De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het meest herkenbare element van een website blijft vaak het logo. Na afloop van het websitebezoek weet 86% van de bezoekers zich deze afbeelding dan ook nog te herinneren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LEWIS naar de gedenkwaardigheid van 500 afbeeldingen op 50 websites met de Large-Scale Image Memorability oplossing van het MIT.
“Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat afbeeldingen worden onthouden“, aldus Jurriaan de Reu, hoofd Benelux van LEWIS Pulse, de digital marketing-divisie van LEWIS.
Vrouwen
Afbeeldingen met vrouwen scoren beter dan die met mannen: respectievelijk 82 procent en 72 procent wordt onthouden. Afbeeldingen met zowel mannen als vrouwen scoren gemiddeld 73 procent.
Visueler
Onze wereld wordt steeds visueler en consumenten worden dagelijks gebombardeerd met duizenden afbeeldingen. De Reu, vervolgt: “Bedrijven die afbeeldingen op websites slim inzetten, kunnen ervoor zorgen dat bezoekers hun website beter herinneren dan sites van de concurrent. Vooral bij langere aankooptrajecten is het belangrijk om top of mind te blijven.”
MIT
De onderzoekers van MIT ontwikkelden de LaMem-tool om te kunnen voorspellen welke afbeeldingen beter worden herinnerd dan anderen. Het blijkt namelijk dat de computer beter in staat is om te voorspellen wat mensen onthouden en vergeten dan mensen dat zelf kunnen voorspellen.
LaMem leerde concepten en gelijkenissen te herkennen door Flickr-afbeeldingen te inventariseren. De tool onderzoekt afbeeldingen en geeft een score die aangeeft hoe groot de kans is dat iemand zich de afbeelding weet te herinneren na het bezoeken van een website.
Onderzoek
LEWIS heeft nu de LaMem-tool ingezet voor een groter onderzoek over visuele communicatie. Naast de memorabiliteit van afbeeldingen is ook gekeken naar de verschillen in foto’s van mannen of vrouwen, de aanwezigheid van tekst en de compositie in relatie met de mogelijkheid om afbeeldingen te herinneren.
Check onderstaande infographic voor meer resultaten.
Verder lezen over Infographic
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019
Online13.04.2018
Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles
InfographicMarketing05.03.2018
AI is dé tool voor marketeers [infographic]
Verder lezen over Onderzoek
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Verder lezen over Visual
Entertainment13.04.2017
Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit
Video21.08.2016
De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig
Mobile19.05.2016
Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!
Nu gratis beschikbaar voor iedereen.Marketing31.03.2016
Hogeschool Leiden brengt data tot leven
Media13.02.2015
De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag
Online10.06.2014
Visual Design Week XS in Breda
Entertainment01.08.2013
ETERNA: Een epische filmtrailer
Video24.12.2012