Door het winterse weer zijn we online vooral op zoek naar een slee

Door het winterse weer zijn we online vooral op zoek naar een slee

Winterartikelen beheersen de handel op Marktplaats

Vorig artikel Volgend artikel

Na alle winterse buiten van zaterdag avond, nacht en zondag is Nederland inmiddels bedekt onder een flink pak sneeuw. En met temperaturen die de komende week ruim onder de 0 graden blijven, zal de sneeuw nog wel even blijven liggen. En dus gingen we met zijn allen online op zoek naar winterse artikelen.

Zoekterm slee

De zoekterm ‘slee’ haalde hierdoor voor het eerst een record op Marktplaats. Bezoekers op Marktplaats typten de afgelopen week het woord 'slee' het meest in de zoekbalk. Dagelijks gemiddeld zo’n 90.000 keer. Met een piek op vrijdag 5 februari met maar liefst 213.000 keer. Hiermee is het woordje ‘gratis’ van de troon gestoten. Normaal is 'gratis' iedere dag de meest gebruikte zoekterm, gemiddeld zo'n 50.000 keer.

Uit de top tien van meeste gebruikte zoekwoorden over de afgelopen dagen blijkt dat Nederland massaal op zoek is naar winterartikelen. Naast sleeën zochten Nederlanders ook vooral naar schaatsen en snowboots om het winterweer te trotseren, met een dagelijks gemiddelde van respectievelijk 21.000 en 19.000 keer.

De zoekterm 'schaatsen' wint het wel eens van 'gratis' bij een strenge winter, bijvoorbeeld in 2018, toen er op één dag 100.000 keer gezocht werd naar schaatsen. Dat er op Marktplaats nu massaal naar sleeën is gezocht met zulke hoge aantallen hebben wij nog nooit eerder meegemaakt.
- Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats

Schaatsen

Nederlanders grijpen het winterweer ook aan om hun oude schaatsen van de hand te doen. Dagelijks worden er gemiddeld ruim 18.000 nieuwe advertenties met schaatsen geplaatst. Meest populair zijn (combi)noren, op de voet gevolgd door ijshockeyschaatsen en vervolgens kunstschaatsen. Ook winterbanden, sneeuwscheppen en strooizout zijn populair. Er werden hier honderden advertenties per dag voor geplaatst.

[Fotocredits - dglimages © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Begonnen als content creator, en inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies