Online29.08.2019

YouTube Kids krijgt nieuwe leeftijdsfilters en eigen website


YouTube lanceert een kindvriendelijke website voor de dienst YouTube Kids, die nu alleen nog als app verkrijgbaar is. De laatste tijd kreeg eigenaar Google nogal wat kritiek te verduren omdat aan kinderen ongepaste video’s werden getoond. In een blog op de site van Google wordt uitgelegd dat het voor ouders binnenkort gemakkelijker is om passende video’s te vinden voor hun kinderen. Bovendien krijgt de site categorieën voor verschillende leeftijden.

Video’s selecteren voor 3 leeftijdsgroepen

Zowel de app als de YouTube Kids website krijgen categorieën voor verschillende leeftijden, omdat niet alle content geschikt is voor kinderen van alle leeftijden. Dat maakt het ook voor ouders gemakkelijker om de juiste video’s te selecteren.

Vanaf nu kunnen ouders uit drie leeftijdsgroepen kiezen:

  • Pre school (4 jaar en jonger): aanbod om creativiteit te stimuleren, speelse video’s te kijken en allerlei nieuwe dingen te leren;
  • Jonge kinderen (5-7 jaar): ontworpen om kinderen in staat te stellen hun interesses te verkennen en te zoeken naar een breed scala aan onderwerpen, waaronder liedjes, tekenfilms, beroepen en meer;
  • Oudere kinderen (8-12 jaar): ontworpen om kinderen met een groeiende onafhankelijkheid in staat te stellen extra muziekvideo’s, games, familievlogs, wetenschap en meer te zoeken en bekijken.

De zoekresultaten zijn aangepast op het leeftijdsniveau dat je selecteert. Volgens YouTube werkt dit goed om inhoud uit te sluiten die niet geschikt is voor elke leeftijdsgroep. De systemen van YouTube doen dit automatisch, niet alle video’s zijn handmatig beoordeeld. Je hebt wel de mogelijkheid om zelf een video te blokkeren of markeren.

Misplaatste advertenties

YouTube Kids kwam eerder onder vuur te liggen voor het verzamelen van gegevens van kinderen en het gebruik ervan voor het tonen van gerichte advertenties. Moederbedrijf Google werd hiervoor op de vingers getikt en trof een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission voor miljoenen dollars. Naar verluidt zal YouTube stoppen met advertenties gericht op kinderen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik