Online13.05.2015

Van oliedom naar ‘dataslim’ … en een beetje rap graag!


In een periode waarin duurzaam een van de ‘trending topics’ is en daarmee verbruik van olie als vervuilend en belastend wordt gezien, groeit het belang van een nieuwe en schone productiefactor: data. Van het ‘zwarte goud’ naar het nieuwe goud.

Bij ruwe olie neemt de waarde na bewerking pas toe. Dit geldt ook voor data. Van data naar informatie, en vervolgens kennis en wijsheid. Data is niks meer dan losstaande feiten. Relevante informatie ontstaat door een specifieke context toe te voegen, zoals bijvoorbeeld (geografische) omgeving, vormgeving (mobiel en responsive) en momentum. Maar net zo belangrijk is hoe snel informatie beschikbaar en te consumeren is.

Nederland zet sterk in op een kenniseconomie. Kennis is daarbij een productiefactor die bijdraagt aan economische groei, net als traditionele productiefactoren als arbeid, natuur en kapitaal. Kennis leidt tot innovatie en daarmee tot nieuwe producten en diensten. Deze genereren steeds vaker en meer data, die in informatie en kennis wordt omgezet. De explosie van het datavolume is gigantisch. Vanaf het begin van onze jaartelling tot 2003 heeft de mensheid in totaal vijf exabyte aan data gegenereerd. Over dit volume doen we tegenwoordig slechts twee dagen, en deze snelheid neemt alsmaar toe. De vraag is, geldt de marktwerking ook hier? Neemt de waarde van Big Data af, naarmate het aanbod stijgt? Vanuit de beschrijving van de kenmerken – volume, velocity, variety, value en veracity– lijkt dit inderdaad te kloppen.

Energiewaarde

Filtering, raffineren bij olie, is een hulpmiddel om grondstof tot de brandstof van onze economie te maken. Hoe beter de filtering, hoe hoger de (energie)waarde. En met data is het eigenlijk niet anders. Twitteraars slingeren een grote hoeveelheid tweets de wereld in. Het is nagenoeg onmogelijk om alle tweets met een bepaalde hashtag te lezen en beoordelen. Zeker bij populaire trending topcis. Het is daarnaast ook niet efficiënt, omdat grote lijnen en onderlinge verbanden onzichtbaar blijven.

Een grote berg tweets kan je wel analyseren en er bijvoorbeeld een ‘sentiment’ uit distilleren. Dit voegt waarde toe aan de data. In dit voorbeeld wordt de datawaarde niet alleen bepaald door de relevantie, maar even sterk door de ‘consumptietijd’. Het sentiment is een week later van veel minder waarde. Volume, value en velocity is hiermee afgedekt. De vraag is dan nog: hoe staat het met de veracity? Hoe betrouwbaar is de waarneming? De variety is niet van toepassing omdat alleen Twitter als bron wordt bekeken in dit voorbeeld.

Connected

Of neem reizen per auto. Met de locatiegegevens van alle bestuurders met een connected device, smartphone of navigator, is af te leiden waar files staan. Locatie en snelheid van elke individuele chauffeur zijn bekend. Ook hier is het niet te doen om een voor een de locatiegegevens van de smartphones door te nemen. En niet efficiënt bovendien. Aggregatie en algoritmen zijn de sleutelwoorden om van alle data bij elkaar relevante file-informatie te maken, die een meerwaarde biedt voor bestuurders. Ook hier is consumptietijd essentieel. Anders verwacht je een file die er niet is, of erger, andersom. Overigens, voor het aanbieden van informatie op maat heeft data op individueel niveau wel zin. Zo kun je bijvoorbeeld laten weten dat er over drie kilometer een gele M verschijnt.

Waarde van informatie = relevantie / consumptietijd

Aan data en informatie geen gebrek, nu en in de komende tijd. Sterker nog, we moeten dekking zoeken voor de informatielawine. Afstand nemen en de grote lijnen analyseren in deze stortvloed aan informatie is de uitdaging van de komende jaren. Consumenten en bedrijven die erin slagen op de meest efficiënte manier de juiste informatie te destilleren uit die lawine, zijn de winnaars van de opkomende informatiemaatschappij. Zij hebben op tijd de transitie doorgemaakt van oliedom naar dataslim.

Deze blogpost is geschreven door Léon van den Bogaert!

(<a href=\
(

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo