Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten


Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat twijfelaars gemiddeld genomen betere besluiten nemen dan hun gedecideerde medemens.

Bezijden crisissituaties – waar weifelende besluitvorming misschien inderdaad meer kwaad dan goed doet – is goed inzichtelijk te maken waarom twijfelen gemiddeld genomen tot betere besluiten leidt.

Twijfelaars overwegen voorafgaand de gevolgen van hun potentiële besluiten

Twijfelaars voelen klaarblijkelijk de intrinsieke behoefte om de consequenties van hun potentiële besluiten voorafgaand goed te overwegen. De voordelen van zo’n aanpak zijn glashelder. Door het vergelijken van hun potentiële besluiten kunnen de voors en tegens van de verschillende mogelijkheden beter in kaart worden gebracht. Hierdoor kunnen twijfelaars op grond van betere informatie beslissen welke van hun potentiële besluiten het beste overeenkomt / overeenkomen met hun beoogde doelen.

Zolang twijfels de tijdlijn van opeenvolgende en noodzakelijke besluitvorming niet frustreren, lijken er geen substantiële bezwaren te bestaan tegen twijfelaars. Sterker nog, op grond van het bovenstaande lijken twijfelaars gemiddeld genomen dus juist betere besluiten te nemen.

Dit laatste hoeft natuurlijk niet op te gaan, indien men twijfelaars vergelijkt met diegenen die op een bepaald onderwerp uitermate goed zijn ingevoerd. Van diegenen die op een bepaald onderwerp uitermate goed zijn ingevoerd, mag je namelijk aannemen dat zij de consequenties van hun potentiële besluiten al eerder hebben overwogen dan wel zeer snel alsnog kunnen overwegen. En dat dan allemaal zonder opzichtige twijfels.

Gemiddeld genomen hebben twijfelaars waarschijnlijk een prettigere persoonlijkheid

De stelling dat twijfelaars gemiddeld genomen waarschijnlijk een prettigere persoonlijkheid hebben voor hun omgeving dan niet-twijfelaars valt het beste te onderbouwen door uit te gaan van mensen die niet, nauwelijks of nooit twijfelen. Mensen die niet, nauwelijks of nooit twijfelen, worden vaak beschouwd als irritant, arrogant of soms zelfs als narcistisch. Gelijk hebben vormt namelijk niet zelden een doel op zichzelf voor deze types.

Typeringen als irritant, arrogant of narcistisch komen hoofdzakelijk overeen met personen die altijd hun eigen zin of mening willen doordrijven en zelden of nooit hun ongelijk willen toegeven. De sociale omgang met dergelijke individuen wordt door de meeste mensen daarom ervaren als stroef of moeizaam. Een dergelijk gedrag behoudt zich voornamelijk voor aan die personen die ongeacht hun kennis van zaken consequent trachten hun gelijk af te dwingen.

Dit in tegenstelling tot mensen die sneller op hun mening, visie of besluit durven terug te komen. Deze groep is niet zelden een stuk prettiger in de sociale omgang. Zij hoeven namelijk niet in elke situatie perse de boventoon te voeren en/of gelijk te hebben.

Wederom geldt dat een dergelijk onderscheid natuurlijk niet op hoeft te gaan in relatie tot diegenen die op een bepaald onderwerp uitermate goed zijn ingevoerd. Indien gedecideerde besluitvorming namelijk voortkomt uit daadwerkelijke kennis van zaken, dan valt hier weinig tegen in te brengen en leidt dit doorgaans ook niet tot een stroevere of moeizamere sociale omgang met hun omgeving.

Twijfelaars samengevat

Daarnaast blijken twijfelaars volgens dit artikel en onderzoek ook nog eens minder vooroordelen en/of vooringenomenheid te hebben.

Al met al lijken twijfelaars gemiddeld genomen meer tijd en ruimte te geven aan het serieus overwegen van meerdere analyses en mogelijkheden in bepaalde situaties. Dit maakt het bovendien waarschijnlijker dat ze zich over een langere tijd hebben kunnen ontwikkelen tot meer uitgebalanceerde persoonlijkheden. Hierdoor bekijken ze situaties vaker op hun inhoudelijke merites, kunnen ze beter met anderen samenwerken en varen ze minder snel op hun automatische (brokken)piloot.

Tenslotte zijn ze hierdoor ook vaak makkelijker in de omgang dan hun gedecideerde medemens.

[Fotocredits – kues1 © Adobe Stock]
Art Huiskes
Art Huiskes

Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?