Kerst verslaat sinterklaas bij bol.com, alle records verbroken

Kerst verslaat sinterklaas bij bol.com, alle records verbroken

Het was de drukste dag ooit in de geschiedenis van bol.com

Vorig artikel Volgend artikel

Bol.com beleefde gisteren de drukste dag ooit in haar geschiedenis en vestigde daarmee opnieuw een e-commerce record.

Waar onlangs de maandag voor Sinterklaas de boeken in ging als de drukste dag ooit, was het gisteren in aanloop naar Kerstmis nog drukker. Hetgeen resulteerde in een omzetgroei van ruim 20% ten opzichte van een paar weken terug, een dag die ook al alle records brak.

Ruim 350.000 cadeautjes, kerstdecoratie, kookgerei en zelfs nog de laatste kunstkerstbomen raasden gisteren over de digitale toonbank. Op het drukste moment werden er maar liefst 11 artikelen per seconde besteld.

De eindspurt van de Kerstman is een nieuwe trend: de verkopen voorafgaand aan Kerstmis kwamen enkele jaren geleden nog nauwelijks in de buurt van Sinterklaas. Inmiddels behoort de kerstperiode voor bol.com echter tot het hoogste piekmoment van het jaar. Naast cadeaus voor onder de boom worden er meer dan ooit artikelen voor de aankleding van het huis, de kerstboom en kersttafel besteld. In vergelijking met de drukste dag voorafgaand aan Kerstmis vorig jaar, is de omzetstijging zelfs 70%.

Het lijkt erop dat Nederland meer dan ooit de kerstaankopen online doet. Al jaren zien we dat Kerstmis steeds populairder wordt, maar nooit eerder was er sprake van zo’n grote omzetstijging ten opzichte van Sinterklaas. Dat heeft zelfs ons verrast. Het bevestigt de ontwikkeling dat consumenten tegenwoordig niet alleen de kerstcadeautjes zoals speelgoed, parfum en sieraden online kopen, maar dat zij bol.com ook weten te vinden voor alle andere benodigdheden voor een gezellig huis in feestelijke kerstsfeer.
- Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com

Niet alleen het aantal artikelen op de drukste dag voor Kerstmis is hoger dan de drukste dag voor Sinterklaas, ook de besteding per artikel van 29 euro is gemiddeld 3 euro meer. Het zijn vooral de dertigers die hun kerstaankopen online doen; zij schaffen per persoon de meeste artikelen bij bol.com aan. Voor de grote cadeaus moet je dit jaar bij de 40-plussers zijn. In de leeftijdscategorie veertig tot zestig jaar wordt namelijk het meeste geld uitgegeven per artikel.

Populair voor onder de kerstboom

Onder de kerstboom ligt bij veel gezinnen het nieuwe album van Adele. Deze is nog maar een maand uit en is nu al het meeste verkochte artikel bij bol.com van heel 2015, gevolgd door de Google Chromecast die ook in de afgelopen dagen weer in grote aantallen werd verkocht. Als kerstgeschenk van de baas kunnen nog meer mensen dan vorig jaar een bol.com cadeaubon verwachten. In de afgelopen twee weken verkocht bol.com een record aan zakelijke cadeaubonnen. De bon van 25 euro werd het vaakst aangeschaft.

Andere populaire kerstcadeaus zijn:
– Cacharel NOA (parfum)
– Jean Paul Gaultier Le Male (parfum)
– Casio Collection goudkleurig retro horloge
– GEFU Spirelli Spiraalsnijder (keuken)
– Kobo e-reader
– 30 seconds (gezelschapsspel)
– Paw Patrol (speelset)
– Star Wars: Battlefront – PS4 (game)
– The Hobbit 3 Extended Edition (DVD)
– Het wonder van jou – Jan Paul Schutten (kinderboek)
– A Head Full of Dreams – Coldplay (cd)
– Neem een geit – Claudia de Breij (boek)
– Het Grote Top 2000 A Gogo kijk-, lees- en luisterboek

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies