Online29.08.2019

YouTube Kids krijgt nieuwe leeftijdsfilters en eigen website


YouTube lanceert een kindvriendelijke website voor de dienst YouTube Kids, die nu alleen nog als app verkrijgbaar is. De laatste tijd kreeg eigenaar Google nogal wat kritiek te verduren omdat aan kinderen ongepaste video’s werden getoond. In een blog op de site van Google wordt uitgelegd dat het voor ouders binnenkort gemakkelijker is om passende video’s te vinden voor hun kinderen. Bovendien krijgt de site categorieën voor verschillende leeftijden.

Video’s selecteren voor 3 leeftijdsgroepen

Zowel de app als de YouTube Kids website krijgen categorieën voor verschillende leeftijden, omdat niet alle content geschikt is voor kinderen van alle leeftijden. Dat maakt het ook voor ouders gemakkelijker om de juiste video’s te selecteren.

Vanaf nu kunnen ouders uit drie leeftijdsgroepen kiezen:

  • Pre school (4 jaar en jonger): aanbod om creativiteit te stimuleren, speelse video’s te kijken en allerlei nieuwe dingen te leren;
  • Jonge kinderen (5-7 jaar): ontworpen om kinderen in staat te stellen hun interesses te verkennen en te zoeken naar een breed scala aan onderwerpen, waaronder liedjes, tekenfilms, beroepen en meer;
  • Oudere kinderen (8-12 jaar): ontworpen om kinderen met een groeiende onafhankelijkheid in staat te stellen extra muziekvideo’s, games, familievlogs, wetenschap en meer te zoeken en bekijken.

De zoekresultaten zijn aangepast op het leeftijdsniveau dat je selecteert. Volgens YouTube werkt dit goed om inhoud uit te sluiten die niet geschikt is voor elke leeftijdsgroep. De systemen van YouTube doen dit automatisch, niet alle video’s zijn handmatig beoordeeld. Je hebt wel de mogelijkheid om zelf een video te blokkeren of markeren.

Misplaatste advertenties

YouTube Kids kwam eerder onder vuur te liggen voor het verzamelen van gegevens van kinderen en het gebruik ervan voor het tonen van gerichte advertenties. Moederbedrijf Google werd hiervoor op de vingers getikt en trof een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission voor miljoenen dollars. Naar verluidt zal YouTube stoppen met advertenties gericht op kinderen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over YouTube

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

Disney zou overwegen om de video’s die gebruikers hebben gemaakt op zijn streamingdienst te zetten. 

Video28.06.2024

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers