E-commercesector doet nu al oproep: bestel op tijd je cadeautjes voor de feestdagen

E-commercesector doet nu al oproep: bestel op tijd je cadeautjes voor de feestdagen

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen weekend is de wintertijd ingegaan, en dus staan ook snel de feestdagen weer voor de deur. Die zorgen ieder jaar weer voor een flinke toename in online bestellingen.

Webwinkels verwachten dit jaar een extra omzetstijging van meer dan 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, mede door de COVID-19-maatregelen. Een enkeling verwacht zelfs een verdubbeling. Zo blijkt uit een korte rondvraag onder de webwinkels aangesloten bij Thuiswinkel.org.

Bestel op tijd

Webwinkels en vervoerders nemen nu al extra maatregelen om in deze drukke periode alle vraag op tijd te kunnen verwerken. Daarnaast roepen ze met een nieuwe campagne, Wees voorbereid – Bestel op tijd, consumenten op om tijdig hun cadeaus te bestellen.

Vandaag gaat deze campagne van start. Hierin staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument kan de Sint een handje helpen om alle cadeautjes op tijd onder de schoorsteen te krijgen.

"De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen, de drukste maar ook leukste tijd van het jaar. Zeker in dit onzekere jaar door de coronacrisis is het belangrijk dat de mensen veilig hun cadeautjes kunnen bestellen om toch een fijne tijd te maken van de feestdagen. Webwinkels en vervoerders doen er alles aan om ondanks de moeilijk voorspelbare toekomst de juiste prognoses te maken en voorbereidingen te treffen, zoals het uitbreiden van de capaciteit en inzetten van extra mankracht en transport. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen.” Aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Piekdagen

De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op Black Friday (27 november) en Cyber Monday (30 november). Deze dagen vallen vlak voor Sinterklaas. De piek komt boven op de toename in online aankopen door de coronacrisis. 80% van de webwinkels verwacht een stijging van de omzet door COVID-19, zo blijkt uit de inventarisatie van Thuiswinkel.org.

Op tijd besteld, op tijd bezorgd

Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken en bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd.

Het kan op deze extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals ontvangers gewend zijn – direct verzonden en de volgende dag bezorgd kunnen worden. Met deze campagne krijgt de consument de vraag om rekening te houden drukte en dus op tijd te bestellen. Als consumenten kan je een aantal dingen doen:

  • Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je ze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
  • Bestel doordeweeks in plaats van in het weekend, om de piekdagen bij webwinkels en bezorgers te vermijden.
  • Als je niet thuis bent, laat dan je pakketten afleveren op een servicepunt.
  • Als je het graag thuisbezorgd wilt hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent.
  • Veel webwinkels geven ook kortingen rond Singles’ Day op 11 november. Ook zijn in de week voorafgaand aan Black Friday al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet nodig.

[Fotocredits © lenets_tan - Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies