Online23.03.2017

“Online shopper wil gemak en vooral geen lange zoektocht”


Online shoppen heeft een heleboel voordelen. Je hoeft niet te wachten tot de winkel open is, hebt geen last van wachtrijen bij de kassa en shoppen kan gewoon lekker thuis vanaf de bank. Het is dan ook de reden dat we steeds vaker online aankopen doen: in 2016 gaven we in Nederland maar liefst 20 miljard euro uit in één jaar tijd via het web. Een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, en het geld ging met name richting schoenen en lifestyle (kleding).

Online shoppen zonder Google

Maar online shoppen kan soms ook best wel lastig zijn, omdat je soms verblind raakt door de hoeveelheid aanbieders online. Je wilt niet te veel betalen en zoekt dus naar de goedkoopste optie, maar die zoektocht moet ook weer niet te lang duren. Uit onderzoek van Tribal en NovioResearch in België blijkt nu dat de invloed van Google steeds kleiner wordt als het gaat om online shoppen. In dit onderzoek werd door slechts 15 procent van de respondenten aangegeven dat zij zoekmachines zoals Google gebruiken in hun zoektocht naar kleding. Ook portalen zoals Beslist.nl en Fashionchick.nl worden met eveneens 15 procent weinig gebruikt. Hoe wel wél zoeken? In één rechte streep naar de webshop waar we iets willen kopen. Dat doet namelijk driekwart van de online shoppers op die manier, en dan met name vrouwen doen dat zo. Daarnaast zijn het ook de 65-plussers die graag rechtstreeks naar hun favoriete webshop gaan, zonder tussenkomst van Google.

Ook de tijd die online shoppers willen spenderen aan het zoeken van een product wordt steeds kleiner. Hoewel online shoppen dus veel voordelen heeft, worden de shoppers zelf steeds gemakzuchtiger, zo lijkt het. Hoe korter de zoektocht, hoe beter, luidt het devies. Vandaar dat je ook steeds meer kortingssites ziet die hierop inspelen. Zo heeft Solden.be bijvoorbeeld een Deal Community gelanceerd, waar je voor heel veel verschillende webshops kortingscodes kunt vinden. Het gemak zit ‘m in het feit dat je zo korting krijgt en meteen ook kunt doorklikken.

Sociale ervaring

Uit onderzoek blijkt dat online shoppers steeds meer behoefte hebben aan extra informatie over diensten en producten en daarbij de voorkeur geven aan online ten opzichte van een offline winkel. De manier waarop consumenten producten en prijzen willen vergelijken moet laagdrempelig zijn, het gaat niet alleen om het kopen van een product maar het moet voelen als een ‘sociale ervaring’. Zie het als een community waar consumenten hun ervaringen kunnen delen en zelf ook waarde kunnen bijdragen. De Deal Community van Solden.be is wat dat betreft een goed voorbeeld: hier kunnen online shoppers ook productreviews achterlaten, met elkaar in gesprek gaan en zij kunnen stemmen op verschillende kortingscodes. Zo kan een gebruiker in één oogopslag de beste deals terugvinden, voor hun favoriete product, bij de door hen gekozen webshop. Een sociale ervaring dus.

Garantie op succes?

Voor e-tailers zijn dit interessante bevindingen, want dit onderzoek suggereert dus dat een hele hoge positie in Google dus niet meer voorwaarde voor online succes is, maar dat zeker ook naamsbekendheid meespeelt. Consumenten blijken namelijk graag doelgericht naar hun favoriete webshop te gaan. Heb je de bezoeker eenmaal binnen op je website, dan is het zaak om ze een optimale klantervaring te bieden, dus een webshop waar de klant in zo min mogelijk klikken en zo prettig mogelijk richting de checkout kan. Aan uitdagingen voor e-tailers dus voorlopig geen gebrek.

© header: vege – Fotolia.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen