Online27.04.2015

Dit zijn de meest gebruikte emoji’s ter wereld


Russen zijn het meest romantisch en Australiërs denken het vaakst aan alcohol en drugs

Het onderzoeksbureau Swiftkey heeft onderzocht wat de meest gebruikte emoji’s zijn. Meer dan een miljard emoji’s zijn geanalyseerd, vier maanden lang en dit zijn de bevindingen.

De Canadezen lijk in hun emoji-gebruik heel erg op Amerikanen. De meeste afbeeldingen die gebruikt worden hebben te maken met geld, geweld en sport. De Fransen gebruiken vier keer zo vaak als andere talen een hartje. En het is de enige taal waar een smiley niet op nummer één staat. Australiërs gebruiken het vaakst emoji’s die te maken hebben met drugs en alcohol. Als laatste gebruiken de Amerikanen zelf heel veel verschillende categorieën.

De categorieen van het onderzoek verdeelt van meest populair tot minst populair.
De categorieen van het onderzoek verdeelt van meest populair tot minst populair.

Top vijf

Er is ook een top vijf gemaakt van de meest populaire categorieën. De blije gezichtjes staan met stipt op nummer één (45 procent). Daarna volgen de droeve gezichten, de hartjes, de handjes en als laatste de romantische smileys. Er is in de blije gezichtjes ook nog een onderverdeling gemaakt welke het meest populair zijn. Dit is in de onderstaande grafiek te zien.

Top 5 blije gezichtjes
Top 5 blije gezichtjes

Brazilianen heel gelovig

De Amerikanen gebruiken de LGBT-emoji 30 procent vaker dan de gemiddelde andere emoji-gebruiker. Daarna volgen Canada en Maleisië. De Russen gebruiken, erg opvallend, het meeste een kussend mondje. De Brazilianen gebruiken de meest gelovige-smileys en de Maleisiërs gebruiken het vaakst een ‘sleepy’-emoji.

Hoe gaan we in Nederland om met emoji’s?

Hoe de Nederlanders omgaan met emoji’s is helaas niet onderzocht in dit onderzoek. We weten nu wel wat wereldwijd gemiddeld het meeste wordt gebruikt en daar kunnen we nu onszelf aan meten. Herken jij je in een van de onderzoeksuitkomsten?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.