrijven tot multinationals. De ene week faciliteren we een missie voor vijf agents en de andere week doen er tienduizenden agents mee. Zo maakt Facilicom regelmatig met veertigduizend agents gebruik van Accept Mission. Innoveren met zoveel mensen tegelijkertijd is met bijvoorbeeld Skype echt niet te doen. Daarom hadden we behoefte aan een ‘zwaar’ en flexibel platform.

We hadden het platform op een flinke server in een eigen computerruimte kunnen installeren. Het is hierbij echter ondoenlijk om van vijf naar tienduizenden gebruikers te schalen. Dat maakt de kosten voor IT onbeheersbaar. Daarom maken we gebruik van een flexibel cloudplatform. In ons geval hebben we de keuze gemaakt voor Open Telekom Cloud van T-Systems. Dit platform bleek voor ons eenvoudig, veilig en betaalbaar te zijn.

Deze blogpost is geschreven door Steven Kop, directeur van Creatieve Koppen.

[Afbeelding © sdecoret - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies