Online08.10.2020

Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK


Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in
Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert
KWF samen met YouTubers Koen Weijland, Reginio ‘Rarko’ Resida en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen de actie
#tegenKK.

De YouTubers merken dagelijks op hun streams dat schelden met kanker veelvuldig voorkomt, terwijl dit onnodig kwetsend is. Met de actie willen de initiatiefnemers een beweging starten tegen het schelden met kanker; scheld niet (meer) met kanker, zeg er iets van of sla terug met een ‘Tikkie’.

Verbaal geweld

“Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen”, aldus Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding.

Mede-initiatiefnemer en YouTuber Koen Weijland: “Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Kanker is zo’n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt gehad. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden. Dat irriteert me en raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij mee maak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker.”

#tegenKK

Om te wijzen op de pijn die verbaal geweld teweegbrengt, gaan we terugslaan. Dit kan je zelf doen door niet (meer) te schelden met kanker en er iets van te zeggen. Daarnaast kan iemand die met de afkorting KK een verbale klap uitdeelt, voortaan ook een ‘Tikkie’ terug verwachten. Een digitaal tikkie in de vorm van een betaalverzoek. Met #tegenKK zetten we zo iets slechts, schelden met kanker, om in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek.

Op www.tegenkk.nl vind je alle mogelijkheden om online een Tikkie Terug te geven.

[Fotocredits © StockMasters – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over KWF

Collectebus wordt QR-code

De coronapandemie heeft nog een ‘slachtoffer’ geeist: de collecebus. Na meer dan 70 jaar heeft het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, beter bekend als het KWF, besloten te stoppen met de...

Nieuws24.03.2022

Collectebus wordt QR-code

KWF stuurt de analoge collectebus met pensioen
Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, zoekt Nederland weer massaal de zon op. In ons enthousiasme zouden we bijna vergeten dat zonlicht ook schadelijk kan zijn. KWF Kankerbestrijding heeft een app ontwikkeld waarmee...

Mobile10.08.2020

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

In samenwerking met Pablo Lücker introduceerde Abarth vandaag de unieke ‘Scorpion Skin’ editie exclusief in Nederland. De schorpioen staat symbool voor het automerk vanwege de overeenkomsten met zijn bekende eigensc...

Automotive02.07.2018

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

Het Amsterdamse bankje waarop een van de indrukwekkendste scènes uit de filmhit The Fault in our Stars plaatsvond, heeft al veel media-aandacht gekregen. Honderden fans van de film bezochten het bankje aan de Leidsegra...

Online14.11.2014

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

KWF presenteert internationaal Dream Team

Eerder vandaag presenteerde KWF Kankerbestrijding, in samenwerking met de Amerikaanse kankerbestrijding (AACR) en Stand Up to Cancer, het eerste internationale Dream Team. Dit team van toponderzoekers uit verschillende d...

Online12.11.2013

KWF presenteert internationaal Dream Team

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

KWF Kankerbestrijding lanceert vandaag een unieke campagne op Facebook. In de hoofdrol spelen DJ Don Diablo en acteur Jan Kooijman. Doel is om op een frisse, verrassende manier een nieuw publiek wakker te schudden. KWF...

Social Media19.11.2012

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Thank life for... Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding, dat eerder deze week van start is gegaan. Fight cancer roept op om via de website en de mobiele app...

Online22.04.2011

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Dutchcowboys-blogger en Mobile Monday-teamlid Maarten Lens-FitzGerald is al weken in gevecht met kanker. Maarten noemt zijn tumor "Theo" en is inmiddels op 3/4 van zijn behandeling. Naast zijn strijd waarover hij via all...

Mobile17.08.2008

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik