Online23.03.2017

“Online shopper wil gemak en vooral geen lange zoektocht”


Online shoppen heeft een heleboel voordelen. Je hoeft niet te wachten tot de winkel open is, hebt geen last van wachtrijen bij de kassa en shoppen kan gewoon lekker thuis vanaf de bank. Het is dan ook de reden dat we steeds vaker online aankopen doen: in 2016 gaven we in Nederland maar liefst 20 miljard euro uit in één jaar tijd via het web. Een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, en het geld ging met name richting schoenen en lifestyle (kleding).

Online shoppen zonder Google

Maar online shoppen kan soms ook best wel lastig zijn, omdat je soms verblind raakt door de hoeveelheid aanbieders online. Je wilt niet te veel betalen en zoekt dus naar de goedkoopste optie, maar die zoektocht moet ook weer niet te lang duren. Uit onderzoek van Tribal en NovioResearch in België blijkt nu dat de invloed van Google steeds kleiner wordt als het gaat om online shoppen. In dit onderzoek werd door slechts 15 procent van de respondenten aangegeven dat zij zoekmachines zoals Google gebruiken in hun zoektocht naar kleding. Ook portalen zoals Beslist.nl en Fashionchick.nl worden met eveneens 15 procent weinig gebruikt. Hoe wel wél zoeken? In één rechte streep naar de webshop waar we iets willen kopen. Dat doet namelijk driekwart van de online shoppers op die manier, en dan met name vrouwen doen dat zo. Daarnaast zijn het ook de 65-plussers die graag rechtstreeks naar hun favoriete webshop gaan, zonder tussenkomst van Google.

Ook de tijd die online shoppers willen spenderen aan het zoeken van een product wordt steeds kleiner. Hoewel online shoppen dus veel voordelen heeft, worden de shoppers zelf steeds gemakzuchtiger, zo lijkt het. Hoe korter de zoektocht, hoe beter, luidt het devies. Vandaar dat je ook steeds meer kortingssites ziet die hierop inspelen. Zo heeft Solden.be bijvoorbeeld een Deal Community gelanceerd, waar je voor heel veel verschillende webshops kortingscodes kunt vinden. Het gemak zit ‘m in het feit dat je zo korting krijgt en meteen ook kunt doorklikken.

Sociale ervaring

Uit onderzoek blijkt dat online shoppers steeds meer behoefte hebben aan extra informatie over diensten en producten en daarbij de voorkeur geven aan online ten opzichte van een offline winkel. De manier waarop consumenten producten en prijzen willen vergelijken moet laagdrempelig zijn, het gaat niet alleen om het kopen van een product maar het moet voelen als een ‘sociale ervaring’. Zie het als een community waar consumenten hun ervaringen kunnen delen en zelf ook waarde kunnen bijdragen. De Deal Community van Solden.be is wat dat betreft een goed voorbeeld: hier kunnen online shoppers ook productreviews achterlaten, met elkaar in gesprek gaan en zij kunnen stemmen op verschillende kortingscodes. Zo kan een gebruiker in één oogopslag de beste deals terugvinden, voor hun favoriete product, bij de door hen gekozen webshop. Een sociale ervaring dus.

Garantie op succes?

Voor e-tailers zijn dit interessante bevindingen, want dit onderzoek suggereert dus dat een hele hoge positie in Google dus niet meer voorwaarde voor online succes is, maar dat zeker ook naamsbekendheid meespeelt. Consumenten blijken namelijk graag doelgericht naar hun favoriete webshop te gaan. Heb je de bezoeker eenmaal binnen op je website, dan is het zaak om ze een optimale klantervaring te bieden, dus een webshop waar de klant in zo min mogelijk klikken en zo prettig mogelijk richting de checkout kan. Aan uitdagingen voor e-tailers dus voorlopig geen gebrek.

© header: vege – Fotolia.

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels