"Online shopper wil gemak en vooral geen lange zoektocht"

"Online shopper wil gemak en vooral geen lange zoektocht"

Vorig artikel Volgend artikel

Online shoppen heeft een heleboel voordelen. Je hoeft niet te wachten tot de winkel open is, hebt geen last van wachtrijen bij de kassa en shoppen kan gewoon lekker thuis vanaf de bank. Het is dan ook de reden dat we steeds vaker online aankopen doen: in 2016 gaven we in Nederland maar liefst 20 miljard euro uit in één jaar tijd via het web. Een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, en het geld ging met name richting schoenen en lifestyle (kleding).

Online shoppen zonder Google

Maar online shoppen kan soms ook best wel lastig zijn, omdat je soms verblind raakt door de hoeveelheid aanbieders online. Je wilt niet te veel betalen en zoekt dus naar de goedkoopste optie, maar die zoektocht moet ook weer niet te lang duren. Uit onderzoek van Tribal en NovioResearch in België blijkt nu dat de invloed van Google steeds kleiner wordt als het gaat om online shoppen. In dit onderzoek werd door slechts 15 procent van de respondenten aangegeven dat zij zoekmachines zoals Google gebruiken in hun zoektocht naar kleding. Ook portalen zoals Beslist.nl en Fashionchick.nl worden met eveneens 15 procent weinig gebruikt. Hoe wel wél zoeken? In één rechte streep naar de webshop waar we iets willen kopen. Dat doet namelijk driekwart van de online shoppers op die manier, en dan met name vrouwen doen dat zo. Daarnaast zijn het ook de 65-plussers die graag rechtstreeks naar hun favoriete webshop gaan, zonder tussenkomst van Google.

Ook de tijd die online shoppers willen spenderen aan het zoeken van een product wordt steeds kleiner. Hoewel online shoppen dus veel voordelen heeft, worden de shoppers zelf steeds gemakzuchtiger, zo lijkt het. Hoe korter de zoektocht, hoe beter, luidt het devies. Vandaar dat je ook steeds meer kortingssites ziet die hierop inspelen. Zo heeft Solden.be bijvoorbeeld een Deal Community gelanceerd, waar je voor heel veel verschillende webshops kortingscodes kunt vinden. Het gemak zit 'm in het feit dat je zo korting krijgt en meteen ook kunt doorklikken.

Sociale ervaring

Uit onderzoek van Capgemini, één van ‘s werelds grootste consultancybedrijven, blijkt dat online shoppers steeds meer behoefte hebben aan extra informatie over diensten en producten en daarbij de voorkeur geven aan online ten opzichte van een offline winkel. De manier waarop consumenten producten en prijzen willen vergelijken moet laagdrempelig zijn, het gaat niet alleen om het kopen van een product maar het moet voelen als een 'sociale ervaring'. Zie het als een community waar consumenten hun ervaringen kunnen delen en zelf ook waarde kunnen bijdragen. De Deal Community van Solden.be is wat dat betreft een goed voorbeeld: hier kunnen online shoppers ook productreviews achterlaten, met elkaar in gesprek gaan en zij kunnen stemmen op verschillende kortingscodes. Zo kan een gebruiker in één oogopslag de beste deals terugvinden, voor hun favoriete product, bij de door hen gekozen webshop. Een sociale ervaring dus.

Garantie op succes?

Voor e-tailers zijn dit interessante bevindingen, want dit onderzoek suggereert dus dat een hele hoge positie in Google dus niet meer voorwaarde voor online succes is, maar dat zeker ook naamsbekendheid meespeelt. Consumenten blijken namelijk graag doelgericht naar hun favoriete webshop te gaan. Heb je de bezoeker eenmaal binnen op je website, dan is het zaak om ze een optimale klantervaring te bieden, dus een webshop waar de klant in zo min mogelijk klikken en zo prettig mogelijk richting de checkout kan. Aan uitdagingen voor e-tailers dus voorlopig geen gebrek.

© header: vege - Fotolia.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies