De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft vandaag de resultaten naar buiten gebracht van het tweejaarlijks onderzoek naar de houding van de Nederlandse consument met betrekking tot persoonlijke gegevens en privacy. De belangrijkste conclusie? We roepen allemaal heel hard, maar eigenlijk boeit het totaal niet, anders hadden we er ook wel naar gehandeld.
Privacy
Privacy is een mondiaal thema, daarom werd de tweede editie van de Privacy Monitor uitgevoerd in 10 landen: Australië, Argentinië , Canada, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Singapore, Nederland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland draagt DDMA met dit onderzoek, uitgevoerd in november 2017 door Foresight Factory, bij aan het debat over data en privacy in de samenleving. De vier belangrijke uitkomsten zijn:
- 65% maakt zich zorgen en 78% zegt meer controle te willen: De Privacy Monitor toont dat voor 65% van de Nederlanders online privacy een groot punt van zorg is. 78% zegt ook meer controle te willen hebben over de persoonsgegevens die zij met bedrijven delen en hoe deze bewaard worden. Internationaal perspectief: Nederland is het minst bezorgd, de meest bezorgden bevinden zich in de VS (80%) en Spanje (79%) als het om online privacy gaat.
- Volgens 80% profiteert bedrijfsleven meer van de gegevensuitruil: De Nederlander is ontevreden over de meerwaarde van de informatie uitruil. 80% vindt dat het bedrijfsleven meer profiteert van de ruil en 57% is ontevreden over wat zij aan diensten terugkrijgen. Wel is meer dan de helft van Nederlanders (53%) bewust dat zij in een data-economie leven waarbij het online delen van persoonlijke informatie een onderdeel is.
- Vertrouwen en transparantie cruciaal voor toekomst relatie bedrijfsleven en consument: Voor het slagen van de data-economie is het van belang dat de relatie tussen bedrijfsleven en consument verstevigd wordt. Vertrouwen en transparantie zijn essentiële factoren voor consumenten in de overweging om gegevens met bedrijven te delen. Gevraagd naar een top drie van belangrijkste factoren om persoonlijke gegevens te delen geeft 51% aan dat het vertrouwen in een organisatie het belangrijkste is. 79% vindt het belangrijk dat organisaties transparant zijn over de manier waarop hun gegevens worden verzameld en gebruikt.
- Opkomst van de Pragmaticus – relatief bezorgd, maar wel bereid gegevens uit te wisselen: Het onderzoek maakt onderscheid tussen drie typen consumenten, de Scepticus, Pragmaticus en Onbezorgde. In Nederland is de groep Pragmatici (39%) met 5 procentpunt gegroeid ten koste van de Sceptici en de Onbezorgden. Vergeleken met de 9 andere markten kent Nederland het hoogste percentage Onbezorgden (35%) en het laagste percentage Pragmaticus (39%). De Scepticus schommelt in alle landen tussen de 16%-27%, in Nederland is dit 26%.
Nederlandse bedrijfsleven
Volgens Diana Janssen, directeur van DDMA, laat de Privacy Monitor duidelijk zien dat er een belangrijke taak voor het Nederlandse bedrijfsleven is weggelegd: “De consument ziet dat data-uitwisseling onderdeel is van de moderne economie, maar heeft nog niet het gevoel hier zelf voldoende van te profiteren. Balans tussen de consument en bedrijfsleven is cruciaal voor een gezonde data-economie. Daar is voor organisaties nog werk aan de winkel. Wij zijn blij dat veel organisaties bezig zijn geweest met de voorbereiding op de AVG en daarmee privacy bovenaan hun agenda hebben gezet. We zijn op de goede weg.”
Meer weten, check dan hier de DDMA Privacy Monitor 2018.
[Afbeelding © dolphfyn- Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Onderzoek
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023