Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Vorig artikel Volgend artikel

Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert KWF samen met YouTubers Koen Weijland, Reginio ‘Rarko’ Resida en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen de actie #tegenKK.

De YouTubers merken dagelijks op hun streams dat schelden met kanker veelvuldig voorkomt, terwijl dit onnodig kwetsend is. Met de actie willen de initiatiefnemers een beweging starten tegen het schelden met kanker; scheld niet (meer) met kanker, zeg er iets van of sla terug met een ‘Tikkie’.

Verbaal geweld

"Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen”, aldus Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding.

Mede-initiatiefnemer en YouTuber Koen Weijland: “Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Kanker is zo'n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt gehad. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden. Dat irriteert me en raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij mee maak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker.”

#tegenKK

Om te wijzen op de pijn die verbaal geweld teweegbrengt, gaan we terugslaan. Dit kan je zelf doen door niet (meer) te schelden met kanker en er iets van te zeggen. Daarnaast kan iemand die met de afkorting KK een verbale klap uitdeelt, voortaan ook een ‘Tikkie’ terug verwachten. Een digitaal tikkie in de vorm van een betaalverzoek. Met #tegenKK zetten we zo iets slechts, schelden met kanker, om in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek.

Op www.tegenkk.nl vind je alle mogelijkheden om online een Tikkie Terug te geven.

[Fotocredits © StockMasters - Adobe Stock]
Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies