Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.
Met het opbreken van een windmolen in duizenden stukjes eigendom maakt de Windcentrale een groeiende groep consumenten enthousiast voor groene stroom. In 2013 zette het bedrijf hiermee een wereldrecord voor crowdfunding. Met de negende windmolen, ‘De Vier Winden’, net weer verkocht, hebben in totaal nu 15.000 particulieren 15 miljoen bijeengebracht voor de aanschaf van hun eigen windmolens.
“Je wordt mede-eigenaar van je eigen productiemiddel,” zo vertelt Johan Blom, mede-directeur van de Windcentrale, “en dat spreekt mensen juist aan in deze tijd, het is tastbaar. De betrokkenheid is erg hoog. Wat we zien is dat de interesse in zonnepanelen groeit, maar lang niet iedereen heeft een schuin dak op het zuiden. Met Winddelen ben je ook niet gebonden aan een adres, je windenergie verhuist gewoon mee.”
Succesvolle crowdfunding
Een windmolen wordt in duizenden stukjes gesplitst: Winddelen die gekocht kunnen worden door particulieren. Vorig jaar bedroeg in Nederland de totale markt voor crowdfunding 32 miljoen. Dat de Windcentrale in twee jaar tijd 15 miljoen heeft weten op te halen, geeft een grote behoefte aan dit soort initiatieven aan. Een Winddeel levert jaarlijks gemiddeld 500 kWh op, terwijl een gemiddeld huishouden 3.500 kWh verbruikt. De opgewekte stroom is live te volgen via een app of de website. De stroom wordt vervolgens door Greenchoice geleverd.
Windcentrale app
Op de Windcentrale app is vervolgens te zien hoeveel stroom er op dat moment wordt opgewekt door de windmolen. Met productiecijfers over de dag, de week en het totaal krijgt de eigenaar volledig inzicht over het reilen en zeilen van zijn of haar windmolen. Maar er is geen garantie over je stroomaanvoer: “Het kan natuurlijk harder of minder waaien dan verwacht. Gemiddeld is dat 500 kWh per jaar, maar het kan dus ook 400 of 600 kWh zijn,” antwoordt Blom.
De Windcentrale is opgericht in 2010 met als doel om de transitie naar duurzame energie in Nederland te versnellen. “Uiteindelijk is onze doelstelling om over zeven jaar een hele kolencentrale te kunnen vervangen. Met de 9e windmolen nu verkocht in 48 uur zijn we zeker goed op weg!”
Verder lezen over Duurzaam
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénNieuws07.03.2024