Online20.06.2017

Spotify start experiment met gesponsorde nummers


Alleen voor gratis abonnement

TechCrunch heeft na het spotten van een optie in Spotify om ‘gesponsorde content’ uit te zetten contact gezocht met het bedrijf en daar is uit gekomen dat ze aan het experimenteren zijn met gesponsorde nummers in je playlist.

Het werkt zo: een platenmaatschappij betaalt Spotify om een nummer te promoten. Vervolgens verschijnt het nummer bij playlists die je volgt of ergens anders op de service. Die nummers kunnen gericht worden zodat ze binnen de muziek(stijl) passen die je op dat moment aan het luisteren bent. Je kunt ze van daaruit meteen afspelen of opslaan, als het bevalt.

Een gesponsord nummer (boven de playlist), gespot door Liam Maloney.
Een gesponsord nummer (boven de playlist), gespot door Liam Maloney.

Als deze test die nu loopt succesvol is zou het kunnen dat de gesponsorde nummers binnenkort officieel uitgerold worden. Gezien de optie om het uit te zetten die gevonden is lijkt het logisch om aan te nemen dat je als betalende klant kunt kiezen om die gesponsorde nummers niet te krijgen en dat je als gratis abonnee die keuze niet krijgt. Dat is echter speculatie tot Spotify de dienst echt uitrolt.

Spotify is op verschillende manieren aan het proberen om wat meer geld uit de gratis luisteraars te trekken, want van de 140 miljoen abonnees die ze hebben zorgen de 50 miljoen betalende voor ongeveer 90 procent van de inkomsten. Het is niet voor niks dat je als gratis abonnee nieuwe albums wat later krijgt: Spotify heeft geld nodig om de platenmaatschappijen te kunnen betalen voor de muziekrechten.

Pay for Play

Deze methode zou het op termijn kunnen veranderen naar een soort light radio, waar je eigen muziek wordt afgewisseld met de nummers die gesponsord zijn. Dat is een model waar de platenmaatschappijen intiem bekend mee zijn, want zo ging het op de radio vroeger ook. Vast nog, trouwens, al zal iedereen dat ontkennen.

Spotify bewandelt een dunne lijn, want hoewel de gratis abonnees het op dit moment nog prima vinden om af en toe reclame te horen in ruil voor hun favoriete muziek zou te veel inmenging (zeker als het algoritme dat nummers erbij gooit niet helemaal lekker werkt) de luisteraars kunnen laten afhaken.

Spotify’s eigen playlists zijn in dat opzicht een goed wapen: de populairste worden soms al gesponsord door bedrijven en zorgen in toenemende mate voor het populair maken van bepaalde nummers en artiesten. Als ze dat kunnen doorzetten valt er misschien nog iets te verdienen voordat Spotify de beurs op gaat.

[Afbeelding © Liam Maloney / carballo – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Spotify

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify komt wel eens met iets geks, zoals playlists voor honden, maar de nieuwe uitvinding is een nieuw niveau gek. Het introduceert een Spotify Muziek-medium: een online medium dat je kan helpen met je meest prangende...

Entertainment01.03.2024

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, w...

Online24.01.2024

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen