Online27.08.2014

Fraai staaltje recycling van ING


om MVO-projecten te tonen

ING heeft een creatieve manier gevonden om zijn projecten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in één keer te tonen: aan de hand van een grote wereldbol. Op deze ronddraaiende bol trekken projecten van ING voorbij die gericht zijn op kinderen. Het is een fraai staaltje handwerk, waarin duurzaamheid centraal staat.

Om te beginnen een korte schets van de projecten die ING wereldwijd ondersteunt. In Nederland ondersteunt ING 550 voetbalverenigingen, omdat bewegen van groot belang is voor kinderen. Ook gaven 600 ING-vrijwilligers vorig jaar 1.000 gastlessen op basisscholen, om kinderen bewust te leren omgaan met geld. Sinds 2005 investeert ING samen met UNICEF in onderwijsprojecten over de hele wereld. Zo zijn onderwijsprogramma’s opgezet in Ethiopië, Zambia, Nepal en Madagaskar.

Om al deze projecten onder één noemer onder de aandacht te brengen, moest er een manier gevonden worden dit voor elkaar te krijgen. De oplossing: een grote wereldbol, waarop alle verschillende projecten voorbij komen. En niet zomaar een wereldbol, maar eentje die is opgebouwd uit gerecycled materiaal van ING zelf.

TjerkJan Oord en Ben Goedegebuur van JWT Amsterdam bedachten vervolgens het concept van de ronddraaiende wereldbol. Op een rol papier van twintig meter schetste Dimitri Versteegen van Clay! het hele verhaal, waarin de MVO-projecten van ING voorbijkomen. Daarna gingen de decorbouwers aan de slag met het verzamelde materiaal. Zo is een oude stoel gebruikt voor het hout, de springveertjes uit pennen voor bewegende onderdelen en oude afschriften of jaarverslagen voor de papier-maché wolken. Je ziet dus details als potloden, verf, scharniertjes, papier-maché en touwtjes om de scènes te laten bewegen.

Door middel van model-making en puppeteering is de wereldbol tot leven gebracht. Uiteindelijk kwam er een complete wereldbol tot stand waarop de projecten aan het oog voorbijtrekken. Peter Mansfelt van Pedri Animation werkte mee aan het project. ‘Alles wordt met behulp van stappenmotortjes aangestuurd, nadat we ontwerpen hadden gemaakt hoe we alles moesten aandrijven en hoe alles moest bewegen. Toen dat allemaal in elkaar zat, hebben we uiteindelijk het decor zelf gebouwd.’ 

In de Making Of is precies te zien hoe de video ‘Een betere wereld voor onze kinderen’ tot stand is gekomen. En dat alles helemaal met de hand

...

Verder lezen over Creativiteit

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Disneyland Paris heeft Disney Tales of Magic aangekondigd, een gloednieuwe avondshow die vanaf 10 januari 2025 gasten meeneemt naar de meest betoverende verhalen van Walt Disney Animation Studios en Pixar Animation Studios.

Entertainment04.12.2024

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Met ook Disney Music Festival
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Teken je altijd gekke poppetjes tijdens het bellen? Of steek je heel veel tijd in je tekeningen, maar dan vooral omdat ze heel groot zijn? Wat je stijl ook is, Red Bull zoekt je. Het WK doodlen strijkt dit jaar neer in A...

Events10.02.2023

Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

We hebben allemaal veel plezier met de algoritmes van apps als Lensa en Dall-E, die nieuwe ‘foto’s’ en kunstwerken maakt geheel op basis van een paar woorden of een paar selfies. Indrukwekkend, maar niet iedereen i...

Technology26.12.2022

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

Heb je een foto van slechte kwaliteit die je verbeterd wil zien? Heb je iets in je handen maar geen idee hoe het heet? Wat jij niet weet, dat weet kunstmatige intelligentie wel. Nadat we vorige week al een heel fijne ses...

Online15.08.2022

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken