​Duitsland veroveren met je webshop: 5 tips

​Duitsland veroveren met je webshop: 5 tips

Vorig artikel Volgend artikel

Wanneer je webshop het goed doet in Nederland en je wilt uitbreiden, dan kun je de grens over. Je bereikt met je Nederlandse webshop uiteraard ook de (Nederlandssprekende) Belgen. De volgende stap is logischerwijs uitbreiden naar Duitsland. Duitsland is een groot land met tevens een grote afzetmarkt. Bovendien lijkt de taal enigszins op het Nederlands en ben je er zelf binnen een paar uurtjes rijden. Zo gepiept dus, toch? Het tegendeel is waar… Op het gebied van e-commerce zitten er behoorlijk wat verschillen tussen de Duitse en Nederlandse consumenten. Hoe pak je dit dan wel aan? Wij hebben 5 tips op een rijtje gezet!

Waarom Duitsland?

Het is dus een logische stap om uit te breiden naar Duitsland? Maar wat maakt Duitsland – naast de gunstige ligging – nu zo geschikt voor een Nederlander? Duitsland is ten eerste een gigantisch land. Met bijna 90 miljoen inwoners is de Duitse markt 5 keer zo groot als de Nederlandse. Hoewel Duitsers over het algemeen minder online kopen dan Nederlanders, is de totale e-commerceomzet toch meer twee keer zo hoog (48,9 mld euro in Duitsland tegenover 22,51 mld euro in Nederland). Kortom, uitbreiden naar Duitsland is een goede stap!

Hulp uit eigen land

Een blogartikel alleen is natuurlijk nooit genoeg om jou van alle nodige informatie te voorzien. Daarom raden we je allereerst aan om een professional in te schakelen. Dit hoeft niet per se een Duits bedrijf te zijn. Er zijn ook aardig wat Nederlandse bedrijven die veel kennis hebben over e-commerce in Duitsland. Met name in de grensgebieden zul je veel van dit soort bedrijven tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan een online marketing bureau in Nijmegen of in een van de andere grenssteden in Groningen, Drenthe of Overijssel.

Zelf aan de slag!

Geen budget om een marketingbureau in te schakelen? Of wil je gewoon graag meer weten over e-commerce in Duitsland? Hieronder 5 tips om Duitsland te veroveren met je webshop!

1. Zorg voor een .DE domeinnaam

Online vindbaarheid is uiteraard één van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Wanneer je in Duitsland gevonden wilt worden, dan is het handig om over een Duitse domeinnaam te beschikken. Deze worden namelijk eerder weergeven in de zoekresultaten van Google. Bovendien is het voor de (Duitse) consument ook veel verleidelijker om naar een Duitse domeinnaam te surfen (i.p.v. naar bijvoorbeeld een Nederlandse).

2. Zorg voor een professioneel vertaalde website

Spreek je zelf een woordje Duits? Dan is het natuurlijk verleidelijk om zelf je website naar het Duits te vertalen. Toch raden we je aan om – indien je budget dit toelaat – een professioneel vertaler in te schakelen. Wanneer er fouten in de teksten zitten, of wanneer er gebruik wordt gemaakt van een vreemde tone of voice zullen potentiële (Duitse) klanten snel afhaken en je website weer verlaten.

3. Houd rekening met Duitse ‘gewoontes’

Duitsers verschillen dus behoorlijk van Nederlanders. Niet alleen op cultureel gebied, maar ook de Duitse wet verschilt. Zo ben je in Duitsland als webshopeigenaar verplicht om de levertijd te vermelden bij de producten. Dit geldt ook voor de prijs inclusief BTW en de verzendkosten. Ook wordt in Duitsland raar genoeg het euroteken achter de prijs geplaatst, in plaats van ervoor. Verder zijn – net zoals in Nederland – de algemene voorwaarden verplicht. Houd er rekening mee dat Duitsers – in tegenstelling tot Nederlanders – deze voorwaarden wel helemaal doorlezen.

4. Zorg voor de juiste betaalmethoden

In Nederland betaald de (online) consument voornamelijk met PayPal, iDeal of creditcard. In Duitsland kent men geen iDeal, maar zij gebruiken andere alternatieven. Verdiep je hier dus in en zorg dat je Duitse betaalmethoden aanbiedt. Enkele populaire betaalmethoden in Duitsland zijn: PayPal, Kauf auf rechnung (naar een Duitse bankrekening), Giropay (vergelijkbaar met iDeal) en KreditKarte.

5. Zorg voor een Duits postadres

Als laatste tip: zorg voor Duitse contactgegevens. Vandaag de dag gaat alles om ‘vertrouwen’ en wanneer je een buitenlands telefoonnummer en adres opgeeft, dan zullen de meeste Duitse consumenten het wellicht niet vertrouwen. Je kunt dit adres en dit telefoonnummer uiteraard laten doorsturen naar je Nederlandse adres en nummer. Zo verandert er in principe vrij weinig voor je, maar komt je website wel professioneler over.

Heb jij ervaring met e-commerce in Duitsland? Zo ja, wat zijn aandachtspunten volgens jou?

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies