Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
TechCrunch heeft na het spotten van een optie in Spotify om ‘gesponsorde content’ uit te zetten contact gezocht met het bedrijf en daar is uit gekomen dat ze aan het experimenteren zijn met gesponsorde nummers in je playlist.
Het werkt zo: een platenmaatschappij betaalt Spotify om een nummer te promoten. Vervolgens verschijnt het nummer bij playlists die je volgt of ergens anders op de service. Die nummers kunnen gericht worden zodat ze binnen de muziek(stijl) passen die je op dat moment aan het luisteren bent. Je kunt ze van daaruit meteen afspelen of opslaan, als het bevalt.
Als deze test die nu loopt succesvol is zou het kunnen dat de gesponsorde nummers binnenkort officieel uitgerold worden. Gezien de optie om het uit te zetten die gevonden is lijkt het logisch om aan te nemen dat je als betalende klant kunt kiezen om die gesponsorde nummers niet te krijgen en dat je als gratis abonnee die keuze niet krijgt. Dat is echter speculatie tot Spotify de dienst echt uitrolt.
Spotify is op verschillende manieren aan het proberen om wat meer geld uit de gratis luisteraars te trekken, want van de 140 miljoen abonnees die ze hebben zorgen de 50 miljoen betalende voor ongeveer 90 procent van de inkomsten. Het is niet voor niks dat je als gratis abonnee nieuwe albums wat later krijgt: Spotify heeft geld nodig om de platenmaatschappijen te kunnen betalen voor de muziekrechten.
Pay for Play
Deze methode zou het op termijn kunnen veranderen naar een soort light radio, waar je eigen muziek wordt afgewisseld met de nummers die gesponsord zijn. Dat is een model waar de platenmaatschappijen intiem bekend mee zijn, want zo ging het op de radio vroeger ook. Vast nog, trouwens, al zal iedereen dat ontkennen.
Spotify bewandelt een dunne lijn, want hoewel de gratis abonnees het op dit moment nog prima vinden om af en toe reclame te horen in ruil voor hun favoriete muziek zou te veel inmenging (zeker als het algoritme dat nummers erbij gooit niet helemaal lekker werkt) de luisteraars kunnen laten afhaken.
Spotify’s eigen playlists zijn in dat opzicht een goed wapen: de populairste worden soms al gesponsord door bedrijven en zorgen in toenemende mate voor het populair maken van bepaalde nummers en artiesten. Als ze dat kunnen doorzetten valt er misschien nog iets te verdienen voordat Spotify de beurs op gaat.
[Afbeelding © Liam Maloney / carballo – Fotolia]
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024