Online12.08.2016

Virtual reality in de retail-branche


Dat virtual reality niet langer voorbehouden is aan de game-industrie, zullen we je niet hoeven te vertellen. De mogelijkheden lijken immers eindeloos: angststoornissen verhelpen, nieuwe medewerkers inwerken of, tsja, porno kijken. Maar dat virtual reality ook steeds vaker ingezet wordt om de shopervaring van consumenten te verbeteren, wist je misschien nog niet. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden van virtual reality voor de retail-branche en kijken we welke initiatieven er al genomen zijn.

De mogelijkheden van virtual reality

Anno 2016 draait het in de retail-branche vooral om individualisering. Afgaande op eerdere aankopen en persoonlijke gegevens van de consument, kan steeds nauwkeuriger advies worden gegeven. Dat hebben vooral veel digitale winkels goed begrepen. Neem bijvoorbeeld Zalando Lounge. De shopping club van Zalando ontwikkelde een app waarmee bezoekers tot 75% korting op het assortiment krijgen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op productsoort, maat, kleur en prijs, waardoor je gemakkelijk een leuke outfit kunt vinden. De app geeft gebruikers zelfs persoonlijke aanbevelingen.

Virtual reality is een technologie die zich bij uitstek leent voor het creëren van nóg persoonlijkere ervaringen. Maar minstens even bijzonder aan virtual reality, is dat de techniek de voordelen van digitale winkels combineert met die van fysieke winkels. Waar het strategisch plaatsen van producten en het uitlokken van impulsaankopen tot op heden vooral als voordeel van fysieke winkels werd gezien, maakt virtual reality het voor iedere aanbieder mogelijk om hiervan te profiteren. In een virtuele winkel kan de gehele winkelindeling aangepast worden, en kan het aanbod van de producten zelfs afgestemd worden op de voorkeuren en gewoonten van de consument.

Dat klinkt allemaal wel erg positief; je zou je bijna af gaan vragen waarom de retail-branche zich nog niet massaal stort op virtual reality. Daar zijn twee belangrijke verklaringen voor. Ten eerste beschikt nog lang niet iedere consument (slechts 1%) over een VR-bril. En ten tweede blijft het conversiepercentage tot nog toe hangen op zo’n 2-3%; een percentage dat vergelijkbaar is met dat van online shops. Ter vergelijking: het conversiepercentage bij fysieke winkels ligt tussen de 20% en 40%. Dat verschil lijkt te worden veroorzaakt door het feit dat je in fysieke winkels meer zintuigen kunt gebruiken. Een kledingstuk kun je passen, een muziekinstallatie testen. “If seeing is believing, trying on seals the deal.”

Dat is waar augmented reality om de hoek komt kijken. Augmented reality is een technologie die een live beeld van de werkelijkheid combineert met virtuele elementen. Augmented reality en virtual reality hoeven geen twee losstaande begrippen te zijn, maar kunnen met elkaar worden verenigd. Zo moet het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk zijn een kledingstuk virtueel te passen, of om een simulatie van een tafel die je wilt kopen direct in je huiskamer te zien. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen, maar onder andere Microsoft’s Hololens belooft veel goeds.

Welke initiatieven zijn er al genomen?

Binnen de retail-branche wil virtual reality nog niet echt van de grond komen, maar er zijn wel enkele noemenswaardige experimenten geweest. Een aantal best practices:

  • Tesco – Tesco lanceerde ruim twee jaar geleden een app waarbij consumenten virtueel door een supermarkt konden lopen. Hoewel het project werd afgedaan als ‘saai’, zou dit wel eens dé manier kunnen zijn waarop we in de toekomst onze boodschappen doen.
  • Alibaba – Op het gebied van VR mogen we veel verwachten van internetreus Alibaba. De e-commercegigant demonstreerde vorige maand hoe klanten met een VR-bril daadwerkelijk door een driedimensionale winkel kunnen wandelen en producten kunnen pakken, bekijken én kopen. Recentelijk kondigde de cloudcomputingtak van het Chinese bedrijf ook nog eens een samenwerking met HTC aan. Dat belooft wat.
  • Tommy Hilfiger – Een catwalk show van Tommy Hilfiger bijwonen – vele modeliefhebbers kunnen er alleen maar van dromen. Om klanten te laten ervaren hoe dat nou eigenlijk is, installeerde Tommy Hilfiger tijdens de show van 2015 een VR-camera. En dat bleek een groot succes.
  • Toms – Een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je je klanten wilt laten weten waar je product vandaan komt en hoe het productieproces precies verloopt, komt van Toms. Het schoenenmerk dat erom bekend staat bij iedere aankoop een donatie te doen (het zogenaamde one-for-one principe), neemt je mee op een virtuele tour naar Peru.

Welke initiatieven vind jij de moeite waard? En hoe zie jij de toekomst van virtual reality voor de retail-branche? Laat het weten!

[Afbeelding © ponomarencko – Fotolia]

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Verder lezen over Virtual Reality

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Apple Vision Pro: dit is de meest gehoorde kritiek

Apple Vision Pro is nu een week uit en het apparaat is enorm populair. Er worden toffe video’s over gemaakt, er worden ministers bijgehaald die iets moeten vinden van mensen die het dragen in de auto en natuurlijk is e...

Gadgets16.02.2024

Apple Vision Pro: dit is de meest gehoorde kritiek

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

De lancering van de Apple Vision Pro, met de bijbehorende hype die we van Apple gewend zijn, heeft de discussie over immersive tech weer aangewakkerd. Is dit de toekomst van marketing, of is het nog te vroeg? De mythe v...

Technology08.02.2024

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

In januari opent de vernieuwde VR Stripclub Escape Room: The Hangover

Als je niet te claustrofobisch bent ingesteld én wel houdt van een uitdaging in puzzelvorm, dan ben je vast wel eens in een escape room geweest. Met vrienden of familie, of als bedrijfsuitje. Al sinds 2019 (met even een...

Entertainment01.01.2024

In januari opent de vernieuwde VR Stripclub Escape Room: The Hangover

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

​Inspiratie voor je verlanglijst: 10 luxe techgadgets

Misschien wil je het gewoon een keer voor jezelf kopen als je jezelf wil verwennen, of misschien zet je het op je verlanglijst in de hoop dat iemand die vaak wat luxere cadeautjes koopt er iets mee doet: we hebben tien l...

Gadgets19.10.2023

​Inspiratie voor je verlanglijst: 10 luxe techgadgets

‘Meta wil budget-variant van VR-bril Meta Quest 3 maken’

Meta’s nieuwe VR-bril Quest 3 is nu uit. Het apparaat is de opvolger van de populaire Quest 2 en kost 549 euro. Als je dat bedrag vergelijkt bij wat de Apple-VR-bril gaat kosten, dan is het een goed betaalbare VR-bril,...

Gadgets11.10.2023

‘Meta wil budget-variant van VR-bril Meta Quest 3 maken’

Geeft de controllers uit handen
​Meta toont meerdere VR-brillen en AI tijdens Meta Connect

We wisten al dat het kwam, maar nu ook officieel wanneer: Meta Quest 3. De VR-bril verschijnt op 10 oktober en kost 569 euro. Dat en meer aankondigingen die Meta tijdens zijn jaarlijkse presentatie deed.

Gadgets28.09.2023

​Meta toont meerdere VR-brillen en AI tijdens Meta Connect