​Educatie de sleutel tot blockchain massa-adoptie?

​Educatie de sleutel tot blockchain massa-adoptie?

Vorig artikel Volgend artikel

Eind vorig jaar, zo rond half december, was de hype omtrent Bitcoin op zijn hoogtepunt toen de waarde van de cryptocurrency de $20.000 oversteeg. Nieuwskanalen konden niet meer om Bitcoin heen en de nieuwsberichten rondom de cryptomanie, enthousiast dan wel zorgelijk, vlogen je bijna dagelijks om de oren. Was dit het begin van massa-adoptie? Het was in ieder geval duidelijk dat overheden en banken zich ermee gingen bemoeien, Frankrijk zelfs een G20-top debat opperde en dat er vanuit meerdere hoeken werd gewaarschuwd om bij het investeren rekening te houden met een financiële bubbel. Als we de inmenging van banken, overheden en nieuwsmedia bestempelen als massa-adoptie, dan lijkt deze manier van adoptie grillig, ongeorganiseerd en zeker niet duurzaam. Maar hoe moet het dan wel? Wellicht dat educatie hier uitkomst kan bieden. Adoptie van technologie uit een heel andere hoek leert ons namelijk dat scholen een sleutelrol kunnen spelen.

Opkomende technologie

Een goed voorbeeld van hoe een opkomende technologie werd omarmd door voet aan de grond te krijgen op scholen is Steve Job’s Apple II. Begin jaren ‘80 waren nog niet alle klaslokalen voorzien van een computer. Volgens Job’s eigen berekeningen had een schamele 10% van de Amerikaanse scholen toegang tot een computer. Nadat Jobs het nodige lobbyen had gedaan werden er uiteindelijk Apple II computers gedoneerd aan 9250 scholen in Californië. Nobele daad zou je denken, maar Jobs kreeg het door het losgepeuterd belastingvoordeel voor elkaar om $21 miljoen aan apparatuur te doneren voor een kostenplaatje van maar $1 miljoen. Een miljoen dollar is veel geld, maar het zorgde er wel voor dat ongeveer 90% van de Californische scholen een Apple computer had staan. Over massa-adoptie gesproken.

Blockchain

Kunnen we een soortgelijke weg bewandelen met blockchain-technologie en cryptocurrencies? Vandaag de dag zijn er een handvol universiteiten die onderzoek naar blockchain en cryptocurrency verrichten of de mogelijkheden bekijken om blockchain op te nemen in het studiecurriculum. Met laatstgenoemde is het uiteraard de bedoeling om de volgende generatie klaar te stomen voor een arbeidsmarkt waar blockchain en cryptocurrency onderdeel van uit zullen maken.

Maar is dit voldoende? Is het niet zaak dat we zelfs middelbaar en lager onderwijs hierin betrekken om daadwerkelijk massa-adoptie te realiseren? Mijn neefje van amper 9 jaar oud weet inmiddels beter hoe mijn Iphone of een willekeurig andere smartphone werkt, dus de stap naar kennis omtrent een cryptocurrency wallet en Bitcoin betalingen is niet zo gek groot. Afgezien van het feit dat deze kids baat zouden hebben bij het leren over een nieuwe, opkomende technologie, zou het mooi meegenomen zijn dat ze ook meer leren over het beheren, sparen en investeren van geld; iets waar de huidige generatie van millennials niet genoeg kaas van heeft gegeten.

Adoptie

Wellicht moeten we voor werkelijke massa-adoptie een zo breed mogelijk publiek betrekken bij de opkomst van blockchain en cryptocurrency. In die zin zouden we dus nog wat kunnen leren van de adoptie van Apple computers in de jaren ‘80. We zijn langzaam maar zeker goed op weg en de interesse van universiteiten is een ontwikkeling die meer dan welkom is. Toch mag en moet het misschien zelfs grootser aangepakt worden om ervoor te zorgen dat de volgende generatie en de generaties daarna blockchain en cryptocurrency omarmen en er mee uit de voeten kunnen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies